Huggorm: Om vanligt äpple är inblandat försvinner med säkerhet en del av de typiska kännetecknen, typ tornar och ludenhet osv. Inom arter finns det väl alltid en stor genvariation, annars hade man väl aldrig hittat vilda som skilde sig från mängden ute i naturen? Det är ju inga jätteskillnader vi pratar om, det kan röra sig tex om färgnyanser på frukten, fruktsmaken osv. Är det bara sådant så borde det inte vara inblandat något annat.
Ang proveniensen, så är det ju precis som du säger att man märker det på när utspringet sker och när invintring sker. Ligger det för sent blir det ju känsligt för våra breddgrader. Träden överlever ofta flera år kanske, men levnadsåldern minskar ju oftast om man ligger på gränsen så att säga.
Sedan finns det ju en väldigt massa som inte är utprovat för våra breddgrader som ändå är intressant.
Det finns ju inte hur mycket plats som helst på försöksfälten och det tar ju sin tid. Därför är det alltid värt att prova nya träd och buskar. Det är intressant!
Alexander-VG-zon3: Jag kunde inte hålla mig, så jag frågade om proveniensen på de fröna de hade på vildapeln och jag fick ett lite oväntat svar. De kom från Indien. Jag är inte hemma i Vildapelns exakta utbredningsområde, men den kanske finns i bergen där. Vet ej. Det kan dock vara intressant att se skillnaden mellan de indiska och de svenska isf. Skulle faktiskt varit kul.