Jag och min sambo var i egypten för tre år sedan. Många hade varnat oss för magsjuka, men vi hade inte minsta känning av det. Trots att vi åt all slags mat och frukt etc.
Vi ordnade det mesta själva och åkte alltså inte på charter. Först två dagar i Kairo för att se pyramider och Egyptiska museet. Sen fem dagar på nilkryssning med stopp längs vägen för att se de olika templen och konungarnas dal. Sedan ner till Assuandamen och faluka färd (speciel båt). Flyg ner till Abu Simbel och tillbaka till Luxor (två dagar). Därefter konvoj till Hurghada och snorkling och bad några dagar.
Resan var helt fantastisk visserligen fattigt men rikt på kultur. Röda havet är trevligt som solsemester men knappas genuint eller specielt egyptiskt. Se till att pruta och bli inte lurade.
För att inte bli sjuk rekomenderar jag våtservetter med sprit som man kan desinficera händerna med efter att ha tagit i pengar, saker etc eller tagit egyptier i hand (barn vill ofta hälsa på turister), deras bakterieflora är vi ju inte vana vid.
Resan kan verkligen rekommenderas helt fantastisk.
Ta med bläckpennor, jätte bra att ge bort!!!!
Har precis kommit hem från en resa från Syd Afrika. Kan även rekommendera detta som resmål. /Lasse
|