CITAT (David Malmö @ 01-04-2014, 16:24)

Fast Alexander skrev "det kommer antagligen explodera med spinn och bladlöss" när man tar in dem, blir man ju mörkrädd av, lite olika bud.
Vad menar du förresten med att avhärda?
Och om de stått i fönstret som vetter åt samma håll som balkongen, behöver de tillvänjas då? Kan ju ställa dem nära väggen först kanske så blir det färre timmar sol. Eller om det är mulet några dagar kanske det räcker?
Hm har köpte en billig Nelson fuktmätare, om det inte vore för den skulle jag vattnat bl a min Hawaiipalm betydligt oftare eftersom den är torr både 2-3cm i toppen och om man kollar i dräneringshålet och varit det i snart 2 dygn. Skalan är indelad i 3 delar torr/fuktig/våt, tills i morse var den "våt" under ca 4cm, nu är den mitt i "fuktig", tror jag ska vattna den i morgon bitti. Kan tänka mig att man tröttnar på denna manick så småningom och att den inte funkar perfekt men jag lär mig mycket av att använda den just nu känner jag. Att den kan vara torr i bottenhålet men ändå "våt" i större delen av jorden var t ex en överraskning för mej.
Får de spinn när de kommer in beror detta på den torra bostadsluften
Soljuset är 1000 ggr starkare ute än via ett fönster -därtill kommer vind regn, blåst.Inget av detta är de vana vid.
Det finns olika sätt att göra detta på , bära in o ut kort tid i sol de första dagarna oavsett plats, om mulet möjligen och samtidigt vindstilla utan skydd.
Själv täcker jag dem så gott det går med sk odlingsväv-frostduk-tunn vit duk -köps överallt varje plantagen ica mm har den
flera lager på dag 1, tar bort ett lager dag för dag till dag tre, låter dem se solen ett par timmar o vind, fortsätter under ca 5-7 dagar-
Därefter klarar det de mesta utan brännskada .
Just palm är jag ingen expert på men att dutta med vatten då o då gör jag aldrig, jag vattnar o låter krukan torka innan jag vattnar igen.
Redigerat av kerstin z5-6: 02-04-2014, 19:44