Jag vet att jag nu sticker ut hakan, men jag gör precis som du Krokodilen med mina Phaelanopsisar, trots att jag alltså är fullt medveten om att det är ''fel''.
Jag vattnar dem uppifrån och som måttstock brukar jag ha: ett snapsglas vatten i veckan
Men jag har lärt mig att när de har blommor på gång måste de få vatten lite oftare. Får de för lite vatten torkar blomknopparna.
När blomstjälken börjar synas ger jag dem därför ett snapsglas vatten 2 gånger i veckan istället. Står de i ett väldigt varmt fönster, därför att de börjar blomma på våren eller elementet under är jättevarmt får de drygt en snaps per gång.
På det sättet har jag fått mina, numera 10-15 Phael. att snällt blomma om varje år. De äldsta är 6-7 år.
Jag tror alltså att du ger den för lite vatten.
Men kom ihåg att det enda sättet (som jag ser det) att ta ihjäl en Phael. är att låta den stå med fötterna i vatten. Alltså: lite vatten men lite oftare blir mitt råd.
Om jag har rätt att den fått för lite vatten så kommer du inte att kunna rädda dina blomknoppar, men den kommer att sätta nya blomknoppar på samma stjälk när den piggnar till
Margith