CITAT (kristerh @ 30-12-2004, 11:30)
Nej nej nej, krukan skall bara doppas snabbt ner till krukkanten, utan att den får vatten i bladrosetten, då kan den ruttna.
Därefter skall man vicka på krukan så att överskottet rinner ur.
krister
Jasså? Jag brukar låta den stå en halvtimme-timme nedsänkt så att barken blir ordentligt genomfuktad. Sedan får den rinna av ordentligt innan den sätts ner i ytterkrukan igen. Men jag känner alltid med fingret i bottenhålet innan jag gör det. Känns det minsta fukt där, får vattningen vänta ett par dar till. Det har funkat bra i tre år nu. Blommar om och blommar om.
Jag tror placeringen har viss betydelse. Ljust men inte direkt sol. Mina står i ett österfönster utan element under. Verkar trivas bra med det.
PS. Alltså.... jag vattnar mina genom att fylla vatten uppifrån ur kranen direkt i krukan så att både krukan och ytterkrukan fylls till bredden. Låter det stå ett tag och dra. Har prövat det där med att sänka ned i en hink och vicka på den för att hälla av vattnet....resultatet att barkbitarna flyter ut i hinken. Är nyfiken på hur andra gör, eftersom mina phaleopsisar trivs jättebra, men min mamma lyckas ta död på vartenda en trots att hon följer instruktionerna.