CITAT (David Malmö @ 01-04-2014, 16:24)

Fast Alexander skrev "det kommer antagligen explodera med spinn och bladlöss" när man tar in dem, blir man ju mörkrädd av, lite olika bud.
Vad menar du förresten med att avhärda?
Och om de stått i fönstret som vetter åt samma håll som balkongen, behöver de tillvänjas då? Kan ju ställa dem nära väggen först kanske så blir det färre timmar sol. Eller om det är mulet några dagar kanske det räcker?
Hm har köpte en billig Nelson fuktmätare, om det inte vore för den skulle jag vattnat bl a min Hawaiipalm betydligt oftare eftersom den är torr både 2-3cm i toppen och om man kollar i dräneringshålet och varit det i snart 2 dygn. Skalan är indelad i 3 delar torr/fuktig/våt, tills i morse var den "våt" under ca 4cm, nu är den mitt i "fuktig", tror jag ska vattna den i morgon bitti. Kan tänka mig att man tröttnar på denna manick så småningom och att den inte funkar perfekt men jag lär mig mycket av att använda den just nu känner jag. Att den kan vara torr i bottenhålet men ändå "våt" i större delen av jorden var t ex en överraskning för mej.
Detta var det inlägg som var orsaken till min senaste post. Man kan ju vara expert på krukväxtodling inomhus men ny på utomhusodling som framgår eftersom ordet avhärda är nytt ?
Sen tycker jag , men det är en personlig åsikt att det är bättre att förlita sig på sina fingrar -känn efter om plantan är våt eller torr, sina ögon ,hur ser den ut att må? är ljuset för dåligt eller inte? Än att falla för allhanda manicker som ska göra det jobbet åt en.
Att det exploderar av spinn när man tar utifrån och in, har jag inte sett på de över 20 år jag odlat.
Nybörjare"" kan vara experter inom vissa gebit och nya för andra , jag delger sällan allt jag vet om vad som kan gå " fel" med vissa frösådder heller eller vilken metod som anses absolut "bäst" eftersom det sällan finns någon sådan metod. Att någon fråga skulle ses som
dum förekommer inte i min tankevärld.
Dessutom har jag ytterst få krukväxter, de jag har är ute hela sommaren, eftersom jag är för dålig på att sköta dem vår sommar höst då jag heller är i trädgården , växthusen eller gör nya planteringar, i växthusmiljö är det ju oftast 70-90 % fuktighet.
Redigerat av kerstin z5-6: 04-04-2014, 17:55