CITAT (vanjalarsa @ 31-01-2014, 18:54)

Jag har tittat på programmet om djurskyddsinspektörerna som går på 4an. Det som slår mig varje gång är att jag tycker att de är alldeles för släpphänta och veliga. Djuren kan ha urusla förhållanden men de konstaterar att så är fallet och sedan blir det inte mer.
Ta djuren från folk som inte klarar att sköta dem..ta djuren och se till att de inte får ha djur i fortsättningen.
Fattar inte varför de är så veliga..
Vad tycker ni ?
mvh vanjalarsa

Vi har en stark äganderätt även för djur. Sen visas inte allt i programmet av naturliga skäl men ett myndighetsbeslut ska kommuniceras med motparten. Det vi ser i tv är att de ger en erinran om dåliga förhållanden och djurägaren får några veckor på sig att åtgärda dåliga utrymmen antingen flytta djuren (som hundar i mörk källare) eller sätta in fönster i lösdriftsstallet som var för mörkt. Sedan blir det uppföljning med återbesök och om de då inte efterlevt kraven kan det beslutas om hårdare åtgärder. Omhändertagande sker bara vid akuta fall med uppenbar misskötsel eller sjuka/ döda djur. Sen har man som djurägare också rätt att överklaga ett beslut innan det vunnit laga kraft så det är en process som tar några veckor med handläggning.