Jag var där idag men måste säga att jag tyvärr blev väldigt besviken. Idéträdgårdarna var väl fina men utställarna och säljarna alltså. Hela armér med massproducerade Phalaenopsis som man kan köpa på vilken ICA som helst. Inga roliga föreläsningar, inget som inspirerade, inget annorlunda och roligt. Undantaget var väl Chilimontern och Orkidéhuset som hade lite spännande. Även om det fanns udda och ovanliga saker hos Orkidéhuset stötte jag också där på armén av NOID Phalaenopsis. Missförstå mig inte, de är väldigt vackra, men jag betalar helst inte 130:- för att kunna komma in och köpa dem. För mycket krafs och dekoration och för lite trädgård, vad har älgkorv med odling att göra egentligen? Vad som också irriterar mig är att de holländska lökfirmorna ofta överdriver härdighet eller helt enkelt lämnar felaktig fakta och övervntring på friland. Ljusglimten var dock säljaren som hade massor av snygga robusta terracottakrukor från Kreta (?) Kom hem med deras minsta modell som ska användas till min Adenium Obesum. Fick också med mig lite roliga fröer som ska ges bort i present längre fram. De såldes av rara tanter i en monter med mer "vildblommor" När jag flyttade till Stockholm var jag exalterad över att kunna gå på trädgårdsmässor men detta var inget att hetsa upp sig över, verkligen trist.
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
|