Oj så många som var intresserade av ljus. Kul!
Jag tycker som sagt det ser ut som att du kan få uppåt halva illuminansen inne jämfört med ute dvs upp till ca 70 klx en solig dag. Om det växter sämre skulle jag tror det har att göra med saker som att den får ljus från färre vinklar än ute, avståndet till rutan, m m. Vilken erfarenhet har ni andra? T ex borde växthus (och burspråk) inte vara så dåligt jämfört med utomhus, och att ställa dem nån centimeter från rutan borde ge åtminstone halva växten mkt bra ljus tycker jag, om inte den är väldigt stor och tät förstås, och rutan bred och hög nog.
En sak jag inte tagit med i resonemanget är varför växter lättare bränns ute, förutom som sagt skillnaden i lux. En glasruta stoppar ljus med våglängd < ca 300nm även kallat utraviolett ljus. Men UV-ljus är en mkt liten del av totala solljuset, IR-ljus (infrarött) och synligt ljus är mkt mer (
bra bild här). Googlade lite och ser att det finns en del forskning på grödor och en del annan
info, och det tycks variera mkt mellan olika plantor om de alls ser ut att påverkas, bland grödor har man sett försämrad fotosyntes, minskad storlek m m, men inget som jag tycker hörs som att de skulle "överhettas" eller snabbt ta skada av UV-delen utan snarare mer långsiktig påverkan. Och jag tror jag hört att växter kan brännas lättare bakom en ruta än ute, i så fall kan jag tro att frånvaron av vind spelar in, de blir helt enkelt varmare.
Även om min ljusmätare är billigt skräp så finns det anledning att tro att den fungerar bra. Det finns nämligen en elektronikkomponent som heter fotodiod som är mkt billig och extremt linjär upp till full solljusstyrka som de antagligen använt, så om de bara lyckas kalibrera den i en punkt så lär den stämma fint över hela området.
jaj-51, jag har inget växthus men mitt burspråk är ju som ett halvt växthus nästan. Jag tycker rimligen att i ett växhus borde illuminansen bli väldigt nära (drygt) hälften av det utanför alltid eftersom allt ljus kommer in, det enda som begränsar är själva glasets dämpning. Jag har mätt både på skuggsida och solsida och skrivit ovan men den typen av siffror är ganska meningslöst att skriva absoluta mätsiffror för eftersom det varierar med årstid och tid på dygnet (och omgivning och soldis kan spela in), min tanke är att det är bäst att använda Wikipedia-siffrorna för absoluta tal och mina mätningar för relativa tal dvs för att se skillnader. En annan sak som spelar in är förstås att även om vi i Sverige har lika hög ljusstyrka en klarblå sommardag kl 12 som i tropikerna (drygt 100 klx) så är medelljusmängden mkt mindre pga årstiderna så att säga. Jag har inget uterum annars kunde jag mätt där.
Mätaren kostar bara 300kr om du vill prova själv.
Det du skriver är intressant Alexander. Hm jag hade tänkt att ha mina palmer på vintern antingen i burspråket eller under växtlampor (eller både och), men dina erfarenheter tyder på att man kanske kan flytta in dem i mer mörker istället? Jag har
läst om palmer inomhus att det svåra brukar vara att många vill ha mycket ljus, många mycket fuktighet (i luft och jord). Får se om jag vågar flytta in dem. Vad är nackdelen med att istället ge dem så mkt ljus man kan även på vintern? Min Elefantfot (ingen palm jag vet) har sin egen 12W lysrörslampa (och står 2 m från ett halvlitet fönster i norrläge) så den har "sommar med halvmörka moln" året runt, och har hittills inte fått de där långa bladen de får om de saknar ljus och det kommer nya blad hela tiden nu i år (är 1½ år gammal). Med "närmast fönstret ser jag inte så märkbar skillnad" menar du ingen skillnad jämfört med sommar eller jämfört med 50-70cm avstånd?
Jag har inte länkat in bilder här eftersom det väl är copyright att kopiera dem och länkar blir gamla, men när jag jämfört spektrum för vanliga kallvita lysrör med växtlampe-lysrör så har det inte skiljt så mkt (se procentsiffror ovan). Och jag har hört flera som säger att vanliga lysrör är ungefär lika bra som växtlampor. Vad har ni andra för erfarenheter?
Här har Wikipedia spektrum för några lysrör (men samma kurvor finns snyggare på andra ställen t ex
här fast jag skulle helst inte länka till obskyra sajter). Sen trodde jag klorofyll som klorofyll men jag vet inte om önskvärt ljusinnehåll skiljer för olika växter? Här är spektrum för min växtlampa inscannad från kartongen. Lite mindre grönt men inte så stor skillnad.
MM152_half.jpg ( 16.38k )
Antal nedladdningar: 5