Det här kapitlet ger mycket om man vill starta en hälsoträdgård med behandling osv. Jag hade ett tag svårt att hitta en anknytning för mig själv, så jag bestämde mig för att fundera på det här med kreativitet. De skriver i boken:
”Kreativitet, lust och glädje var delar som vi medvetet arbetade med i trädgården. Meningsfulla aktiviteter främjar hälsan, ger mening i livet och är en stor betydelse för vårt identitetsskapande. Att använda vår inneboende förmåga till kreativitet gör att vi utvecklas som individer. Som människor har vi en unik förmåga att använda våra händer, men att använda oss av den förmågan genom att vara kreativa är något som vi verkar ha glömt bort.”
Jag tror faktiskt att det är självbehandling jag sysslar med i torpet. När jag påtar i jorden med fingrarna, flyttar en växt eller bara sitter på en stol och känner dofterna och lyssnar till trädgårdens ljud så känner jag alltid glädje och jag får ofta lust att göra något. Jag släpper snabbt vardagsbekymmer, jobbet eller annat energikrävande när jag är i växternas värld.
I trädgården är det lätt att vara kreativ, jag kan göra som jag vill och slipper tänka på hur andra skulle ha gjort. Visserligen låter jag mig ofta inspireras av andra, men ofta är det stundens ingivelse och min egen experimentlusta som gör att det blir som det blir i trädgården.
Som det här med att odla i weber-grillen. Det började som nödtvång, när jag skulle ta med mig växter från ett tidigare boende för mellanförvaring vid husvagnen. Då planterade jag helt enkelt i allt jag hittade. Grillen stod nära till hands. Växterna trivdes så bra att jag aldrig verkar få tomt i grillen, det är som en slags plantskola i miniatyr. Nu har jag ytterligare några grillar som börjar rosta sönder, så till sommaren kan jag kanske göra en installation. Det ska bli kul!
Hur tänker ni kring det här med kreativitet, lust och glädje?
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|