Alexander-VG-zon3:
Ja, jag ska nog testa de där ändå. Jag har också gjort en liten lista på andra arter(förutom Malus) som verkar intressant. Det går säkert att få proveniens på de också, fast kanske inte så exakt dock, men det är värt att prova ändå.
Vildapeln verkar ju ha ett väldigt stort utbredningsområde inom den tempererade delen av norra halvklotet och med tanke på de stora istider som skärmat av och ockuperat stora delar av landområdet, så är det inte omöjligt att den skulle komma därifrån. Vet dock inte vad nomenklaturen har att säga om detta. Det är så många arter man inte vet ursprungsområdet på.
Ja just det, Kashmir-regionen har ju väldigt bistert klimat. Det är ju ofta man sett på TV att folk har haft problem med kylan där. Men hur är det sedan i Himalaya-området, det kan väl vara ganska varierande beroende på höjd och terreng osv? Finns väl en del arter som är kinkiga också därifrån?
Ryssland måste väl vara relativt säkert med härdigheten. Blomqvists plantskola är bra tycker jag. Köpte hans bok i höstas.

Tack för all intressant info!