Vi åkte ifjol Nov till Egypten. Resesällskapet var 10 pers m barn på 8 mån, 1,5 år, 3, 5, 11 o 12 år. Vår familj klarade sig helt från magsjuka några i min systers familj blev sjuk en dag ungefär.
Får jag välja mellan Egypten o Kanarieöarna tar jag helt klart Egypten. I alla fall något annorlunda kultur. Visst, jättejobbiga försäljare (som i Marocka ungefär) men med ett leende och "No, thanks" kommer man rätt långt. Man bör dock ha lite respekt för deras kultur också och inte t ex strutta runt i bikini överallt.
Det är ett fattigt land och de ser nog turisterna som vandrande plånböcker ungefär. Otroligt mkt krimskrams souvenirer överallt. Maten kanske inte den godaste men det fanns rätt bra restauranger i Hurghada i alla fall.
I nov-jan är det rätt svalt på kvällarna ca 10-12 gr så långärmat eller tunn jacka krävs.
Vi valde Egypten för att vi då slapp inrikesflyg, lagomt lång flygresa för en veckans vistelse, billig resa och billigt att vara där. Kanske inte kan jämföras med Thailand direkt dit vi ska nu i januari.
|