Halvvetenskapliga hörnan här..
Jag har undersökt min Nelson fuktmätare litegrann. Den innehåller inget annat än ett elektriskt mätinstrument och jag mäter dess inresistans till 780ohm och att den har 170mV eller 0,22mA vid full skala. Den måste vara baserad på principen för en "
Galvanisk cell" (dvs i princip som ett vanligt batteri men med andra material). Proben består av 2 metaller, den ena kan jag se på färgen är koppar, den andra är inte magnetisk så jag tror det är aluminium. För den som inte är så bekant med batteriers innanmäte så kan det här besläktade "
citronbatteriet" fungera som illustration (detta kan ge upp till ca 1mA ström står där).
Jag tycker att aluminium + koppar
teoretiskt borde ge +0,34-(-1,66) = 2,00V. Jag provade dock även att ta en bit koppartråd och en aluminiumplatta som jag doppade i en kopp med kranvatten, jag fick då ca 0,6V spänning, och ca 0,06mA ström vid kortslutning. Att tillsätta Blomstra växtnäring (1/3 ml eller 1 ml eller 5 ml) eller slipa rent plåten gjorde ingen skillnad. Att tillsätta koksalt (1/3 ml) ger samma spänning med högre ström (ca 0,3mA). Att byta ut aluminium mot rostfritt stål ger bara 60mV (borde teoretiskt ge 0,34 - (-0,44) = 0,78V tycker jag!). Provar stoppa ner koppar och aluminium ett par cm i jord i en kruka med ny jord som vattnats bara en gång, med normal mängd Blomstra näring, som enligt Nelson fuktmätare är "mycket våt", får samma spänning men bara ca 0,01-0,02 mA.
Nu vet jag iallafall hur den fungerar. Jag skulle gärna undersöka den lite mer så att jag kan förstå vilket fel den kan förväntas ha, men ett par saker man kan förstå är iallafall dels att om den ger utslag så finns det fukt, och att utslaget kan tänkas bero på mängd upplagrad gammal salt. Hur noggrann den f ö är kan jag inte säga än men jag misstänker att den är lite väl dålig, kanske tydligt sämre i växter man haft mer än ½-1 år eller hur lång tid det nu tar att lagra upp salter i jorden från näring och kranvatten.
Och en annan sak värd att nämna är att i galvaniska celler så löses den minst ädla av metallerna upp, vilket betyder att aluminiumspetsen löses upp så att man får aluminium i krukan och det är ju inte bra för mätaren heller, så lämna inte den i krukan långvarigt.