Det skulle vara intressant att få svar på frågan i rubriken (allra helst från nån som jobbat hos blomsterförsäljare).
Bakgrund:
Speciellt tänker jag på min erfarenhet av spinnkvalster. Jag fick såna för ca 5 år sen. Sprayade med Provado Plus flera omgångar. Provade rovkvalster två gånger. Ett år trodde jag att de var borta men de kom tillbaks nån månad senare. Till slut gav jag upp och slängde samtidigt ut hälften av mina växter. Det var nog 2 år sen. Därefter har de inte synts till, så de är tydligen borta nu.
Kvinnan som sålde rovkvalster (på Nyttodjur.se/biobasiq.se), skrev i ett mail, när jag förtvivlad köpte fler rovkvalster andra gången "Tyvärr är det nästan utopi att spinnet helt dör ut.". Är det verkligen så? I så fall undrar jag hur man gör hos de stora blomsterförsäljarna. Även om de handlar av grossister som odlar från fröer så måste det ju hända titt som tätt att diverse ohyra tar sig in i deras lokaler. Om det verkligen var omöjligt att bli av med spinn, skulle ju samtliga blomsterförsäljare ha spinn och annan ohyra?!
Vid perioder då jag hade spinn så hade jag köpt växter från två större butiker och en mindre, samt två palmer från en som odlar utomhus. Jag har en genomgående lägenhet med växter vid båda ändarna (det ena vid balkongen, det andra vid ett burspråk) samt hade en Dvärgdadelpalm i mitten under växtlampor. Vid burspråket hade jag bl a en 20 år gammal Kentiapalm, en annan palm och några mindre växter, alla var rejält angripna av spinn. I andra änden hade jag de två utomhusodlade palmerna, ett citronträd, och nåt mer, alla var angripna av spinn fast den ena palme inte så tydligt. Dvärgdadelpalmen hade aldrig några tydliga angrepp men mådde inte jättebra, kom inga nya blad, men det kan ha berott på att den skulle ha föredragit mer ljus. Den stod där av möbleringsskäl, hade hoppats den skulle gilla mina ganska rejäla växtlampor.
När jag gav upp slängde jag ut bl a citronträdet, de två utomhusodlade palmerna, dvärgdadelpalmen. Men jag vägrade slänga min 20 år gamla Kentia trots att den varit angripen. Det gjorde susen. Jag känner igen lukten av Provado Plus och jag inbillade mig att jag kände den lukten minst ett par ggr längst ner i mitt trapphus (jag bor på vån 4). Så man kan fråga sig om man mest ska misstänka att spinnet kom från luften (från granne eller friflygande), med citronträdet (köpt i en liten butik, som brukade ha detta och mycket annat stående på trottoaren utanför butiken), med de två utomhusodlade palmerna (framdrivna från fröer i gamla växthus i Skåne med många hål och sprickor), eller från nån av de växter jag köpt hos större blomsterförsäljare (inkl Dvärgdadelpalmen).
Så hur gör de som äger växthus och butiker? Sprayar de med kraftfulla gifter regelbundet, typ varje vecka? Hur kan de annars vara säkra på att de inte är smittkällor?
PS Intressant PDF om spinn och rovkvalster:
http://www.jordbruksverket.se/download/18....ver6%5B1%5D.pdf