CITAT (theseraphim @ 20-02-2014, 09:26)

I stort sett alla länder som börjat gå bra tex Kina, Brasilien, Ryssland osv plus några till i Asien så sker den positiva utvecklingen på kostnad av massiv miljöförstöring, ökad bilism med bilar som över lag släpper ut betydligt mer än de bilar vi ser i Sverige idag(Brasilien eller rättare sagt hela Sydamerika tar ju efter USA med gigantiska Suvar med stora bensinare i). De skövlar regnskog, förstör vattensystem osv för att bygga en rikedom. Givetvis vill jag tro på en utopi där alla har det samma men då handlar det väldigt mycket om att få de nya länderna att sluta göra samma misstag som vi. Kina, Brasilien, Indien är några nya ekonomiska supermakter som kommer ha stort inflytande i utvecklingen men tyvärr struntar de totalt i miljön så länge pengarna rullar in. Kina hade varit en lika stor miljöbov även om det varit en demokrati(är väl snart om inte redan det land som släpper ut mest).
Väst tillsammans med tex Japan /Korea som ligger i absolut framkant när det gäller utveckling av tex miljövänligare bilar dock är det då dyrt överlag att gemene man knappt har råd med dem(så hur ska det då säljas in i länder med sämre ekonomi?).
Så om vi ska ha en bättre framtid måste vi ställa lika hårda krav på oss själva som vi gör på resten av världen.
ang. brasilien så har de störst andel etanoldrift i hela världen.
ang. regnskogsskövling så har den kraftigt minskat till följd av satellitövervakning och kraftfulla polisinsatser.
brasilien är också ledande på forskning på andra generationens etanoltillverkning.
hur är det med världskunskaperna?
det är lätt att sitta i Sverige och tro att världen runt oss skiter i miljön,så är det inte.
tvärtom,de flesta intiativ och forskningsinsatser sker just i tillväxtländerna just för att undvika de fällor vi ramlat i.
de har ju också vår kunskapsbank att plocka från.
men det är riktigt att det är vi i väst som måste förändra vårt samhälle men det kräver engagemang och inte gnäll.
avseende bilar så säljs billiga bilar med senaste teknologin redan i tillväxtländerna.vi ser dem inte för de importeras inte till oss men de tillverkas o säljs i respektive länder.
billigaste bilen på svensk marknad är väl i dagsläget Dacia,jämför pris med den o en svensktillverkad volvo.
vad kostar en kinatillverkad volvo i kina?
någon som vet?
ulf