CITAT (theseraphim @ 31-03-2014, 13:32)

Dvärgträd tar mindre plats och ger mindre skörd dock så beror givetvis på hur mycket körsbär du behöver. Körsbär till diverse alkoholvaror är fint tex körsbärsvin:) eller varför inte steka dom i rom,
Självklart blir det färre bär, Men man kanske kommer åt att plocka dom?
Samt kanske högre täthet?
Att steka dom i Rom låter ju väldigt trevligt om än lite opraktiskt. Men det är kanske värt resan?
CITAT (Jan af Lisö @ 31-03-2014, 14:27)

Jag har haft körsbär Burlat på Gisela5 grundstam, det dog efter 10 år och levererade bara enstaka bär.
Jag har körsbär Van på Colt grundstam, den lever och ibland levererar enstaka körsbär, ofta proteinberikade medelst körsbärsflugans larver. Bären som mognar är nästan svarta och mycket goda, saftiga och söta (både med och utan protein. Larverna käkade jag ovetandes med god aptit under många år tills ett brorsbarn frågade vad det var det vita som rörde sig i körsbäret).
Jag har sorten Sam på fågelbär, det blir enstaka bär som fåglarna får glädje av.
Mao är jag nog ganska dålig refrens vad gäller körsbär, antingen så ligger min trädgård på fel ställe eller är jag en usel körsbärsodlare. Jag får flera äpplen (räknat i antalet) på ett träd än körsbär på tre träd !!!
Skall du handla så sök en seriös plantskola i närheten av dig !!!
Det är såna här historier som gör mig tveksam på att satsa på körsbär. Känner jag föresten inte igen den? har du berättat den förr?
Jag vill odla för högre livskvalite, inte för kråkorna och k-rauta (köper gödsel där)
Har du provat att kalka?
Någon berättade en liknande historia som du och fick tips om kalk. Året efter dröste det frukt
CITAT (IKS @ 31-03-2014, 23:36)

Dessvärre mycket vanligt och tillika trist att man inte alltid får det man köper, trots att etiketten säger något annat och oftast är plantorna så pass små och utan frukt vid inköpstillfället att det helt enkelt är omöjligt att veta att man får fel vara. Jag har aldrig odlat något på dvärggrundstam själv, men en bekant hade Stella på Gisela5 i kruka på balkongen och den gav löjligt mycket bär, mycket tätare och fler bär än på vanlig starkväxande grundstam. Den får väl dock mycket mer näring kanske än en frilandsodlad. Vill du verkligen ha Van tycker jag du ska ge den en chans till och be din handlare ta hem en E-märkt planta (vilket alla seriösa plantskolor ska kunna göra) så vet du garanterat att den är sortäkta. Annars kanske du kan reklamera trädet om du har kvittot kvar? Jag har reklamerat både fruktträd och magnolior som ett par år senare gett frukt resp. blommor som varit fel för sorten, och då har återförsäljarna faktiskt varit tillmötesgående.
Jag vet inte om jag vill ha van. Jag vill ha stora, söta bigarråer i samma eller högre klass än affären. Får jag det av van?
Vad får jag om jag reklamerar?
Man vill ju inte gräva upp trädet. Även om det ger fel bär så har det överlevt och är etablerat.
Det låter ju positivt angående Stella. Hur smakar bären?