Nu har min Hawaiipalm fått prickar & fläckar.. De två nedersta bladen har på ovansidan ett 30-tal omkring 1mm2 stora fläckar av nåt grått, i lupp är det svårt att säga om det ser ut som mögel, nät eller skit, men nåt mörkgrått. Det nedersta bladet har varit så sen i förrgår, jag trodde bara det var en del av processen när bladet ska fällas naturligt som alla palmer o d gör, blad nr 2 såg jag det på först i morse. På detta blad såg jag nyss även en vit bula drygt 1mm stor, mycket lik de skrovliga saker jag såg på Multifidan men lite större och bara en, den sitter mitt på "mittenleden", ca 5cm från stammen (bladet är nästan 20cm), i lupp ser den ut lite som en krater. De gråsvarta områdena är inte på bladets mitt utan utspridda inom 3cm från kanten. Ingen skada syns på bladens undersida.
Den står i fönstret (med mycket sol), Multifidan stod i samma rum men den kom inte närmare än 2m, stod där bara ½ dag, och när jag skickade tillbaks den såg det inte värre ut fastän 3 dygn gått. Om det är nåt som smittar via sporer så tar det sig nog galant till andra växter fastän jag inte öppnat fönster, möjligen kan jag hoppas på att det inte sprider sig så lätt utanför rummet, det är ändå en 10m till fönsterna på andra sidan lägenheten där mina äldre växter står.
Jag såg inga gråsvarta områden på Multifidan men den har mycket mörkare och mindre blad, Hawaiipalmens är ljusa, stora och halvgenomskinliga så där syns allt.
I princip liknar det denna bild fast inte alls lika långt gånget (jag kom på att bara medlemmar kan se bilder i detta forum så det borde väl vara ok att kopiera), tagen
härifrån:
sooty_mould.jpg ( 124.22k )
Antal nedladdningar: 33Det finns väl många sorters mjöldagg och mögel men jag kan tänka mig att symptomen är ganska lika. Just det som är på bilden (sooty mould) borde jag inte ha eftersom det står att det är en bieffekt av insektangrepp och att det inte livnär sig på plantan, ser dock inga insekter och har tittat mkt noga på alla växter i detta rum i går.
Jag ville inte rycka av bladet med vit prick för det är nästan helt grönt, och jag ville inte lämna ev sporkälla öppen, så jag satte en klick ympvax på den.. och avvaktar vad som sker. Blir det fler vita bulor blir jag nervös.
Det står även en doftdracena alldeles i närheten som jag köpt i samma butik som hawaiipalmen. Den har inga tecken på angrepp (även den har mkt ljusa tunna blad så alla ev. prickar syns mkt tydligt). Där står även en liten yucca, ett litet japanskt pepparträd, en liten serdangpalm och en australiensisk väderkvarnspalm, alla köpta för ca en vecka sen.
Jag frågar mig nu om en växt med svampangrepp är dömd att dö, och på vägen dit är en stor risk för alla andra växter runt omkring, eller om detta kan vara begränsat till några blad? Eller om det kanske inte är nåt alls, kanske ser blad skruttiga ut på denna växt när den börjar fundera på att fälla dem?
Redigerat av David Malmö: 15-04-2014, 16:32