Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frösådd av blåbär, Substrat, ljus/mörkergroende?
          addo
          Inlägg 07-08-2012, 13:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Hej, är det någon som har erfarenhet av sådd av Amerikanska eller ännu bättre Svenska blåbär.

Jag har tänkt utöka tomtens naturliga blåbärsbestånd, och då blåbär är så svåra att ta sticklingar på så tänkte jag prova på sådd.

Det jag undrar över är främst om fröna är ljusgroende eller mörkergroende och vilket substrat som skulle passa. Men alla tipps mottages.
          Jag vet att fröna behöver en köldperiod för att gro och gissar att de vill ha ett surt substrat.

Jag antar att ingen sått Svenska blåbär men Amerikanska borde villja ha liknande betingelser.
          Om ni inte har egen erfarenhet kanske ni har en länk som kan hjälpa?

Och ja jag vet att blåbar växer sakta samt att man kan gå ut i skogen och gräva, så sånna komentarer slipper jag gärna.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          addo
          Inlägg 04-02-2014, 13:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Då förra sådden blev så angripen av sorgmyggor så gav jag upp den, även om ett par av plantorna kanske skulle klarat sig med lite kärlek.

Vis av förra vårens misstag ska jag nu börja om. Planen är att så enligt metoden som fungerade bäst förra året. Dvs steriliserad jord och fröna ovanpå jorden då de var ljusgroende.

Sen tänkte jag så i garaget långt borta från krukväxter som kan smitta med eventuella sorgmyggor.

Mitt problem är att jag inte hittar (ofrusen)torvmull vilket jag sådde i förra året, är såjord tillräckligt sur tror ni? Den består ju mestadels av torv.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 05:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon