Uppdatering;
jag har precis fått hem boken Tasha Tudors trädgård från biblioteket och längtar tills jag får sätta mig i llugn och ro med den (egentid är lyx för en småbarnsmamma!).
Rabatten i fråga har även börjat vakna till liv och jag har tänkt om lite, det finns ett par element som jag tror kommer få vara kvar. Något som jag är rätt säker på att det är Kärleksört, Hylotelephium telephium som finns i ett par stora täta tuvor och verkar väletablerat, sen ett par Irisliknande ruggar (blir meterhöga med lansettformade blad med blålila blommor) med ytliga men gigantiska rotknölar. I ett skuggigt hörn under en Schersmin minns jag att det står en liten spridd grupp Hostor/Funkia också. Alla dessa tre får vara kvar och Hostorna kommer nog kompletteras med ytterligare några plantor för att få ett bättre helhetsintryck.
Sen kommer vi till det roliga! Fick Odlas perennerbjudande i mailboxen häromdagen och planerar att slå till på både ett 20-tal Vit Blodnäva, Geranium sanguineum 'Album' (att ha närmast kanten mot gräsmattan, har hört att Daggkåpa och större Nävor gärna lägger sig ner mot gräsmattan så den blir svårklippt) samt runt 15 st Jättedaggkåpa, Alchemilla mollis för att bygga en bra "bas" i rabatten som åkerfräken inte kan tävla mot. Senare kommer jag komplettera med Brunnäva, Geranium Phaeum och sen får vi väl se hur rabatten utvecklas. Lyckas jag med mitt försök kommer jag troligtvis utöka med några högre perenner i stil med Kungsljus och Röd solhatt. Jag har även insett att min trädgård saknar en Forsythia, så en sån kommer nog också att petas ner här.
Så, nu är det bara att önska mig lycka till!

(Eller höja ett varnande pekfinger för att jag kanske tänkt helt galet...)