CITAT (Skruttensmamma @ 18-03-2014, 09:37)

Det är lättare att hjälpa dig om du skriver vad du vill odla för något.
Förstår det
Här är min lilla lista på vad jag skulle vilja odla..
Pepparmint
Dill
Persilja
Basilika
Gräslök
Gul lök
Rödlök
Purjolök (inte viktigt men

)
Vitlök
Morötter
Potatis (har glömt bort några delikatesspotatisar som har förgrott ca 0,5 meter i ett skåp..)
Palsternacka
Sallad
Rädisor
Ärtor
Bifftomater
Jordgubbar (finns det jordgubbar som kan växa på spaljé eller något liknande? )
Och nu ser jag att jag behöver flytta till ett riktigt hus med stor trädgård...
Vilka av dessa grönsaker/rotfrukter rekommenderar ni att man odlar i större konservburkar (storlek: storhushåll/restaurang då jag jobbar inom det), större hinkar och i pallkragar?
Är detta för mycket för en nybörjare/ för min trädgårdsplätt på ca 15 kvm? Jag har inte något emot att pryda större delen av gräsmattan med odlerier

Har även en "stenplätt" där trädgårdsmöblerna skall stå och kan använda det utrymmet också till att ha lite hinkar och grejer där. Nu låter det kanske rörigt men.. men i mitt huvud har jag en liten bild på hur man kan få det fint med hinkar och konservurkar med hjälp av lite bänkar och små trappstegar o så
Har köpt en påse med såjord/kaktusjord.. funkar den till alla örter o så?
Och ännu en dum fråga... Kan man så alla örter i varsin stor konservburk direkt eller måste detta försås i små minikrukor först och sedan planteras ut..?
Och dessa minikrukor (toarullar har jag läst om att många använder).. skall man så 1 frö/minikruka/toarulle? Eller flera frön?
Förstår om ni sliter ert hår nu över min okunskap..
Redigerat av Euforiah: 29-03-2014, 13:39