Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110
Jag hade tänkt mig att det skulle vara ett trädgårdsprogram, men detta var ju mest ett stressigt tävlingsprogram. Som tittare fick jag inte se mycket av växterna och vad det var för sorter.
Kanske det blir bättre när det gått några avsnitt...
Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891
Det jag gillar med engelska trädgårdsprogram är att även en sådan som jag som inte är trädgårdsnörd och jätteduktig på perenner och buskar lär mig något varje gång jag kollar programmen. Även serien "The Yellow Book" eller vad den nu kallades när de tävlade om att få komma med i National Garden Scheme och hålla öppet för välgörenhet så var ju fokus egentligen på att "tävla" när juryn skulle välja ut de vackraste trädgårdarna men programledaren resonerade med de tävlande och talade väldigt mycket om material och växtval så man fick lära sig något själv.
I första programmet av Trädgårdstoppen var väl "läromomentet" hur man grundbeskär ett äppleträd och det stressade han igen så fort så man hängde knappt med och sen klippte de tävlande lika snabbt och det visade sig att nästan alla var amatörer på det området. Del 2 vet jag inte om jag lärde mig något på alls? De kunde ju talat lite mer om hur man anlägger gångar men det var väl kaktusympningen som var det Englander ville lära ut och det var ju inte många minuter man fick se det heller. Tävlingarna hittills har handlat om att slänga ut växter bokstavligen på jorden och sen slänga på ett gångmaterial där man varken borstade eller vattnade ned sand mellan kullerstenarna så att gången såg färdig ut.