Jag brukar ställa ut sådderna ( sådda i såjord fuktad, efter 6-12 tim i rumstemp) ute under snön. Varje liten ask jag sått i tex bregottaskar eller små sålådor /hål under -drar jag en plastpåse över så jag lätt kan separera dem när det tinat utan att störa fröna. Allt i en plastback, märk ut stället om det snöar mkt .
De gror när det blir varmt
Kallstratifiering behövs inte för alla perenner men inga perennfrö tar skada av kyla. Akleja gror jämnare av en sval period , lavendel likaså men ingen av dem måste ha en kall period , medan stormhatt tex måste stratifieras kallt för att gro.
Beroende på hur man sedan vill driva dem-i kallväxthus med värmefläkt när det går under + 4 , inomhus under lysrör eller enbart utomhus , är det lite olika förfarande.
Om jag ska ha dem ute (vilket jag inte har med några alls , i mitt klimat o zon-) Skulle jag sätta dem i en pallkrage i skugga , efter stratifiering med luftigt satt gladpack eller påse till dess de gror(när det blivit varmt.)Varmgroende skulle jag så i samband med detta, alltså senare i vår , ute .
För innesådd och växthus tar jag in alla som ska kallstratifieras i mars -april och gror dem inne , varmgroende sår jag beroende på fröslag inne feb -april/Alt växthus efter en kortare tid inne . Exempel på lätta varmgroende perenner är Riddarsporre , lammöra Hosta, Höstöga , alunrot, stockros, kungsljus, ostronört, blå bergvallmo -om man kan o orkar ha dem svalt om nätterna ,stäppsalvia, rudbeckia,digitalis mfl.
Redigerat av kerstin z5-6: 26-01-2014, 20:42
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|