Sidor: 1, 2
David Malmö
Jag köpte en Hawaiipalm av Bakker som snabbt dog och söker nu tips på andra än Bakker som säljer denna. Odlar den hellre från frö än köper av dem igen.

När den anlänt, var 8 av de 15 bladen gula, och av dem var 2 redan helt torra, de andra gula bladen torkade efter hand. 10 dagar efter ankomsten knäcktes stammen av sig själv:

[attachment=43668:Bild033.jpg]
[attachment=43669:Bild034.jpg]

Vid leveransen fick jag ett mail som avslöjde att den skickats iväg på en fredag, och den anlände tisdag kväll, då den alltså legat i en låda i 4-5 dygn! Hur kan man vara så dum att man skickar iväg en levande växt innan helgen, och heller inte erbjuder snabbare leverans?

Den stod dragfritt i en västerfönster och blev vattnad vid ankomst samt en vecka senare och jag har inga husdjur eller andra som kan ha bidragit till detta. Den var tydligen så skör att den trots sin litenhet inte orkade bära sin egen tyngd. De av bladen som ännu var gröna hade blivit dubbelt så långa på en vecka, vilket jag tolkar som en reaktion på den ljusbrist den utsattes för. Säkert är detta också orsaken till dess död. Oavsett vilket, ska en levererad växt leva i mer än 1½ vecka.

Redan vid beställningen var det rörigt: På ett ställe stod "leverans i september" på ett annat ungefär "leverans när de finns, kanske till våren", och det fanns ingenstans att skriva kommentarer.

Jag skrev och berättade om de gula bladen när jag först fick den men utan att reklamera den eftersom den inte var så dyr och en liten del av pengarna går till återplanteringsprojekt. Men när den dog, skrev jag en reklamation. Det var 3½ vecka sen jag reklamerade den och fortfarande har ingen svarat på något av dessa 2 mail.

Jag tycker Bakker ska hålla sig till fröer.
Åsa, mälardalen zon 2
Sök på Bakker här i forumet så ser du att ganska många har samma erfarenhet av den firman som du.

Alla firmor med såna där glassiga, kraftigt redigerade bilder på växterna som erbjuder massa orelvanta saker som ex. filtar, salladsslungor och dylikt ifall man beställer bör man vara misstänksam mot enligt min erfarenhet.
Alba
Om jag vore du skulle jag påminne dem via mail var annan dag. Även om det inte är mycket pengar så har du rätt att reklamera.
Tänk så mycket de tjänar på om många inte bryrs sig om att reklamera.
David Malmö
Tack, men jag skulle gärna betala det dubbla för en fin liten hawaiipalm, men det retar mig att de gör så. Det borde även reta den som odlat palmen, eftersom den förmodligen var mkt fin innan den paketerades. Jag tror Bakker driver fram dem från fröer, jag får väl skaffa frö och en rejäl liten lysrörslampa och simulera högsommar.
Åsa, mälardalen zon 2
Efter vad jag förstått så odlar Bakker inga växter de förpackar växterna och säljer dem vidare typ Ellos, Halens och liknande de syr inte sina kläder själv de heller utan köper dem från försäljare.

Nackdelen med att reklamera hos Bakker är att de brukar skicka värdecheckar som man kan handla för hos Bakker så man måste ändå använda de pengarna hos Bakker.
kentbra
Kolla med http://palmkungen.se/ Han har nog kanske.
Packar vettrigt och inga problem har jag haft.
Alexander-VG-zon3
CITAT (David Malmö @ 25-10-2009, 15:08) *
Tack, men jag skulle gärna betala det dubbla för en fin liten hawaiipalm, men det retar mig att de gör så. Det borde även reta den som odlat palmen, eftersom den förmodligen var mkt fin innan den paketerades. Jag tror Bakker driver fram dem från fröer, jag får väl skaffa frö och en rejäl liten lysrörslampa och simulera högsommar.

det är ingen palm utan den tillhör samma familj som Campanulaceae - Klockväxter.

Om du frågar runt på plantskolor och blomsterbutiker runt omkring dig så borde någon kunna ta hem åt dig, jätte ovanlig är den inte.
pejori
Tråkigt att du gick på den niten att handla via bakker.
Tyvärr är du inte den siste som luras och efter reklamation är man inte längre önskvärd som kund hos dom. crying.gif

Hoppas du hittar din växt hos någon seriös leverantör. tummenupp.gif
Bengalow
Lite orättvis kritik tycker jag. Vi har handlat en hel del där, och det mesta har blivit bra. När min fru ringde dom och sa att det nog var "blyga blommor, för dom har inte kommit upp", så fick hon en ursäkt och pengarna tillbaka på direkten, egentligen utan att begära det. Året efter kom dom faktiskt upp, så vi skämdes lite....små söta cyklamen...
pejori
CITAT (Bengalow @ 27-10-2009, 13:29) *
Lite orättvis kritik tycker jag. Vi har handlat en hel del där, och det mesta har blivit bra. När min fru ringde dom och sa att det nog var "blyga blommor, för dom har inte kommit upp", så fick hon en ursäkt och pengarna tillbaka på direkten, egentligen utan att begära det. Året efter kom dom faktiskt upp, så vi skämdes lite....små söta cyklamen...

Vet inte om du haft tur, men flera är missnöjda än nöjda med dom. Så något galet är det.
Dom har även varit med på PLUS, så dom är inte helt seriösa.

Jag fick varken nya växter, pengarna tillbaka (endast tillgodokvitto) eller ens en ursäkt.
Numera, behandlas inte min order alls och kan därför inte utnyttja mitt tillgodokvitto.
Peztis
David, har du provat att ringa till dem? Ibland är det enda sättet.

Om du mailar dem igen så kan du ju skicka med en känk hit och berätta att du varnar för detta företag eftersom de beter sig illa.

Jag har fått lära mig att en reklamation som åtgärdas snabbt är den viktigaste försäljning du kan göra. Kunden blir förhoppningsvis nöjd, återkommer och rekommenderar dessutom företaget till andra.
David Malmö
Tack för engagemanget!

Det är väl slumpen som styr vilken veckodag det skickas kan jag tro, så Bengalow har väl haft mer tur än jag, eller mindre ömtåliga varor.

Men det som retar mig mest är att de inte svarar på mail. Och då har jag mailat dem först den 24/9 och påpekat att hälften av bladen var gula men skrev att jag inte tänkte reklamera den eftersom en del av pengarna går till återplantering. Sen reklamation via mail (eftersom anvisningar) saknas den 2/10. Och den 25/10 skrev jag via deras webfunktion (tänkte att någon människa kanske var vid liv där, ingen tycks ju vara det på mailavdelningen) och påminde dem samt berättade att jag skrivit om dem här. Fler gånger tänker jag inte skriva. Och om de skulle svara sent om sider, skriver jag det här. Och det jag begärt av dem är en ny palm, men skickad på vettigare sätt, skrev att jag är villig att betala för snabbare transport också. Och jag ringer aldrig när det gäller reklamation o annat där man i efterhand vill kunna visa upp vad som sagts.

Palmkungen ska jag kontakta, verkar mkt intressanta eftersom jag har lägenheten full med palmer (mkt större än den lilla hawaiipalmen). Såg inte några hawaiipalmer där men ska fråga. Det finns en liknande firma utanför Trelleborg (en mkt trevlig dansk från Syrien som har den, har köpt 2 lite ovanligare palmer där) som heter palmcenter.se.
pejori
CITAT (David Malmö @ 27-10-2009, 18:09) *
Tack för engagemanget!

Det är väl slumpen som styr vilken veckodag det skickas kan jag tro, så Bengalow har väl haft mer tur än jag, eller mindre ömtåliga varor.

Men det som retar mig mest är att de inte svarar på mail. Och då har jag mailat dem först den 24/9 och påpekat att hälften av bladen var gula men skrev att jag inte tänkte reklamera den eftersom en del av pengarna går till återplantering. Sen reklamation via mail (eftersom anvisningar) saknas den 2/10. Och den 25/10 skrev jag via deras webfunktion (tänkte att någon människa kanske var vid liv där, ingen tycks ju vara det på mailavdelningen) och påminde dem samt berättade att jag skrivit om dem här. Fler gånger tänker jag inte skriva. Och om de skulle svara sent om sider, skriver jag det här. Och det jag begärt av dem är en ny palm, men skickad på vettigare sätt, skrev att jag är villig att betala för snabbare transport också. Och jag ringer aldrig när det gäller reklamation o annat där man i efterhand vill kunna visa upp vad som sagts.

Palmkungen ska jag kontakta, verkar mkt intressanta eftersom jag har lägenheten full med palmer (mkt större än den lilla hawaiipalmen). Såg inte några hawaiipalmer där men ska fråga. Det finns en liknande firma utanför Trelleborg (en mkt trevlig dansk från Syrien som har den, har köpt 2 lite ovanligare palmer där) som heter palmcenter.se.

Bättre du ringer till dom.
David Malmö
Jag hade just tänkt jag ska se om Palmkungen har Hawaiipalmer, när jag upptäckte att Oasen här i Malmö har 20-30 stycken i sin källare för 139kr. Bra att själv kunna välja exemplar också. Ser betydligt mer pigg ut än sin avlidne släkting. Inte världens bästa bild (motljus bl a).

[attachment=80599:Hawaiipalm_DS.jpg]

Men jag måste erkänna att Palmkungen ser extremt intressant ut också. En rad coola palmer som jag aldrig sett förr. Och de är ganska billiga också. Kollade efter omdömen, hittade två på Rejta som tyder på att de använder Schenkers snigelpost. 9 omdömen på Facebook (och 337 "gillar") - fast hur farao ser man vem som skrivit omdömena på Facebook? En fördel med Facebook bör ju vara att man inte kan vara anonym så lätt. Men jag tycker företagssidor på Facebook lätt ser ut som en rörig anslagstavla..

Står på deras sida "Fröer skickas med Posten, plantor upp till 70 cm storlek skickas med Schenker och plantor från 70 cm upp till två meter skickas med Bussgods till din närmaste Bussgodsterminal." Skulle gärna betala extra för Posten eller DHL, de tar nog 1 dygn från Bengtsfors, Schenker tar nog 2-4 dygn (ibland mer) och riskerar fastna i transporten över helgen. Bussgods verkar kosta typ 500 spänn och jag begriper inte hur lång tid det tar, men enligt en tråd i Flashbacks forum är de långsamma, nog flera dagar. T o m Schenker är nog bättre men med en hårsmån. Hm. Ska man chansa på Schenker (försöka se till så det skickas på en måndag) eller ska man kanske hellre handla fröer av dem? Undrar hur lång tid det tar att driva fram en Flaskpalm från frö i mitt burspråk?!
kerstin z5-6
Det är inga som helst problem att få växter via DHL -Allt beror på förpackning hantering och firma.
Från BAKKER har inte jag och tusentals fått ruttna, döda , haölvdöda eller felaktiga plantor av dem. Från seriösa handlare som kollar var kunden bor och sänder därefter på rätt dag har det aldrig varit problem, träd, buskar perenner clematis från Hortogreen , perenner från Jämtland , rosor från Tyskland,England Holland var förra årets beställning.Inte ett enda fel och DHL ringde mig för att meddela tid för leverans eftersom det stod levande växter på paketet.

Bakker samarbetar med Botaniska världen -lika dant flum med hittepå blommor och fuskbilder i psh.Varning där med.

Så tar ju evigheter med vissa plantor och en del går inte att så alls.
David Malmö
Tack för svaret, jag tolkar det som att du haft problem med Bakker, men att det funkat bra med andra? Nån som provat Palmkungen/Schenker?

DHL är snabba men inte Schenker. Jag har själv företag och har provat de olika. Posten är pålitligast, kommer fram på en dag i minst 99% av fallen om det är större orter eller södra halvan av Sverige och ofta även i Norrland (till Norrland är Posten minst dubbelt så snabba som konkurrenterna), och det går så snabbt även om man bara betalar för den billigaste (Postpaket/MyPack). DHL är nästan lika bra, tar 1-2 dagar, lite längre till Norrland. Schenker har jag använt både som företag och deras Privatpaket, om man skickar ett sånt får man ett meddelande "Ditt paket levereras vanligen mellan 2-4 arbetsdagar efter att paketet är skickat från avsändaren. Lite beroende på inlämningstid och var i landet paketet skickas ifrån kan det ibland ta 1-2 dagar extra.". Det tar oftast 2-4 dagar men flera gånger har det tagit flera dagar extra. De är billiga (Postens paket är dyra!) men för växter vill jag helst undvika dem. Bussgods har jag bara läst om, verkar vara en aning långsammare än Schenker.
Alexander-VG-zon3
Funkade bra med bussgods, tog inte så långtid under en vecka. Den jag köpte var fin och bra, går hitta billigare från ebay/tyskland men annars om man vill handla i sverige är det ju ett enkelt och bra alternatv, vet inte riktigt hur kaliten är på resten men det (lilla) jag köpt har som sgat varit bra.

En annan som säljer på nätet i sveirge är palmpersson har inte köpt något alls men ska också vara bra. http://www.palmpersson.se/
David Malmö
Jag frågade Palmkungen om man kunde få dem att skicka en måndag, de svarade "Jag skickar bara på måndagar och tisdagar, så de ska slippa ligga på en terminal under helgen. Skulle det ändå hända, så är det ingen fara med palmer, de klarar det fint."

Låter ju mer seriöst än Bakker iallafall. Om det stämmer att de klarar en hel vecka i en kartong så måste väl min Bakker-palm varit dålig från början.

Anar förresten att de handlar från Holland eftersom de i sin signatur har "Met vriendelijke groet" förutom svenska o engelska!

Palmpersson (som tycks vara en del av Anita Perssons Blommor i Tomelilla) verkar också intressanta. De skickar med Schenker (på tisdagar om till Gbg/Sthlm), fast på en annan sida står "From hösten -13 kommer vi att köra med våra egna bilar, detta pga att vi ka kunna hålla en levranstid på 3-4dagar, gäller åven till Stockholm/Göteborg", minsta order 1000kr, ej mkt info om växterna, ska prova maila dem.
theseraphim
Bakker är väl bara en ren grossist dvs förmedlar bara växter från typ Holland till konsumenter. Vilket iof inte behöver innebära dålig kvalité så länge man sköter leveranser och kvalitetssäkrar plantorna innan de säljs.
jaj-51
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-03-2014, 16:33) *
Bakker samarbetar med Botaniska världen -lika dant flum med hittepå blommor och fuskbilder i psh.Varning där med.

Instämmer båda firmorna är en besvikelse och fejkade bilder i kattalogerna.
Borde vara ett fal för falsk marknadsföring.

Den som lyckas reklamera är inte välkommen som kund nästa år ....

theseraphim
Bakker skriver följande i sina klausuler...

Om en Produkt inte växer, blommar eller bär frukt till Kundens belåtenhet eller överhuvudtaget, ska Företaget inte hållas ansvariga för eventuell förlust som uppstår vid sådan brist, undantaget vad som anges i dessa Regler och Villkor.

Låter lagom luddigt tycker jag och å andra sidan är ju bakker ett holländskt företag så reklamationer bör ju vara lika lätt som på pixmania...

Hawaiipalmen är dock inte direkt ovanlig utan poppar upp i butiken då och då. Har nått minne av att när den kom för typ tolv år sedan så bidrog varje såld planta till någon form av återplanteringsprojekt på Hawaii då plantan i det fria var hotad.
*Stintan*
Bakker är rena lurendrejeriet, fejkade bilder i katalogerna och växter som när man får dom ser ut som hämtade från en skräphög . Usch för den firman. Man kan lika gärna slänga pengarna i sjön!
vanjalarsa
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2014, 22:36) *
Bakker är rena lurendrejeriet, fejkade bilder i katalogerna och växter som när man får dom ser ut som hämtade från en skräphög . Usch för den firman. Man kan lika gärna slänga pengarna i sjön!

Ja det är en gammal vetskap.Den firman har man blivit varnad för så länge jag minns.Otroligt att de fortfarande håller på...
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (David Malmö @ 27-03-2014, 11:33) *
Jag frågade Palmkungen om man kunde få dem att skicka en måndag, de svarade "Jag skickar bara på måndagar och tisdagar, så de ska slippa ligga på en terminal under helgen. Skulle det ändå hända, så är det ingen fara med palmer, de klarar det fint."

Låter ju mer seriöst än Bakker iallafall. Om det stämmer att de klarar en hel vecka i en kartong så måste väl min Bakker-palm varit dålig från början.

Anar förresten att de handlar från Holland eftersom de i sin signatur har "Met vriendelijke groet" förutom svenska o engelska!

Palmpersson (som tycks vara en del av Anita Perssons Blommor i Tomelilla) verkar också intressanta. De skickar med Schenker (på tisdagar om till Gbg/Sthlm), fast på en annan sida står "From hösten -13 kommer vi att köra med våra egna bilar, detta pga att vi ka kunna hålla en levranstid på 3-4dagar, gäller åven till Stockholm/Göteborg", minsta order 1000kr, ej mkt info om växterna, ska prova maila dem.

Ja din var nog redan dålig från bakker, är helt klart övervattnad (eller köldksdada när den kom) och konstigt nog verkar mycket därifrån vara övervattnat. Hawaiipalm är ingen palm, utan väldigt långt ifrån släktskap. Svenskt namn på ''hawaiipalm'' är Alula. Och är inte mer palm än vad en maskros är. Palmer (riktiga palmer men även yucca) är väldigt tåliga att frakta tål både kyla och torka i frakt. Så en palm kan nog utan vidare klara sig i två veckor. Handlar själv väldigt mycket på nätet och en gång från Tyskland fastnade ett 10tal små palmer i tullen, efter en och halv månad kom dom. Torra men inte mer än lite vissna toppar.

Och yucca, dracena, trädomrbunkar fraktas lättast som bara stammar som man själv rotar.
David Malmö
Jag har ju satt mina nya växter i "karantän" så gott det går som sagt och tänkte låta dem stå där hela april. Fast när jag senast hade spinn (2010) så upptäckte jag dem inte förrän vid midsommar så jag vet inte om april räcker? En annan sak jag funderar på är att så småningom öppna fönster och balkongdörr och kanske t o m ställa ut en del växter på balkongen på sommaren så att de växer ordentligt. Det kanske betyder hög risk för spinn? Fast jag bor på 4:e våningen nära havet, blåser förvisso som farao i området ofta men är ju saltvatten så de vill väl inte hit frivilligt. Balkongen är mot gården och där blåser det sällan nämnvärt. Men jag kan tänka mig att många (bl a villaägare) gärna sätter ut växter på sommaren och tar in dem på hösten? Hur funkar det med spinn och annan ohyra?

Angående ställen på nätet att handla växter så är det ett intressant ämne men jag hittade en annan tråd här som handlar om det så jag har skrivit mer om det där istället.
Alexander-VG-zon3
wink.gif karantän ? aldrig gjort i hela mitt liv sånt har jag inte tid för. Får man ohyra så får man ta det när det kommer, tror inte det ens funkar med karantän då bladlöss, spinn, trips HITTAR växter var dom än är och då räcker inte skilda rum.

Att odla växter ute på sommaren är snarare så att dom blir fria(friare) från ohyra. Princip ALLA krukväxt går att odla ute på sommaren med bra resultat bara man tar ut dom när dom kan stå ute och att man avhärdar dom ordentligt (fjäderpalmer och växter med breda/tunna blad är känsligast och behöver vit fiberduk dom första veckorna) och att man kommer ihåg att ta in dom, dom som tål frost låt dom stå ute ett tag på hösten så har dom också fått vintervila. Att växa ute är nog en befrielse från ohyra och dåliga förhållanden inomhus som jag gärna ger mina växter.

Och ja du får med ohyra in och det kommer antagligen explodera med spinn och bladlöss, kan hända men det får man väl ta tag i då ?
David Malmö
Tack för svaret. Men jag har läst om spinn just att de inte kan flyga samt att det vanligen är människor som pillar på växterna som överför dem så jag hoppas min karantän ska funka. Är det så för alla här i forumet att ni accepterar att få en massa ohyra varje år som man sen bekämpar? Att bekämpa spinn är alltför jobbigt tycker jag och det finns inga riktigt effektiva metoder att helt bli av med dom så jag föredrar att försöka låta bli att få dem helt. Sen 2011 och innan 2009 har jag aldrig haft spinn. Att sätta ut mina växter på balkongen hörs som en stor risk?
kerstin z5-6
CITAT (David Malmö @ 01-04-2014, 12:43) *
Tack för svaret. Men jag har läst om spinn just att de inte kan flyga samt att det vanligen är människor som pillar på växterna som överför dem så jag hoppas min karantän ska funka. Är det så för alla här i forumet att ni accepterar att få en massa ohyra varje år som man sen bekämpar? Att bekämpa spinn är alltför jobbigt tycker jag och det finns inga riktigt effektiva metoder att helt bli av med dom så jag föredrar att försöka låta bli att få dem helt. Sen 2011 och innan 2009 har jag aldrig haft spinn. Att sätta ut mina växter på balkongen hörs som en stor risk?

Nej tvärtom.Men du måste avhärda dem o skydda mot starkt solljus i början.
David Malmö
Fast Alexander skrev "det kommer antagligen explodera med spinn och bladlöss" när man tar in dem, blir man ju mörkrädd av, lite olika bud.

Vad menar du förresten med att avhärda?

Och om de stått i fönstret som vetter åt samma håll som balkongen, behöver de tillvänjas då? Kan ju ställa dem nära väggen först kanske så blir det färre timmar sol. Eller om det är mulet några dagar kanske det räcker?

Hm har köpte en billig Nelson fuktmätare, om det inte vore för den skulle jag vattnat bl a min Hawaiipalm betydligt oftare eftersom den är torr både 2-3cm i toppen och om man kollar i dräneringshålet och varit det i snart 2 dygn. Skalan är indelad i 3 delar torr/fuktig/våt, tills i morse var den "våt" under ca 4cm, nu är den mitt i "fuktig", tror jag ska vattna den i morgon bitti. Kan tänka mig att man tröttnar på denna manick så småningom och att den inte funkar perfekt men jag lär mig mycket av att använda den just nu känner jag. Att den kan vara torr i bottenhålet men ändå "våt" i större delen av jorden var t ex en överraskning för mej.
Alexander-VG-zon3
Nej men spinn är fruktansvärt bra på att vandra mellan växter(och rum). ¨Har även för mig att dom mycket mycket små äggen kan sprida sig i luften. Så karantän hjälper nog föga. Spinn är enkelt att utrota egentligen. tycker jag själv använder jag biologisktbekämpning, rovkvalster ser ut som spinn och tar effektivt bort. En annan metod för mindre växter är att dränka hela växten plus kruka och krukfat i ca 30-40min i minst 40graders vatten. Tar död på spinn.

OM jag inte hade haft möjlighet att sätta ut mina växter på sommaren så hade jag nog inte odlat växter, så för mig blir det ingen lägenhet utan balkong eller uteplats. Och ja när växterna tas in brukar ohyra komma i stort antal (hos mig är det bladlöss) vissa vintrar är det mer än andra. Men med nyttodjur så behöver jag inte tänka på det och just bladlöss är inget som tar död på växterna.

Man ser hur växter åter får liv när dom kommer ut. Man måste avhärda även om det är samma väderstreck, två glasfönster skyddar effektivt mot skadliga solstrålar som ute där det kommer direkt med full kraft, inne kommer ljuset inte alltid direkt på heller. Förutom skyddande fönster så är det jämnare temp inne och vindstilla,, ute är det kallare nätter och blåser mer. Vit fiberduk några varv runt skyddar mot solen sedan ta av efterhand. För känsliga växter måste man skydda ca 3-4veckor, för mindre känsliga ca 1vecka andra behöver inte skydd alls. Sånt lär man sig efterhand. Och man ska helst inte utsätta växterna för vårfrost. Så ibland får man ta in och ut, om man inte väntar helt tills frosten är förbi. På hösten tål en del att stå ute i frost. Tropiska växter ska in innan det blir 5plus.

Bild 2010

Bild förra sommaren sept

1
David Malmö
En liten fråga till Hawaiipalm-ägare: Brukar ni ta bort gula blad med nåt verktyg eller bara bryta av dem?

Jag har 4 nästan helt gula blad nu på min Hawaiipalm, inget konstigt med det och alla andra är gröna (de brukar tydligen fälla en del blad när de flyttas). Jag läste att man gärna ska ta bort blad när de börjar bli gula. Jag hade hoppats de skulle lossna lätt snart. Har även läst att det kan komma lite vätska ur stammen då men att det är ok. Är dock för feg för att börja karva i den..
kerstin z5-6
CITAT (David Malmö @ 01-04-2014, 16:24) *
Fast Alexander skrev "det kommer antagligen explodera med spinn och bladlöss" när man tar in dem, blir man ju mörkrädd av, lite olika bud.

Och om de stått i fönstret som vetter åt samma håll som balkongen, behöver de tillvänjas då? Kan ju ställa dem nära väggen först kanske så blir det färre timmar sol. Eller om det är mulet några dagar kanske det räcker?

Hm har köpte en billig Nelson fuktmätare, om det inte vore för den skulle jag vattnat bl a min Hawaiipalm betydligt oftare eftersom den är torr både 2-3cm i toppen och om man kollar i dräneringshålet och varit det i snart 2 dygn. Skalan är indelad i 3 delar torr/fuktig/våt, tills i morse var den "våt" under ca 4cm, nu är den mitt i "fuktig", tror jag ska vattna den i morgon bitti. Kan tänka mig att man tröttnar på denna manick så småningom och att den inte funkar perfekt men jag lär mig mycket av att använda den just nu känner jag. Att den kan vara torr i bottenhålet men ändå "våt" i större delen av jorden var t ex en överraskning för mej.

Får de spinn när de kommer in beror detta på den torra bostadsluften

Soljuset är 1000 ggr starkare ute än via ett fönster -därtill kommer vind regn, blåst.Inget av detta är de vana vid.
Det finns olika sätt att göra detta på , bära in o ut kort tid i sol de första dagarna oavsett plats, om mulet möjligen och samtidigt vindstilla utan skydd.

Själv täcker jag dem så gott det går med sk odlingsväv-frostduk-tunn vit duk -köps överallt varje plantagen ica mm har den
flera lager på dag 1, tar bort ett lager dag för dag till dag tre, låter dem se solen ett par timmar o vind, fortsätter under ca 5-7 dagar-
Därefter klarar det de mesta utan brännskada .

Just palm är jag ingen expert på men att dutta med vatten då o då gör jag aldrig, jag vattnar o låter krukan torka innan jag vattnar igen.
Alexander-VG-zon3
Det är en myt att spinn trivs i torrluft, dom klarar inte alltför torrt. (finns spinn i växthus med). Däremot när växter tas in så blir det för dom en mer skyddande miljö och naturliga fiender försvinner och dom kan öka i antal.

Jag är nog för brutal och bär inte ut och in för solen giggle.gif , utan bara om det blir alltför mycket vårfrost. Lager med fiberduk som tas av efter hand funkar bra. Dom med ludna och silvriga blad behöver oftast inte lika mycket avhärdning mot sol. Medan fjäderpalmer bränns jätte lätt.
David Malmö
Jag blev förvånad när svaren kring spinn säger att det är nåt man får räkna med, och även det där med att sätta ut inneväxter på sommaren. Så jag frågade några bekanta, som alla har trädgård (själv har jag lgh med balkong) och ingen av dem sätter ut växterna, och de brukar aldrig ha spinn, och de som fått det har genast slängt den angripna växten och sen var det ok, trots att det fanns andra växter ganska nära. Och i en annan tråd här tycker 2 personer att karantän är en bra idé. Själv har jag inte haft spinn på 3 år, och innan den perioden (som varade i 2 år) så har jag aldrig haft såna. Kanske är det ovanligare att sätta ut växterna bland oss mer amatörmässiga botaniker, och mer vanligt om man har trädgård, många växter och bor på nedre botten. Och det stämmer säkert att man får mer spinn om det är torrt (kraftigare angrepp och risk för mer spridning) men jag kan inte se hur det kan vara en del av själva orsaken, du måste först få in ett eländigt kvalster, annars kan du ha det hur torrt som helst, och bara fukt lär inte utrota dem.

Och solljus är bara ca en faktor 2 svagare på andra sidan en 3-glas fönsterruta när jag mäter här med en luxmeter. Fast det är ganska komplicerat. Jag skrev just en tråd om detta.

Jag ringde förresten Oasens Blommor och de sa att man kan dra av de gula bladen på Hawaiipalmen.

En sak jag fortfarande hoppas fler ska skriva åsikter och erfarenheter kring är hur spinn tar sig in i en lägenhet eller hus som dittills varit spinnfritt? Jag skrev mina funderingar ovan. Sätta ut växter låter ju som högrisk. Jag beställde just 2 palmer, en från Egnérs, en från USA. De i USA skrev i klartext att de absolut inte skrickar iväg växter med spinn. Egnérs har inte svarat än på den konkreta frågan kring deras filosofi kring sådant (fast jag frågade för bara nån timme sen så de svarar kanske snart) men de sa att den stått utomhus på somrarna de senaste åren. Så de där palmerna kommer också att hamna i min karantänavdelning ien månad.
Alexander-VG-zon3
Fukt dödar inte spinn, tvärt om en viss fuktnivå är faktiskt bra för spinn. Men för mycket fukt är dåligt för dom, och det måste vara mycket mer. Verken torrluft eller fuktig luft spelar någon roll egentligen så som du själv skrev har du spinn på någon växt så får du oftast mycket angrepp ändå. Hur fuktig eller torrt man har, upprepade duschningar av växt är inget spinn gillar.

Spinn finns ute i naturen och finns i omlopp på plantskolor och hos grossister, och man kan råka få med det hem.

Att sätta ut växter är ingen högrisk, tvärt om försvinner oftast ohyra helt på växter ute för att dom trivs väldigt bra och det finns naturliga fiender. Däremot när man åter får in så KAN man få spinn angrepp. Vilket jag själv inte bryr mig om om det händer (och det händer då och då) utan jag bekämpar det när det syns, så enkel är jag i mitt sett att se det. Hade jag täkt så mycket på detta hade jag fått huvudvärk vid varje växtköp giggle.gif
Alexander-VG-zon3
Dessa använder jag
http://www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx

Bekämpar miljövänligt utan att man behöver göra nåt.
kerstin z5-6
Jag tror att om någon är ny på odling kan man kanske inte ösa på med sina egna erfarenheter och kunskaper fullt ut-Det förvirrar mer än det hjälper. Det ger för många budskap som man har svårt att ta till sig.
Luftcirkulation, högre fukthalt och naturligtvis att ta bort spinnangripna växer för behandling i karantän, ger bra resultat. Med tiden lär man sig att hoppa en del steg och lär sig hur ens egen miljö fungerar bäst.

Klart är ang spinn
Honorna är ca 0,5 mm. Hanarna är mindre. Växthusspinnkvalstren förekommer i två former, sommarform och viloform. I sommarformen, som är vanligast, är honorna oftast gulgröna med två mörka fläckar på ryggen. Den som har god syn kan se spinnkvalstren, framför allt på bladens undersidor och i spinnvävnaden. I viloformsstadiet är kvalstren orangeröda och saknar oftast de två fläckarna på ryggen. Det orangeröda spinnet är befruktade honor, s.k. dvalhonor, som förekommer på hösten när dagarna blir kortare och kallare. Dvalhonorna klarar både frost och svält och vaknar till liv på våren där de genast börjar lägga ägg. Om livsvillkoren är ogynnsamma, som t.ex. för lite mat och låga temperaturer, kan viloformen även uppträda på sommarhalvåret. Spinn trivs i torr luft och varma bostäder. Värme gynnar växthusspinnkvalstrets förökningstakt.

Förebygg spinn genom att undvika hård uttorkning och alltför höga temperaturer. Det är också utmärkt att duscha växterna ofta, i synnerhet de som är särskilt attraktiva för spinnkvalstren. Duscha ofta, gärna varje vecka, och var noga med att duscha bladens undersidor med ganska högt tryck.

Biologisk bekämpning kan ske med rovkvalstert, Phytoseiulus persimilis samt larven av gallmyggan Feltiella tetranychi. Rovkvalstret, som förekommer naturligt i Medelhavsområdet, är rörligt och äter alla stadier av växthusspinnkvalstret. Gallmyggans larv är specialiserad på att äta spinnkvalster och dess ägg. Gallmyggan Feltiella tetranychi förekommer naturligt i vår natur.

generellt sätt är utomhusvistelse inte ett sätt att dra på sig spinnsmitta tvärtom.
jaj-51
CITAT (David Malmö @ 31-03-2014, 11:52) *
Jag har ju satt mina nya växter i "karantän" så gott det går som sagt och tänkte låta dem stå där hela april.

Jag använder också karantän det finns några otäckingar som skulle vara jobbiga att "få på köpet".

Några av hemskheterna som jag absolut inte vil få som gäster i min pelargon samling.
Rotlöss

Öronvivel

Mördarsnigeln kom med växter till våra trädgårdar ...
David Malmö
Jag har använt rovkvalster 2 gånger, de kan säkert minska mängden spinn rejält men de utrotade inte dem hos mig. Det som eliminerade f-nskapen var när jag slängde ut alla tydligt angripna växter (utom min Kentiapalm som jag vägrade slänga), duschade de kvarvarande (tror jag även spratade med såplösning innan dusch), sprayade med Provade Plus 2 ggr med några dagars mellanrum. Provado Plus lyckades dock ej utrota dem innan jag slängde ut växter. Jag hatar spinn och vill inte ha dem igen...
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2014, 00:21) *
Jag tror att om någon är ny på odling kan man kanske inte ösa på med sina egna erfarenheter och kunskaper fullt ut-Det förvirrar mer än det hjälper. Det ger för många budskap som man har svårt att ta till sig.
Luftcirkulation, högre fukthalt och naturligtvis att ta bort spinnangripna växer för behandling i karantän, ger bra resultat. Med tiden lär man sig att hoppa en del steg och lär sig hur ens egen miljö fungerar bäst.

Känns som detta var pekat till mig, har inte fått uppfattningen att nicket ''David i malmö'' är en sådan nybörjare som knappt vet vad en pelargon är utan en som gillar att diskutera i kanske en fördjupad nivå med intresse?. Och varför då inte spräcka hål på några myter som har cirkulerat i flera flera år?. Är ju bättre att även för nybörjare (som väl inte är dumma på nåt vis?) att få reda på myter.

Exempel hög fukt ger absolut inget verken till eller ifrån. Och kan i värsta fall faktiskt öka spinn.

En fuktighetsnivå på 90-100% gör att spinn mår sämre/dör, vissa känsliga arter redan vid 60-70%. Annars är även fuktigheten inomhus för låg för ohyra också. Spinn är alltså nåt man enbart får med köpta plantor eller att dom hittar hit från ute och kan om plantan mår sämre (här spelar klimatet inomhus roll för växten i stor del). Ohyra kommer ändå fast det är låg fukt eller hög fukt eller svalt eller varmt inne.

Och ohyra är nåt man kommer stöta på i sina odlingar, karantän är inget jag själv har gjort och förstår inte hur det skulle hjälpa mot spinn, men för andra sorters ohyra hjälper det säkert, men dom vanligaste som spinn, sköld, bladlöss är nåt man får eller senare kommer få om man odlar mycket. Om man nu inte har typ en/några benjaminfikusar som man köpt på mataffären som stått i alla år i samma fönster eller sin hibiskus som man ärvt då är nog chansen liten att man får ohyra.
kerstin z5-6
CITAT (David Malmö @ 01-04-2014, 16:24) *

Detta var det inlägg som var orsaken till min senaste post. Man kan ju vara expert på krukväxtodling inomhus men ny på utomhusodling som framgår eftersom ordet avhärda är nytt ?

Sen tycker jag , men det är en personlig åsikt att det är bättre att förlita sig på sina fingrar -känn efter om plantan är våt eller torr, sina ögon ,hur ser den ut att må? är ljuset för dåligt eller inte? Än att falla för allhanda manicker som ska göra det jobbet åt en.

Att det exploderar av spinn när man tar utifrån och in, har jag inte sett på de över 20 år jag odlat.

Nybörjare"" kan vara experter inom vissa gebit och nya för andra , jag delger sällan allt jag vet om vad som kan gå " fel" med vissa frösådder heller eller vilken metod som anses absolut "bäst" eftersom det sällan finns någon sådan metod. Att någon fråga skulle ses som dum förekommer inte i min tankevärld.

Dessutom har jag ytterst få krukväxter, de jag har är ute hela sommaren, eftersom jag är för dålig på att sköta dem vår sommar höst då jag heller är i trädgården , växthusen eller gör nya planteringar, i växthusmiljö är det ju oftast 70-90 % fuktighet.
jaj-51
Men nog är det kul med blommor och dessutom har vi lite olika erfarenheter av lika dana växter.

Själv gav jag bort min Hibiskus samling, ständiga återkommande problem med spin.
Försökte med många kurer under några år ... inte ens långvarig gift behandling lyckades hålla borta spinnet.

Bara att konstatera hibiskus passade inte att odlas av mig .
Viktigast är nog att odla växter som trivs i den miljö man har att erbjuda och skötsel som de får.

Så vist kommer vi att ha olika erfarenheter om växter och när ohyran slår till och hur den minimeras.
kerstin z5-6
ja ungefär så tänker jag med , det hindrar dock inte att man kan ge förslag på vad som varit lyckat just för mitt odlingsklimat eller mina förutsättningar.
Själv får jag alltid spinn på prickblad som krukväxt inne-eftersom de hursomhelst är farliga för småbarn och ev valpar , kattungar mm så var det ingen förlust att sluta med dem smile.gif
jaj-51
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2014, 20:34) *
ja ungefär så tänker jag med , det hindrar dock inte att man kan ge förslag på vad som varit lyckat just för mitt odlingsklimat eller mina förutsättningar.
Själv får jag alltid spinn på prickblad som krukväxt inne-eftersom de hursomhelst är farliga för småbarn och ev valpar , kattungar mm så var det ingen förlust att sluta med dem smile.gif

Bra vi behöver läsa många förslag mot ohyra .... ( frånsett vandringssägnerna på nätet)
Oj då Prickblad växer hejdlöst hos mig till den milda grad att jag låter dom övervintra utomhus ....

Fundering
Kan svärmors tunga få ohyra?
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2014, 18:47) *
Detta var det inlägg som var orsaken till min senaste post. Man kan ju vara expert på krukväxtodling inomhus men ny på utomhusodling som framgår eftersom ordet avhärda är nytt ?

Sen tycker jag , men det är en personlig åsikt att det är bättre att förlita sig på sina fingrar -känn efter om plantan är våt eller torr, sina ögon ,hur ser den ut att må? är ljuset för dåligt eller inte? Än att falla för allhanda manicker som ska göra det jobbet åt en.

Att det exploderar av spinn när man tar utifrån och in, har jag inte sett på de över 20 år jag odlat.

Nybörjare"" kan vara experter inom vissa gebit och nya för andra , jag delger sällan allt jag vet om vad som kan gå " fel" med vissa frösådder heller eller vilken metod som anses absolut "bäst" eftersom det sällan finns någon sådan metod. Att någon fråga skulle ses som dum förekommer inte i min tankevärld.

Dessutom har jag ytterst få krukväxter, de jag har är ute hela sommaren, eftersom jag är för dålig på att sköta dem vår sommar höst då jag heller är i trädgården , växthusen eller gör nya planteringar, i växthusmiljö är det ju oftast 70-90 % fuktighet.

Avhärda tyckte jag att jag förklarade på ett sätt som även en nybörjare som förstår vet inte hur det skiljer sig jämte mot ditt svar ?

Jag har inte skrivit om manicker ? om allt är jag ganska enekl och använder inte manicker confused.gif

nej men om det händer för andra så varför undanhålla det för personen som frågar ? bor man i lägenhet och tar in växter ute har åtminstone jag nästan alltid fått ohyra. Men både du och jag har ju förklarat fördelar med ute vistelse och hur man ska avhärda så fall har väl du lika mycket som jag skrivet ''all kunskap'' (som jag inte ser som något negativt att göra,, och det om karantän ja jag hade inte ens läst den andra tråden och visste att det var dubbel budskap som kunde förvirra när jag skrev det).

jag menade inte att fråga var dumt (så fall var jag expert på urkorkade frågor som nybörjare), hur fick du det till att ses så ? det jag menar är att jag skriver det jag vet för att personen som frågar så antar jag att man antingen förstår eller frågar igen för att förstå bättre.

Egentligen förstår jag inte det inlägget (som var skrivet till mig om detta) då jag uteslutande har bara skrivet med Nicket David i malmö,, och det har lycksom blivit mer och mer att skriva ? jag försöker alltid till nybörjare frågor skriva kortfattat och pedagodisk (även om jag är dålig på det). Känns som det lika gärna kunde ha tagits i ett PM det du skrev..... no hard feelings alls från min sida sleep.gif

Och det jag skrev att det antagligen kommer explodera... var lite med en skämtsam underton... men ser att det kanske inte var så tydligt. När jag skrev det var det typ som ''ta det lugnt och njut och bryr dig inte för mycket så du får huvudvärk'' det ordnar sig.... kan hända är väl inte betydande att det alltid händer ?

Känner jag har gjort mitt i denna tråden..... smile.gif

Angående myter som jag försöker ta hål på igenom att höjd fuktighet inte tär på spinn, så är det väl roligare (tycker jag) och mer utbytande att diskutera, istället för att ''två personer/sidor'' kör fast i sina gamla spår utan att hitta nya vägar/tekniker och idéer tillsammans. Exempel avhärdning med att lägga flera lager med fiberduk som man tar av efterhand är ett råd jag tagit och hållit fast vid från dig kerstin och gått ifrån mitt gamla sätt, det är så det ska gå till tycker jag. Vad det än gäller tummenupp.gif
kerstin z5-6
Jag tror vi är ganska överens och jag har inga större invändningar mot dina svar , absolut inte i frågan om avhärdning, jag nämnde enbart det som ett tecken på att man är ovan med utomhusodling. Ej riktat mot dej på något vis alls.
Håller med om till vis del att vi kan ta dessa saker via PM , men å andra sidan vad är farligt med att ha lite olika åsikter eller att diskutera vänner emellan ? wink.gif
Nej du har inte skrivit ett dugg om manicker , däremot tog jag upp det som ett fenomen som är vanligt , sorry kanske mest bland män - blink.gif
Slutligen tror jag du läser in mer i mina svar än jag menar, att uttrycka sig i enbart text blir ofta lite stelt, men jag ser inget fel i att vi inte alltid är ense om allt
kompiskram.gif
Bassam
Hej
det händer mycket på sista tiden, på grund av dåliga växter företag just nu, men jag kan svara på dina frågor:
1 avhärdad växter: det kan man göra när man vill flytta sina växter ute under vår sommar, man kan under flera veckor lägga sina växter ute p¨dagen och ta de inne på kvällen o natten, lägga de på skugga plats på början, fram tiden ska dem stå ute utan problem.
2 ohyra kommer på växter inne på grund av torr varm lite fuktig med lite ljus, men det är inte problem man agera snabb, som man duscha växter för att höja fukt omkring växter som ohyra tycker inte om, ta bort blad som ser ut inte må bra och kan man tvätta lad då då, man kan spreja med naturligt spreja som( 1 dl såpa plus 1 msk t sprit plus 1 liter vatten) eller kan man klistra insekter med deras ägg med hjälp av typ klister, man behöver jobba lite mera, f§r att man behandla levande växter.

H.Bassam
David Malmö
Ja olika personer tycks verkligen ha väldigt olika erfarenheter av spinn och annan ohyra förstår jag av denna tråd. Och jag fick just höra av en annan bekant att hon brukar sätta ut växter ibland och brukar få spinn ibland men i stort sett bara på hibuskus, och att hon då satt den i karantän och behandlat med såpvaten framgångsrikt! Inte alls likt min erfarenhet att 3 vårar ge mig på dem med förutom såpvatten och duschar även rejält med upprepad Provado Plus och senare rovkvalster. Få mig att litegrann undra varför mina så envist stannade kvar. Kanske skulle man hitta svaret om man såg alla detaljer - kanske har min granne spinn som smittar, kanske hade jag nån växt som var huvudkällan men som såg oangripen ut (min stora Dadelpalm och min lilla Washingtonia Robusta som jag hade då såg aldrig hårt angripna ut, men för W.R. kanske det inte syntes pga bladtypen och kanske hittade de skrymslen att gömma sig?). Jag kommer att köra med karantän en månad för nya växter, om allt går bra kanske jag provar sätta ut en enda mindre värdefull växt som test. Jag tycker det är helt ok med diskussion och olika åsikter men jag är lite förvånad att det skiljer så mkt som sagt.

Jag har haft växter inne i mer än 20 år men haft en ganska avslappnad attityd och inte kunnat alltför mkt, bl a läst en del i nån växtbok om skötsel, men f n är jag trött på vaghet och otydlighet, jag har råkat tappa bort min växtbok (tror nån lånat den) och har istället för varje växt jag har sökt info hos trovärdiga källor på nätet, och därför bl a helt ändrat hur jag vattnar, och gör det mer individuellt nu också. Fuktmätaren jag köpte är väldigt värdefull för mej men förhoppningsvis kan jag (nästan) sluta använda den när jag lärt mig nog av den. Förutom mina erfarenheter av spinn och en stor Dvärgdadelpalm som dog så är det ju Hawaiipalmen som denna tråd i grunden handlar om som är tråkiga erfarenheter. Jag är i "omplanteringstagen" sen ett par veckor tillbaka, har bl a kapat upp min gamla 2½m höga Yucca i delar med järnsåg och hoppas delarna ska gro, det är väl rejäl omplantering! Den var alldeles för avlång och spretig och påstås mkt lätt att få att ta sig även efter såna manövrer. Jag har skrivit en hel del i forumet senaste 2 veckorna, både frågor och erfarenheter, det kommer säkert att lugna ner sig betydligt för min del snart. I slutfasen av min våryra har jag letat upp och beställt två små (men flera år gamla) palmer som ser väldigt vackra ut som jag nämnt i en annan tråd (en Australiensisk Väderkvarnspalm och en "Fingerpalm" aka gracil variant av "Ladypalm") och jag har ju en Hawaiipalm nu igen (som hittills mår utmärkt!) och köpte även nåt så banalt som en Doftdracena som jag tycker är väldigt vacker, och jag vill lära mig nog för att mina växter ska trivas och växa lite, inte långsamt bli sämre, som ofta varit fallet förut. Min ca 15 år gamla Kentiapalm är nog glatt överraskad av uppmärksamheten. Jag har förresten även en 1½ år gammal elefantfot som jag envisas med att ha i bokhyllan, dess föregångare fick väldigt långa blad (som de får när de står lite väl mörkt) och dog, mkt troligt pga övervattning, detta exemplar har en väl uttänkt växtlampa och ser ut att trivas mkt bra, det kommer nya blad på alla 3 "knopparna" hela tiden nu i år. Fast just den lärde jag mig mycket om när det gäller vattning i förra veckan, ska skriva om det i en annan tråd här som finns som handlar om fuktmätare.
theseraphim
Om man nu ska flika in på ohyrebiten så kan jag väl säga av de erfarenheter man fått att den vanligaste orsaken är inte fel på plantor osv utan att de sköts på fel sätt när de kommer ut i hemmen. Övervattning måste jag nog säga är det absolut vanligaste då kunder nitisk måste tex vattna en gång i veckan oavsett om jorden är blöt, det hör väl ihop med att svenskar köar för köandets skull:) fuktighetsmätare är ett perfekt hjälpmedel om man är lite osäker på det hela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon