Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Egypten?
          nallebjornis
          Inlägg 29-12-2004, 16:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 2 418

Funderar på att åka till Egypten....
          Någon som har varit där???
          wacko.gif

--------------------
          Ett liv utan tårar är som en öken utan sand!?!?!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Micke
          Inlägg 30-12-2004, 22:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Har varit på en tvåveckors egen resa i Egypten (Cairo-Luxor-Hurghada-Cairo) och måste säga att det är ett av de mest intressanta länder jag någonsin besökt. Där om någonstans känner man historiens vingslag.

Visst kan man få besvär av bakteriefloran där, själv klarade jag mig undan enbart med "gasbesvär" trots att jag inte var det minsta petig med vad jag åt. Frun var däremot petig med maten som sjutton, proppade sig full med allehanda förebyggande bacillusker som man kan köpa på apoteket och var förstås den av oss två som drabbades av spysjuka en kväll - men det var bara en kväll av 14 och därför snabbt bortglömt.

Det jag själv minns bäst av resan är egyptierna själva, härliga vänliga människor och oftast mycket humoristiska och självironiska, de skiljer sig - tycker åtminstone jag - från folk från andra s.k. arabländer och är också stolta över att vara egyptier. Egypten är ett resmål jag varmt rekommenderar även om en viss försiktighet visavi maten kan vara på sin plats - å andra sidan tycks ju inte heller Sverige vara särskilt tryggt på den punkten längre med tanke på alla rubriker om salmonella och annan skit som främst kommer in med importvaror...

Några tips utgående från mina erfarenheter som har några år på nacken:
          - Kaffet smakar alltid klor, eftersom man vanligtvis använder klorerat Nilvatten
          - Köp inte buteljvatten av lösdrivande försäljare, flaskorna kan trots etiketten innehålla just klorerat Nilvatten och då har du gått på en blåsning. Däremot kan du nog för det mesta lita på buteljvattnet i butiker och kiosker.
          - Billigaste ölen är egyptisk, typ Stella Lager, men smakar mest klor
          - Pröva gärna på de egyptiska vinerna, där finns en del trevliga överraskningar även om en del kallar vinerna för "Egyptisk rulett" (man vet ju aldrig vad man får...)
          - Vetebrödet är fantastiskt!
          - Skippa salladen så minskar du risken för sjukdomar och annat otrevligt (fast jag käkade gladeligen också all sallad och fick inga som helst bekymmer av det)
          - Har du bråttom? Säg inte det till en egyptisk taxichaufför om du inte är ute efter att begå själmord på ett spektakulärt sätt (trafikkulturen där påminner om en upphottad version av stjärnornas krig)
          - Taxin är billigare runt hörnet på hotellet, kom överens om priset innan du hoppar in
          - Ska du över gatan i Cairo? Haka på någon av lokalinvånarna när de sticker iväg annars kommer du aldrig helskinnad över
          - Funderat på att åka buss i Cairo? Glöm det, om du inte är beredd att hänga på en klase av tio andra som hänger utanför bussdörren
          - Var inte rädd för att ge dig in i basarerna, det är mest hyggligt folk där som bara vill sälja en massa saker åt dig som du knappast behöver. Men ta dig tid, låt dig bli inbjuden på en Coca Cola eller lite kaffe eller mintte på något ställe som verkar kul eller intressant, du behöver nämligen inte ha dåligt samvete även om du inte köper något, försäljarna tar faktiskt sådana bakslag med ett stoiskt lugn (det är ju Guds vilja...)

Trevlig resa!

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 04:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon