Jag har dragit av de 3 blad som hade grå fläckar (hittade även ett där fram), och tänker sticka ner en provado-pinne i eftermiddag innan vattning (råkar ha ett dussin gamla såna), har faktiskt sett en minifluga 2 ggr i det fönstret, men trodde att om insekter ska orsaka att mögel/mjöldagg kommer som "biprodukt" så krävs ganska mkt insekter, som producerar nåt sött på bladen?
Är även fundersam över bilden ovan, de flesta bilder på "sooty mould" har inte de där ljusa bulorna på mitten, och om nu sooty mould inte lever av växten, varför då bulor med vad jag antar är sporer kopplade direkt till växtens vätskenerv?
Om det är nån svamp (mjöldagg/mögel) så känns det ju otäckt dels för att det tycks kunna vara omöjligt bli av med, dels att sporer ju är ostoppbara, kvittar hur försiktig jag är tror jag, det enda positiva är att de är mer el mindre artspecifika men jag har flera växter som väl klassas som träd (palmer m m).
Det enda jag kan tänka mig som utrotar inre svampangrepp är systematisk fungicid, sånt som bikarbonat, mjölk, svavel och koppar duger väl bara till att hålla nere symptomen, det är väl bra för de som odlar gröda och andra ätliga växter, och det får man väl acceptera om man är utomhus (och en del dör väl på vintern), men jag vill inte ha in sånt elände i min lägenhet och jag är inte heller road av att behöva behandla ett antal växter flera gånger varje år i all evighet bara för att jag fått in en sjuk växt.
Bayers
svenska och
engelska sajt ser väldigt lika ut men på den engelska finns en produktkategori "fungicides" som inte finns på den svenska, undrar varför, vi tillhör ju alla EU så inget kan väl hindra mig att handla från ett brittiskt företag. De har både "
Systhane Fungus Fighter" och "
Fungus Fighter Disease Control", systematiska med samma aktiva beståndsdel Myclobutanil (en av många s k triazoler tydligen). Verkar genom att sabotera svampens cellproduktion. Finns att köpa på ebay.co.uk från flera företag. Det står tyvärr inte att den utrotar, bara motverkar.. Det är säkert kraftfullare än alternativen men blir man inte av med svampen permanent? Ingen skriver att den försvinner, bara att den "kontrolleras".. Ska appliceras med 2 veckors mellanrum.. Kul, i min lägenhet..
Det finns även fungicider som kan utrota svamp men jag hittar bara dem på sajter för odlare. Känns inte som att det är någon vits att beställa från UK om det bara är en gradskillnad.
Tråkigt dra av 3 gröna (men lite småtrötta) blad, och det kommer ut vit vätska när man gör det det visste jag men det rann iallafall inte. Det är ändå de 3 som stod i tur att fällas och efter vad jag läst är denna "palm" snabb på att ersätta förlorade blad.