|
jag bor i Småland med omgivande torvmossar. när jag anla min trädgård med massa surjordspartier hjälptes en kompis och jag åt att hämta torvblock hos ett lokalt företag. priset för ett torvblock hämtat på hans torklager var 200 kr m3.det var en massa block till en m3. vi hämtade åtskilliga lass och totalkostnaden ihop med frästorv som inhandlades till samma pris blev 2500. kompisen köpte lika mycket då,han har senare kompletterat då hans trädgård i stort bara består av surjordsväxter. på den tiden var jag medlem i trädgårdsamatörerna och jag förmedlade många kontakter med medlemmar och torvmossen. när man sen ser vad 1 ! torvblock kostar i handeln häpnar man,snacka om förtjänst!!! mina block har hållt bra men det gäller att hålla lågt ph. höjs det multnar de snabbt.något enstaka har jag fått byta då de trots allt inte håller för evigt. ulf
PS.en nu i efterhand rolig episod var då vi körde ut på mossen ,vek av från vägen för att lasta block direkt på mossen. INTE ATT REKOMMENDERA,när vi var färdiga hade både bil o släp sjunkit till axlarna och gick inte att rubba. en skördare i närheten drog loss oss och huggaren hade en rolig historia att berätta. DS
Redigerat av malarmaster: 30-01-2014, 16:55
|