Jag har haft Hinnonmäki, både den gröna och den röda varianten. De har alltid vuxit kraftigt och blivit 1.5 meter höga på några få år. Gav dem några nävar kogödsel i planteringsgropen vilket uppenbarligen fick fart på dem. Fick ganska direkt stora skördar i proportion till plantans storlek. Inga spår av sjukdomar heller. Inga problem alls där. Så jag rekommenderar absolut Hinnonmäki.
Där vi bor nu har vi två gröna krusbärsbuskar av okänd sort, de är ca 1 meter höga och 1.5 m breda och gav tillsammans nästan 25 liter bär förra året. Har nu köpt en röd Hinnonmäki som jag har höga förväntningar på.
Håller med om att krusbär annars är underskattat, men tror det beror på folks bekvämlighet. Det gör ont att plocka krusbären, man går inte helskinnad ur en sådan övning. Det går inte bara raspa av bären som med. t.ex. vinbär, man får plocka krusbären ett o ett och man sticker sig likt förbannat. Men belöningen är stor så det får man ta. Själv plockar jag dem helst innan de är för mogna, tycker de ska ha en tydlig syrlighet, annars blir de lätt för söta.
"Blott Sverige svenska krusbär har" - Carl Jonas Love Almqvist, 1838
|