CITAT (EvaKlemming @ 24-03-2014, 08:10)

Jag var där i lördags när de öppnade. När jag gick tredje varvet vid ettiden längtade jag efter en erfaren mäss-vän som kunde råda mig: var de där trädgårdssekatörerna något att ha - kände inte igen märket - de där miljontals lökarna från "Holländska lökar" som hade tre gigantiska stånd något att ha - var de bra? Försäljarna verkade i vissa fall plockade från gatan...
Blomsterlandet, Plantagen och Solhaga kände jag igen och ville inte gå in, har utforskat deras sortiment tillräckligt och kan handla där hur mycket som helst vilken annan dag som helst. Och de andra? Vilka har gott rykte, vilka sålde rariteterna? Vilka sorter skulle jag slå till på? Nästa år, tänker jag att jag ska läsa av forumet här innan jag åker in. Jag stod rätt handfallen.
Vid östra ingången tyckte jag det fanns många seriösa små stånd som hjälpte till med råd kring djur i trädgården, komposter och olika specialiteter som bonsai, pelargon, kaktusar. Det var intressant. Fast jag var för blyg att prata med dem i slutänden. När jag kom hem igen kom jag på alla frågor jag hade om ekorrar, fåglar och humlor och kompost och vatten. Men det tar jag nästa gång.
Medelhavskrukorna var fina, men sen såg jag inga fler fina krukor. Bara massproducerat. Nästa år tar jag med lastbil.
Vissa försäljare som sålde trädgårdsmöbler var ganska otäcka. Jag passerade där ibland och såg dem jaga bort gamla damer som slagit sig ner för att ta en paus. Det såg väl bara gulligt ut tänker jag, annars var ju miljön så steril att man drog sig för att gå fram och titta på utbudet.
Men det var ändå värt pengarna för att gå omkring och titta på alla trädgårdsmänniskor i alla åldrar och från hela landet. Härligt. Men nästa år lägger jag en fråga här på torsdag kväll och har det i bakfickan när jag åker in. Det ska bli kul.
De Hollänska"lökförsäljarna är helt ok och du kan tänka dig vilken färg som helt på Iris eller liljor tex..jättevackra men alltid fel färg, man får krukodla sommar ett och plantera på hösten när man vet hur de blir.
Alpine Peters är alltid roliga att se och ibland köpa av, de flera mindre stånd som inte heter Plantagen och liknande. Vet inte om Rångedala var med i år? Blomkvists och i sällsynta fall har jag sett andra som odlar i mindre skala där och de brukar alltid vara kul.Buskpion ,magnolia mm är sånt jag släpat hem 80 mil
De "småstånden" var nog olika trädgårdssällskap och kanske några naturmänniskor från olika sällskap , i de kan man få mycket fina råd , i många köpa frö eller sticklingar.
Redigerat av kerstin z5-6: 24-03-2014, 18:11