CITAT (Skruttensmamma @ 16-03-2014, 21:13)

Börja med att skaffa pallkragar och olja gärna in dem med rå linolja, framför allt på insidan, där jorden ligger emot.
Sol från 12 och framåt verkar kanon.
Fundera över vad du vill odla och om du behöver enkla eller dubbla pallkragar. Potatis t.ex. kräver dubbla, och det gör helst morötter också. Sallad klarar sig utmärkt med enkla kragar.
Lägg tjock markduk emellan marken och pallkragen innan du fyller på med jord, annars kommer du att få ogräs underifrån. Hälften köpejord och hälften brunnen kogödsel (på påse) verkar vara en bra blandning.
Om man vill kunna börja säsongen tidigare och dra ut på den längre in på hösten kan man skaffa en drivbänk (ett miniväxthus) att sätta på pallkrage. Gamla fönster funkar också bra att lägga på pallkragar. Vissa växter som egentligen inte hör hemma i vårt klimat mår bäst av eller kräver ett växthus för att kunna växa här.
Om du ska ha potatis så börjar du med att förgro dem inomhus 4-6 veckor innan du ska plantera dem. Lägg dem i en äggkartong i fönsterkarmen. När du kan sätta potatis beror på var i landet du bor.
Vissa grönsaker och kryddor kan man gärna så inomhus, i såjord. Men det är dåligt dagsljus än så länge. Jag har börjat så lite redan på vinst och förlust. Helst ska man ha växtbelysning om man ska förkultivera (så inomhus) så här tidigt.
Vissa saker har lång gro-tid, som persilja, som tar flera veckor på sig. Andra växter kommer inom en vecka.
När växterna kommit upp en bit och fått sitt andra bladpar är det dags att plantera om dem i planteringsjord.
Morötter, rädisor mm sår man direkt i pallkragen när det har blivit lite varmare (eller kanske ganska snart om man har drivbänk.
Rädisor växter förresten toksnabbt. Det tar typ 4 veckor från sådd till skörd. Så i omgångar, med 14 dagars mellanrum. Morötter är mycket långsammare.
Sallad odlas också gärna i omgångar. Om an vill kan man förkultivera under hela säsongen och sätta ut färdiga plantor allt eftersom.
Tips på fantastisk bok: Handbok för köksträdgården, av Lena Israelsson. Innehåller i princio allt man behöver veta!
Wow! Jättemegatack för denna uförliga beskrivning! Lärde mig mer på din text än allt googlande jag gjort

Jättesnällt att du tog dig den tiden att förklara allt detta för en nybörjare <3

Stort tack igen!

CITAT (Ally @ 16-03-2014, 22:42)

Jag håller med allt som Skruttensmamma sa utom det här:
Markduk är dyrt, och förhindrar maskar att vandra fritt. Bättre med ett tjockt lager tidningspapper som kväver befintliga gräs/ogräs, men som så småningen förmultnar.
Växthus behövs för t.ex. tomater, paprika, chili, gurka. (fast det finns frilands gurka och tomater också... beroende på vilken zon du bor i....)
Fundera på vad du vill odla, sen kan du söka här i Odla eller ställa frågor på nytt om t.ex. så råd.
Tack så jättemycket för tipsen!

Har precis köpt ett litet sött kallväxthus som skall ut sen när det blir lite varmare ute.. och nu vet jag vad som skall vara där i tack vare dig