Dels har jag läst på många ställen att palmer inte ska omplanteras i onödan och gärna ska ha en förvånansvärt liten kruka, och specifikt för Kentian läste jag på 2 ställen att den inte gillar omplantering:
- "avoid re-potting the plant as the Kentia is generally anti-social and hates being disturbed. The Kentia is again, a slow-growing palm with fragile roots so if you must re-pot, be very careful in handling its root ball." härifrån, och
- "Palms generally dislike being removed from a pot. The best practice is to re-pot only, when it has become pot bound and take good care of the roots whilst doing so." här, som jag tycker ser ut att vara relativt seriösa sajter.
Fast internet är inte pålitligt, om man kollar 10 till synes seriösa sajter så finns det ofta nån som avviker helt i sina åsikter, men om 8-9 av de 10 är överens så vågar man kanske gå på det. Och ärligt talat så skrev jag listan ovan först för min egen personliga del och editerade den lite när jag kopierade hit den för att den inte skulle gälla just mig, och eftersom min Kentia är över 10 år och redan har en ganska stor kruka så skrev jag helt kort till mig själv att den nog aldrig mer ska omplanteras (till en större kruka).
Å trejde sidan har jag nästa vår tänkt kolla hur mkt rötter där är runt om, och kanske antingen byta mycket av jorden i samma kruka, eller skölja igenom den. Det där med att salt lagras upp och att man bör t ex skölja igenom jorden rejält kanske 2ggr per år har jag inte sett på svenska sajter tror jag men ofta på engelskspråkiga.