Varför inte sätta lite tomatplantor och jordgubbar/smultron i krukor som ni sedan tar med er när flyttar? Förutsätter att ni har möjlighet att ställa de ute innan dess förstås, balkong eller altan kanske?
Jag tycker annars man ska skynda långsamt med trädgården när man flyttar in, lär känna huset och trädgården, se vad som redan växer där, få koll på förutsättningarna med jordmån och fuktighet osv. Med det sagt så hade jag nog ändå försökt hitta en lämplig plats för några rabarber (som tar 1-2 år på sig innan man bör skörda), några vinbärsbuskar går alltid stoppa ner (enkelt att flytta på senare om de hamnar fel). Däremot grönsaker går bort om man inte hinner vattna och ogräsrensa. Finns det redan en odlingslott iordningställd så kanske lite potatis där, annars kan det ta lite tid att göra i ordning beroende på jordmån, ev. gräsmatta etc.
Sedan brukar gräsklippning, röjning och ogräsrensning ta lite tid i anspråk. Så om man är mitt uppe i flytten så räcker detta nog den första tiden.
Jo just det, om möjligt hör er för hur det är med älg och rådjur i området, de brukar vara pigga på allt nyplanterat. Om huset ligger där jag tror det gör så finns det gott om vilt i trakten (bor själv inte alltför långt därifrån). Man får planera därefter och se till man inte dukar upp ett lättillgängligt smörgåsbord av nyplanterade godsaker. Hägna gärna in med käppar, ståltråd/nät osv., då minskar risken för trädgårdsvandalism.
|