Full version: Nyheter
Sidor: 1, 2
johan1983
I den här tråden tänkte jag att vi kunde dela med oss tips och diskutera nyheter i köksträdgården.

För att kvala in som en nyhet är det bra om den går att odla på friland
Detta eftersom nästan allt går att odla fram i en konstgjord miljö som växthus med tropisk hetta och gastuber

Det kan vara nya sorter framtagna för ett svenskt klimat eller varför inte en ny, spännande blandning?

Skriv vilken odlingszon som växten passar i och gärna hur det har gått för dig i din zon

Det behöver inte vara nytt för året men lite nytt i alla fall :-)

Mitt första tips är pineberry. En blandning av ananas och jordgubbe
Ett vitt bär som fåglarna tror är omoget samt som passar för viss typ av allergi
(kan någon bekräfta detta? Bara egna erfarenheter gärna. Det är klart att odlarna säger att det är bra för alergiker)

Den är i allafall så ny att jag hittar den inte i affären :-)
(ja, den finns på odla)
johan1983
Jag måste nog ta tillbaka mitt tips. Läste här på odla att pineberry inte överlever vintern

I vilket klimat bör den helst odlas? Exempelvis vilka länder passar den i?
RitRat
Det vore bra att bestämma vilka växtzoner som menas när man säger "friland" i denna tråd.
Sverige har 8 zoner..... De flesta forummedlemmar bor nog i zonerna 1-3, evt upp till 4, skulle jag tro. Kanske är dessa som avses.

Jo jag vet, det är lite ironiskt skrivet, men jag vill bara påminna att växtzon borde anges oftare här i diskussionerna, eftersom vi är ganska många även från zonerna 5-8 här.
:-) :-)

Bra karta
http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zo...karta_stor.html
*Stintan*
Önskar att alla skulle skriva i sin signatur i vilken växtzon de odlar.
Eva 33c
CITAT (johan1983 @ 27-05-2012, 02:32) *
Mitt första tips är pineberry. En blandning av ananas och jordgubbe
Ett vitt bär som fåglarna tror är omoget samt som passar för viss typ av allergi
(kan någon bekräfta detta? Bara egna erfarenheter gärna. Det är klart att odlarna säger att det är bra för alergiker)

Vill bara korrigera dig lite här, det finns ingen ananas inblandad i denna växt. Det är en hybrid mellan smultron och jordgubbsarter som ger vita bär med röda "nötter" på. Sen tycker man att den har ananas-smak, därav namnet. Den borde övervintra här med det ursprunget tycker jag. Enligt Plantagens hemsida ska de sälja den så jag tänkte prova den om den finns på butiken här i stan.
johan1983
CITAT (Eva 33c @ 27-05-2012, 21:50) *
Vill bara korrigera dig lite här, det finns ingen ananas inblandad i denna växt. Det är en hybrid mellan smultron och jordgubbsarter som ger vita bär med röda "nötter" på. Sen tycker man att den har ananas-smak, därav namnet. Den borde övervintra här med det ursprunget tycker jag. Enligt Plantagens hemsida ska de sälja den så jag tänkte prova den om den finns på butiken här i stan.

Jag gick till plantagen idag

- hej, ni skulle ha pineberry i sexpack
- det känner jag inte igen. Prata med min kollega på uteavdelningen

Går ut

- " samma fråga igen
- nej, det finns inga jordgubbar i sexpack här ute
- kan man beställa pineberries?
- jag vet inte vad det är men prata med min kollega där inne

Går tillbaka och förklarar läget.

- vi har inte pineberrys.
- kan du beställa?
- nej, inte så lite som sex stycken
- ska ni få hem?
- vi hade dom när säsongen började, nu tar vi inte in dom igen
- jag var här när säsongen började. Det fanns inte.
- jaha
- dessutom är det en nyhet
- du får väl kolla då och då om dom kommer då
- varför annonserar ni på hemsidan om varor ni inte har?
- jaha...
- tack ändå
- jaha
Eva 33c
biggrin.gif
Plantagen kan verkligen vara lite lustiga ibland! För nåt år sedan skulle jag köpa S-jord (Hasselfors såjord) som jag gjort året innan. Hittade ingen och frågade efter den, och svaret var "Nej, det har vi inte, och det har vi aldrig haft, och förresten så finns det inget som heter S-jord överhuvudtaget".
Ska kolla med mitt Plantagen om de har hört talas om jordgubbarna Pineberry...
johan1983
CITAT (Eva 33c @ 30-05-2012, 10:25) *
biggrin.gif
Plantagen kan verkligen vara lite lustiga ibland! För nåt år sedan skulle jag köpa S-jord (Hasselfors såjord) som jag gjort året innan. Hittade ingen och frågade efter den, och svaret var "Nej, det har vi inte, och det har vi aldrig haft, och förresten så finns det inget som heter S-jord överhuvudtaget".
Ska kolla med mitt Plantagen om de har hört talas om jordgubbarna Pineberry...

Roligt att höra att kompetensen är på topp på plantagen smile.gif

Jag funderar ibland på vad dom har för utbildning för att jobba där?

Jag har också varit med om att många säger "jag jobbade inte här förra året så jag vet inte". Det verkar som att dom byter personal ofta, dålig personalpolitik kanske?

Säg till om dom har Pineberry. kanske bara fina ord på sin hemsida?

Jag påpekade också när jag var där "är det inte meningen att man som kedja ska ha samma utbud i alla affärer om ni dessutom annonserar om det på hemsidan". Fick bara tystnad som svar
johan1983
Jag hittade Pineberry på blomsterlandet idag. 59.90 per planta

Är det värt det tycker ni? Får man så mycket mer jämfört med andra jordgubbar?

Hur som haver så köpte jag några stycken.

Först trodde jag bara att det var ett "allergibär". Såsom mjölk utan laktos eller bröd utan gluten.

Men när man läser runt på internet så kan man se att folk faktiskt verkar gilla vita bär bättre (gäller även vita smultron). Dom säger att dom är ännu sötare.
Rosrup
Jag köpte två pineberry på mässan i Malmö i våras.
Satte ut bägge rätt tidigt.
Minns inte exakt datum men innan den veckolånga frosten i alla fall.
Den ena lever ännu.
Den andra dog nog mer av att nån åt upp den.
johan1983
CITAT (Rosrup @ 03-06-2012, 00:44) *
Jag köpte två pineberry på mässan i Malmö i våras.
Satte ut bägge rätt tidigt.
Minns inte exakt datum men innan den veckolånga frosten i alla fall.
Den ena lever ännu.
Den andra dog nog mer av att nån åt upp den.

Dom har knipsat bort alla blommor på min så jag tror inte att jag får bär i år.

Då har du inte provat dom ännu?
johan1983
När kommer smultronträdet till Sverige?
dorislina
CITAT (johan1983 @ 08-06-2012, 01:40) *
När kommer smultronträdet till Sverige?

Det finns redan fast jag tror inte det är så jättevanligt.

http://www.egnersvaxter.se/arbutus-unedo-s...trad-p-182.html
Alexander-VG-zon3
Smultronträd har funnits ganska länge i Sverige nu minst sen början av 2000. På större plantskolor med lite mer roligare sortiment är den vanlig och annars kan dom säkert ta hem. Frukten gillar vissa inte alls medan andra älskar frukten. Den är inte så jättehärdig.

CITAT (johan1983 @ 31-05-2012, 13:28) *
Roligt att höra att kompetensen är på topp på plantagen smile.gif

Jag funderar ibland på vad dom har för utbildning för att jobba där?

Jag vet några som fick jobb på plantagen på samma utbildning som jag gick,, det varierar ganska mycket inom butikerna vilken kompetens personalen har plus utbudet.
johan1983
Jag vet ju att det går att få tag på. Klumpigt uttryckt kanske men jag menade om det skulle bli vanligare

Kan ni berätta mer om denna växt och dess frukter?
johan1983
Hade det inte varit roligt med mer kraftigväxande bärbuskar?
Exempelvis jordgubbsbuskar som blir meterhöga, eller smultron som växer som vinbär.

Vad sägs om Vita krusbär?
Går det med vinbär, jordgubbar, smultron och hallon så bör det vara genomförbart.

Fler färger på vinbär? Vilka skulle vara logiska att få fram?
Vita är ju röda utan pigment samt gröna är ju svarta med färre pigment.

Några nyheter sen juni månad?
johan1983
Hur ser det ut med taggfria havtorn? Har det kommit några bra sorter ännu?
johan1983
Visserligen inga nyheter men jag märker att plantskolorna har plockat hem gojibär, det fanns inte att hitta på mina plantskolor förra året. Likväl som blåbärstry har jag kommit över ett exemplar.

Det känns som att priserna har sjunkit på vissa typer av bärbuskar såsom amerikanska blåbär. Har någon mer noterat detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Såg att plantagen sålde ett 6-pack pineberry för 59kr i söndags men jag köpte ett 6-pack remonterande jordgubbar med röda blommor istället för 59kr har inte hört så mycket bra om pineberry verkar inte bli så mycket bär på dem.
Piccante
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-05-2013, 21:32) *
Såg att plantagen sålde ett 6-pack pineberry för 59kr i söndags men jag köpte ett 6-pack remonterande jordgubbar med röda blommor istället för 59kr har inte hört så mycket bra om pineberry verkar inte bli så mycket bär på dem.

Bladen växer på dom men det är det enda också. Fick inga bär förra året.
RibesRubusVitis
Enligt reklamen skulle man ta bort alla revor från pineberryplantorna för att de skulle blomma och få frukt. Jag var snål och satsade på att få fler plantor i stället, men ska i år testa att hålla efter utlöparna på några plantor.
johan1983
CITAT (RibesRubusVitis @ 03-05-2013, 23:44) *
Enligt reklamen skulle man ta bort alla revor från pineberryplantorna för att de skulle blomma och få frukt. Jag var snål och satsade på att få fler plantor i stället, men ska i år testa att hålla efter utlöparna på några plantor.

Jag var dum nog att låta utlöparna växa ut och vissna bort.
I år verkar det som att plantorna har frusit sönder, för dom ser stendöda ut

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-05-2013, 21:32) *

Det verkar som att priserna på pineberry har normaliserats då. Innan så tog dom ju det priset per planta.
duo2010

Går ut

- " samma fråga igen

- kan du beställa?
- ska ni få hem?
- jaha
- jaha...
- tack ändå
- jaha
Men kära nån klaga då ! Det finns väl en VD för det här företaget som borde ha ansvar för hur butikerna sköts. Förstår inte att folk går tillbaka dit och handlar när man möts av total inkompetens och nonchalans.
Det är ju fråga om en massa pengar, besvär och kanske misslyckade odlingsförsök. Men titta på hur butikerna ser ut, nu är det ju rena möbelaffärer och en massa bling-bling, inte plantskolor.
gunilla
johan1983
CITAT (duo2010 @ 04-05-2013, 22:32) *

Går ut

- " samma fråga igen

- kan du beställa?
- ska ni få hem?
- jaha
- jaha...
- tack ändå
- jaha
Men kära nån klaga då ! Det finns väl en VD för det här företaget som borde ha ansvar för hur butikerna sköts. Förstår inte att folk går tillbaka dit och handlar när man möts av total inkompetens och nonchalans.
Det är ju fråga om en massa pengar, besvär och kanske misslyckade odlingsförsök. Men titta på hur butikerna ser ut, nu är det ju rena möbelaffärer och en massa bling-bling, inte plantskolor.
gunilla

Du har nog rätt, dom är inga plantskolor.
Dom köper alla sina växter från plantskolor.

Dock är nog de flesta plantskolor inte belägna i Sverige, dom får in mycket från Holland, Tyskland osv.
Det är ju dock vissa som har svenska namn som kan antas vara från svenska plantskolor. Men det är ju lite märkligt att dom importerar exempelvis vinbärsbuskar som växer så fint i Sverige.
Powerowic
Köpte blåbärstry för 2 eller 3 år sedan. och gojibär förra året. I höstas köpte jag även två nya minikiwi får se om de blir något, de har iaf överlevt visade knoppar nyligen. Weiki hane från schweiz och Kens red, hona från nya zealand härdiga till -25.

köpte även vita jordgubbar, gula smultron och hallonfärgade jordgubbar på blomsterlandet för nån vecka sedan
michel021
CITAT (Powerowic @ 09-05-2013, 17:49) *
Köpte blåbärstry för 2 eller 3 år sedan. och gojibär förra året. I höstas köpte jag även två nya minikiwi får se om de blir något, de har iaf överlevt visade knoppar nyligen. Weiki hane från schweiz och Kens red, hona från nya zealand härdiga till -25.

köpte även vita jordgubbar, gula smultron och hallonfärgade jordgubbar på blomsterlandet för nån vecka sedan

Hur vet man att det är en hona eller hane? Jag köpte 50st frön på tradera och frågade säljaren hur många frön ja bör så för att va säker på att få en hona och en hane. Han sa att jag borde så alla frön. Jag har inte plats för att driva upp 50st plantor. Vet du något om det här eller någon annan kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan du inte veta förren efter 4-7år tills plantorna börjar blomma. Kiwi brukar inte förökas med frö de brukar förökas med sticklingar för då får man en identisk avkomma från den man tog plantan ifrån = en stickling från en hanplanta blir en hanplanta. Man brukar inte fröså frukt och bärplantor normalt sett.
michel021
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-05-2013, 21:42) *
Det kan du inte veta förren efter 4-7år tills plantorna börjar blomma. Kiwi brukar inte förökas med frö de brukar förökas med sticklingar för då får man en identisk avkomma från den man tog plantan ifrån = en stickling från en hanplanta blir en hanplanta. Man brukar inte fröså frukt och bärplantor normalt sett.

Då har jag blivit lurad för säljaren sa att jag skulle få frukt nästa år. Han sa att man får frukt på föregåendes växt och att den växer snabbt. Sjukt irriterande. Vart kan man få tag på sticklingar? Någon här från västerås eller åkersberga som har en stickling till salu?
johan1983
CITAT (michel021 @ 09-05-2013, 23:22) *
Då har jag blivit lurad för säljaren sa att jag skulle få frukt nästa år. Han sa att man får frukt på föregåendes växt och att den växer snabbt. Sjukt irriterande. Vart kan man få tag på sticklingar? Någon här från västerås eller åkersberga som har en stickling till salu?

Jag har själv lagt ner 299 + 299 + 299 + 299 + 199 + 199 för diverse minikiwi sticklingar.

Om det är värt det? Vi får se om några år, men dom har tagit sig allihop

Alla utom kens red och weikki, dom är fortfarande små men dom ger blad i år med
Alexander-VG-zon3
Det var dyra sticklingar det, köpte några av odla.nu på deras erbjudande, och sedan innan har jag köpt på ebay

http://viewitem.eim.ebay.se/2-x-Sibirische...0844350796/item

http://viewitem.eim.ebay.se/3-x-MiniKiwi-P...0682597864/item

Denna säljaren verkar skicka till Sverige har funderat på att beställa därifrån, kanske någon som redan gjort ?

http://e-clematis.com/en_GB/searchquery/Ac...5?url=Actinidia verkar vara bra priser
johan1983
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 10-05-2013, 02:47) *
Det var dyra sticklingar det, köpte några av odla.nu på deras erbjudande, och sedan innan har jag köpt på ebay

http://viewitem.eim.ebay.se/2-x-Sibirische...0844350796/item

http://viewitem.eim.ebay.se/3-x-MiniKiwi-P...0682597864/item

Denna säljaren verkar skicka till Sverige har funderat på att beställa därifrån, kanske någon som redan gjort ?

http://e-clematis.com/en_GB/searchquery/Ac...5?url=Actinidia verkar vara bra priser

Du har rätt, jag har lagt ner jättemycket pengar.
När jag kollar på den sidan så blir jag nästan sugen på att köpa några
Powerowic
Ursäkta om jag låter mdum men är det inte bättre att köpa färdiga plantor, köpte Weiki och kens red förra året 269 kr styck. Anna, och Paula idag 298 och issai 149
johan1983
CITAT (Powerowic @ 10-05-2013, 16:52) *
Ursäkta om jag låter mdum men är det inte bättre att köpa färdiga plantor, köpte Weiki och kens red förra året 269 kr styck. Anna, och Paula idag 298 och issai 149

Det är det som jag pratar om i vart fall, plantor görs på sticklingar
Alexander-VG-zon3
Trodde också det menades sticklingar ( skott utan rötter) som blir till plantor. För ''färdiga'' plantor är det ett normalpris och kan även finnas dyrare med. I mina länkar är plantor, dom från ebay var väldigt bra bra med rötter och alla har börjat blomma (köpte dom innan jag kunde sätta ut så dom stod inne ett tag).

Minikiwi är svår rotade, skulle inte rekommendera att köpa sticklingar utan köp färdiga plantor.
michel021
När jag skrev stickling så mena jag utan rötter. Tänkte ifall någon i närheten hade en planta som man kunde få köpa en stickling ifrån. Det var väldigt billiga plantor på http://e-clematis.com/en_GB/searchquery/Ac...5?url=Actinidia men frakten var dyr. Frakten är beräknad på upp till 120kg så ifall flera är vill beställa så skulle vi kunna beställa tillsammans. Jag är iaf intresserad ifall vi skulle gå ihop.
Jag såg bara hon plantor och självpolinerande. Smakar dom som kiwi?
Alexander-VG-zon3
Där fanns 2 hanplantor med bland annat Adam (kamelontbuske) som en av dom, tänkte beställa dessa och frakten blev inte så farligt dyr beräknas ju på antalet plantor man köper (vikt).
[attachment=76225:KIWI.JPG]

Tyvärr har jag knappt någon plats giggle.gif och grannens katter gör allt för att gräva upp dom (doften dom utsöndrar är för katter godare än kattmynta och dom blir helt ''drogade'').
johan1983
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 11-05-2013, 01:09) *
Där fanns 2 hanplantor med bland annat Adam (kamelontbuske) som en av dom, tänkte beställa dessa och frakten blev inte så farligt dyr beräknas ju på antalet plantor man köper (vikt).
[attachment=76225:KIWI.JPG]

Tyvärr har jag knappt någon plats giggle.gif och grannens katter gör allt för att gräva upp dom (doften dom utsöndrar är för katter godare än kattmynta och dom blir helt ''drogade'').

Kolla här. Det är EN ranka

Vilken dvärgväxt, eller hur?

Passar in överallt

http://www.google.se/search?safe=off&c...8EFmAJlW1SXM%3A
johan1983
Några nyheter 2014?

Jag kollade på bakkers hemsida och hittade några saker som jag inte har sett förr att det fungerar i Sverige:

http://www.bakker.se/produkt/platt-persika-donut-/
Vad sägs om platta persikor?

http://www.bakker.se/produkt/blabar-pink-lemonade-/
Rosa blåbär såg jag visserligen redan förra året men kommer inte ihåg om jag tipsade om det

http://www.bakker.se/produkt/plommon-valor-/
Plommon, stora som äpplen. Nyhet?

http://www.bakker.se/produkt/duoapple-elst...den-delicious-/
Golden Delicious i Sverige, går det?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (johan1983 @ 31-03-2014, 01:02) *
Några nyheter 2014?

Jag kollade på bakkers hemsida och hittade några saker som jag inte har sett förr att det fungerar i Sverige:

http://www.bakker.se/produkt/blabar-pink-lemonade-/
Rosa blåbär såg jag visserligen redan förra året men kommer inte ihåg om jag tipsade om det

http://www.bakker.se/produkt/plommon-valor-/
Plommon, stora som äpplen. Nyhet?

http://www.bakker.se/produkt/duoapple-elst...den-delicious-/
Golden Delicious i Sverige, går det?

Bakker är en känd lurendrejerifirma som säljer icke härdiga växter och växter med hittapånamn. +Bilderna är kraftigt redigerade med förfalskade färger + jättefrukterna fotar de i barnhänder för att de ska se större ut etc. och klagar du hos dem mer än nån gång är du inte välkommen hos dem som kund.
johan1983
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-03-2014, 08:10) *
Bakker är en känd lurendrejerifirma som säljer icke härdiga växter och växter med hittapånamn. +Bilderna är kraftigt redigerade med förfalskade färger + jättefrukterna fotar de i barnhänder för att de ska se större ut etc. och klagar du hos dem mer än nån gång är du inte välkommen hos dem som kund.

Jag vet att du inte gillar dom, och jag propsar inte för dom heller. Jag har ingen erfarenhet av Bakker.

Men jag hoppas såklart att även de lokala plantskolorna erbjuder dessa plantor och träd :-)

OM dom såklart är härdiga, men det är förmodligen säkert inte fallet i samtliga av de jag länkar till
Kristian87
Angående Bakker och deras Pink Lemonade (Rosa blåbär), så beställde jag 2st plantor av dom våren 2013, den ena dog ganska omgående medans den andra överlevde men växte otroligt långsamt.

Kontaktade bakker och berättade som det var, att den ena dog, bemötandet jag fick var bra, och dom skickade 2st nya plantor (fick dock vänta till hösten med att få dom).
Tyvärr såg dom redan dåliga ut när jag fick hem dom, och dom fortsatte att skrumpna ihop och dog på några dagar.

Den första plantan som överlevde verkar ha klarat vintern, men den är liten och lär inte ge bär på många år (om den inte dör innan).

Efter jag fick andra omgången plantor som båda var döende när dom kom, så bestämde jag mig för att aldrig handla från Bakker igen, mailade dom och skrev att jag var besviken på kvaliteten på plantorna och att dom nu förlorat en kund.
Detta var några månader sedan, och har inte fått nåt mailsvar tillbaka.

Mvh
Krille
Alexander-VG-zon3
CITAT (johan1983 @ 31-03-2014, 01:02) *
Några nyheter 2014?

Platta persikor är jätte goda, köper dom varje år i mängder när dom kommer in på Netto och willys. Inget man ser så ofta på plantskolor och bakker har man haft sina duster med. Men Rångedala har den i sortiment http://www.rangedala-plantskola.se/vaxter/...guayo-xato.html ,, åtminstone enligt hemsidan. När jag var där sist så kollade jag inte efter persikoträd alls så vet inte om i lager gäller, synd dom ligger så avsides blir inte många besök per år.

Nyhet för mig (finns också på Rångedala, min är köpt från Tyskland där den är vanlig sort). Men i år har jag planterat en Aprikos som heter 'Ungarische Beste' som ska vara tålig och bra får se hur den blir.

Alexander-VG-zon3
Dessa verkar skicka till Sverige,, men hitta att dom har plattpersika http://www.obstbaeume.de/shop3/contents/de/p299.html
johan1983
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-03-2014, 21:36) *
Platta persikor är jätte goda, köper dom varje år i mängder när dom kommer in på Netto och willys. Inget man ser så ofta på plantskolor och bakker har man haft sina duster med. Men Rångedala har den i sortiment http://www.rangedala-plantskola.se/vaxter/...guayo-xato.html ,, åtminstone enligt hemsidan. När jag var där sist så kollade jag inte efter persikoträd alls så vet inte om i lager gäller, synd dom ligger så avsides blir inte många besök per år.

Nyhet för mig (finns också på Rångedala, min är köpt från Tyskland där den är vanlig sort). Men i år har jag planterat en Aprikos som heter 'Ungarische Beste' som ska vara tålig och bra får se hur den blir.

"Odlas i växthus. Ännu mer aromatisk än vanlig rund persika! Läge: sol"

Där föll det för mig, förmodligen så ljuger Bakker när dom inte nämner detta.

Det är inte lätt att ha ett växthus som täcker ett helt träd.

Jag har köpt solmogna aprikoser i Frankrike en gång, jag får ju säga att jag föredrar ett svenskt plommon men det var ju annat när den var solmogen jämfört med de man köper i matbutiken :-)

CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-03-2014, 23:46) *
Dessa verkar skicka till Sverige,, men hitta att dom har plattpersika http://www.obstbaeume.de/shop3/contents/de/p299.html

Om inte annat så hade dom en hel del trevliga körsbärsträd.

Jag märker att om man ska plantera exempelvis 10 olika träd, då lönar det sig nästan ekonomiskt med en tysklandsresa.

Träd är onödigt dyra i Sverige
Alexander-VG-zon3
CITAT (johan1983 @ 02-04-2014, 10:41) *
"Odlas i växthus. Ännu mer aromatisk än vanlig rund persika! Läge: sol"

Där föll det för mig, förmodligen så ljuger Bakker när dom inte nämner detta.

Det är inte lätt att ha ett växthus som täcker ett helt träd.

Jag har köpt solmogna aprikoser i Frankrike en gång, jag får ju säga att jag föredrar ett svenskt plommon men det var ju annat när den var solmogen jämfört med de man köper i matbutiken :-)

Om inte annat så hade dom en hel del trevliga körsbärsträd.

Jag märker att om man ska plantera exempelvis 10 olika träd, då lönar det sig nästan ekonomiskt med en tysklandsresa.

Träd är onödigt dyra i Sverige

Man får beskära ordentligt för att ha i växthus, som blir svårt för persika växer mycket och är känslig för gummiflöde. Om jag skulle köpa hade det få bli ute (tyvärr i ett sämre läge, då bästa är upptagna) jag vet inte varför man ska odla den i växthus om det är att den är känslig eller har sen mognad. Kan tänka mig att det mycket beror på så man får frukt.

Har bara köpt aprikoser en gång i sverige (på vanlig butik) och det är oätligt. Kollade inte så noga på deras övriga utbud. Ska göra.
johan1983
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 02-04-2014, 12:08) *
Man får beskära ordentligt för att ha i växthus, som blir svårt för persika växer mycket och är känslig för gummiflöde. Om jag skulle köpa hade det få bli ute (tyvärr i ett sämre läge, då bästa är upptagna) jag vet inte varför man ska odla den i växthus om det är att den är känslig eller har sen mognad. Kan tänka mig att det mycket beror på så man får frukt.

Har bara köpt aprikoser en gång i sverige (på vanlig butik) och det är oätligt. Kollade inte så noga på deras övriga utbud. Ska göra.

Då är det med andra ord helt uteslutet med den sorten

Riga och Frost är ju vanliga persikor som skall fungera i Sverige.
Någon som har provat dessa?
Alexander-VG-zon3
Zon 1 tror jag inte det blir några problem med att odla den persikan. Sedan vet jag inte hur resistens den är mot krussjuka.

Första Persikan jag planterade (var i mormors trädgård skåne zon 1-2) var en dvärgpersika 'bonanza',, som fick grentorka väldigt lätt och en kall vinter så dog den. Här i zon 3-4 (södra VG) har jag testat två gånger med Redhaven, vilket inte alls har gott så bra. Sen tänkte jag köpa en Riga, men plantskolan här tog 700-800kr för en liten planta, bara ett spjut och ganska dåliga kvalité och dålig ymp, så det blev att jag köpte en persika frost från Hortogreen jätte bra kvalite och stor och rejäl planta för 499kr (tror jag den kosta?). Och den har trivs utmärkt, ingen krussjuka eller grentorka. Dock förra året i början av maj i en frostnatt så trillade karten av vilket var synd i år verkar det gå bättre med vädret och blomningen och så täckte jag med skuggväv i tid. Fördelen med Riga är att den mognar mycket tidigare än frost. Och nu får det vara frostpersikan, får skulle vilja ha en riga med men det får jag inte plats med i det läget.

Så ska du köpa så säger jag välj en Riga. Dock ska frost vara godare frukt, men kanske inte jämförbart med ''köpefrukt'' som är väldigt smaklösa jämfört med frost och riga.
johan1983
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 02-04-2014, 21:13) *
Zon 1 tror jag inte det blir några problem med att odla den persikan. Sedan vet jag inte hur resistens den är mot krussjuka.

Första Persikan jag planterade (var i mormors trädgård skåne zon 1-2) var en dvärgpersika 'bonanza',, som fick grentorka väldigt lätt och en kall vinter så dog den. Här i zon 3-4 (södra VG) har jag testat två gånger med Redhaven, vilket inte alls har gott så bra. Sen tänkte jag köpa en Riga, men plantskolan här tog 700-800kr för en liten planta, bara ett spjut och ganska dåliga kvalité och dålig ymp, så det blev att jag köpte en persika frost från Hortogreen jätte bra kvalite och stor och rejäl planta för 499kr (tror jag den kosta?). Och den har trivs utmärkt, ingen krussjuka eller grentorka. Dock förra året i början av maj i en frostnatt så trillade karten av vilket var synd i år verkar det gå bättre med vädret och blomningen och så täckte jag med skuggväv i tid. Fördelen med Riga är att den mognar mycket tidigare än frost. Och nu får det vara frostpersikan, får skulle vilja ha en riga med men det får jag inte plats med i det läget.

Så ska du köpa så säger jag välj en Riga. Dock ska frost vara godare frukt, men kanske inte jämförbart med ''köpefrukt'' som är väldigt smaklösa jämfört med frost och riga.

"Min" plantskola tar 599 för Riga och 639 för Frost.
Båda är pysslingträd som dom kallar det. Lurar jag mig själv om jag köper pysslingträd?
Får jag kanske bara typ tio persikor om året?

Just när det kommer till Persika så kanske inte träden blir så stora om man köper vanliga eller rekommenderar du pyssling?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Det här är väl ändå en nyhet. Citrusträd som går att odla ute ända till zon 4?

http://www.alltomtradgard.se/artiklar/Vint...nordiskt-klimat
Alexander-VG-zon3
Visste inte ens att det fanns pyssling träd på frost och riga, dom brukar ju alltid vara starkväxande. Hade nog köpt ett som inte var pyssling. Vilket plantskola handlar du på?

Men storlek har ju inget att göra med antal frukter. Utan det är ju bara trädet som hålls mindre.

CITAT (johan1983 @ 02-04-2014, 23:42) *
Det här är väl ändå en nyhet. Citrusträd som går att odla ute ända till zon 4?

http://www.alltomtradgard.se/artiklar/Vint...nordiskt-klimat

Ja nästa 1 april så har det nog kommit härdigt mangoträd giggle.gif giggle.gif
johan1983
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 03-04-2014, 07:45) *
Visste inte ens att det fanns pyssling träd på frost och riga, dom brukar ju alltid vara starkväxande. Hade nog köpt ett som inte var pyssling. Vilket plantskola handlar du på?

Men storlek har ju inget att göra med antal frukter. Utan det är ju bara trädet som hålls mindre.
Ja nästa 1 april så har det nog kommit härdigt mangoträd giggle.gif giggle.gif

Jag såg att det var ett aprilskämt efter ett tag, men visst blev man ju sugen :-)

Jo, det finns tydligen. Det är en plantskola i Ljungby.

Jag tänker att fyra pysslingträd kanske tar lika mycket utrymme som ett vanligt men kanske inte får en fjärdedel så mycket frukt för det.

Är pysslingträd inte så bra? Det är ju ändå samma pris eller dyrare än vanliga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon