Trädgårdskampen i SVT, vilket skämt till trädgårds- och tävlingsprogram. Många klagar över stressen i programmet och om att det inte går att tävla i trädgård men från programledarhåll menar man att
kritiken nu har tystnad och att det är ett tecken på att programmet växer(?) Och att det har fått
två positiva recensioner.
Att programmet äntligen är slut och att man lyckats förpassa tidigare avsnitt till "nån skämskuddehörnan" känns som troligare förklaringar till varför kritiken verkar ha tystnat. Och kanske finns det även dem som tycker lite synd om programledarna som skrivit på programledaravtal för programmet?
Man försöker försvara programmet med de sympatiska deltagarna och visst, de är programmets enda "förmildrande omständighet" som jag ser det men det lyckas ändå inte väga upp det svaga programkonceptet. Jag vande mig aldrig vid de ibland rentav bizarra tävlingsmomenten, trädgårdsdesign på en griffeltavla(?) som sen skulle ligga till grund för tävlingsträdgården, att anlägga en damm på två timmar och gräsmatta osv på fyra.
Och när tävlingen skulle avgöras med en hinderbana då ville jag inte ens se färdigt.
Kan bara hoppas att det inte blir en andra omgång av detta program och att man från SVT´s sida istället lägger pengar på något annat.
Varför inte följa arbetet vid en botanisk trädgård eller nåt liknande som jag såg att en bloggare föreslog även program som "Koloniträdgården Iris" ja, t o m "Trädgårdstoppen" funkar. Och så allt med Monty Don förstårs.