CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-02-2014, 12:29)

Jag vill varken väktare eller vakt med vapen ha. Det räcker med all väktarvåld som förekommer redan.
Tror det är ganska ovanligt men väktare har efter utbildning den rätten vilket många i Sverige inte vet om och även privata livvakter(heter personskyddsväktare, säkerhetskonsult osv då bara de som jobbar för Säpo har titel livvakt)får även om det är mycket regelverk vara beväpnade med pistol. En bekant här i stan jobbade som väktare och de hade tillgång till halvautomatiska pistoler av samma sort som militären använder( Glock om någon vill ordmärka). Aldrig att han behövde använda dem utan det blev skjutprov plus träning med dem men de fanns tillgängliga för extrema situationer.
Vill inte heller att djurinspektör ska ha den tillgången utan mitt resonemang är att i många fall får en väktare större respekt än en inspektör plus jag tror även att vissa fall hade inneburit mindre byråkrati om de inte måste dra allt genom polisen också. Om de nu får tex av en kommun hela kommunen som patrullområde så har dem ju det området med de befogenheter som tilldelats väktaryrket.