|
Zon 1 tror jag inte det blir några problem med att odla den persikan. Sedan vet jag inte hur resistens den är mot krussjuka.
Första Persikan jag planterade (var i mormors trädgård skåne zon 1-2) var en dvärgpersika 'bonanza',, som fick grentorka väldigt lätt och en kall vinter så dog den. Här i zon 3-4 (södra VG) har jag testat två gånger med Redhaven, vilket inte alls har gott så bra. Sen tänkte jag köpa en Riga, men plantskolan här tog 700-800kr för en liten planta, bara ett spjut och ganska dåliga kvalité och dålig ymp, så det blev att jag köpte en persika frost från Hortogreen jätte bra kvalite och stor och rejäl planta för 499kr (tror jag den kosta?). Och den har trivs utmärkt, ingen krussjuka eller grentorka. Dock förra året i början av maj i en frostnatt så trillade karten av vilket var synd i år verkar det gå bättre med vädret och blomningen och så täckte jag med skuggväv i tid. Fördelen med Riga är att den mognar mycket tidigare än frost. Och nu får det vara frostpersikan, får skulle vilja ha en riga med men det får jag inte plats med i det läget.
Så ska du köpa så säger jag välj en Riga. Dock ska frost vara godare frukt, men kanske inte jämförbart med ''köpefrukt'' som är väldigt smaklösa jämfört med frost och riga.
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 02-04-2014, 20:13
|