Full version: Krusbär
johan1983
Krusbär är många gånger ett rätt underskattat bär.
Jag tror att det är för att vissa äter dom innan dom är mogna.
Själv gillar jag dom när dom är på gränsen till mogna och har ett mjukt och sött innehåll men lite syrligt skal. Helt mogna har dom en hög sockerhalt, nästan ovanligt söta för vårt svenska klimat

Nu till kärnfrågan, jag själv kan varmt rekommendera sorten tatjana. Min planta har ett upprättväxande växtsätt, visserligen med stöd. Samt de största och godaste krusbären jag har ätit.
Jag har provat invicta och hinnonmäki. Efter två år är dom fortfarande små skrämda plantor som inte är mer än kanske två decimeter höga och ger pluttefrukter. Har jag haft otur med mina eller är dom så?
Tatjanan däremot bär frukter större än vindruvor.

Vilken sort rekommenderar du och varför?

Jag tänkte inleda med en dikt av Love Almqvist men jag struntar i det. Någon som kan gissa vilken?
Hasse_h
Jag har haft Hinnonmäki, både den gröna och den röda varianten. De har alltid vuxit kraftigt och blivit 1.5 meter höga på några få år. Gav dem några nävar kogödsel i planteringsgropen vilket uppenbarligen fick fart på dem. Fick ganska direkt stora skördar i proportion till plantans storlek. Inga spår av sjukdomar heller. Inga problem alls där. Så jag rekommenderar absolut Hinnonmäki.

Där vi bor nu har vi två gröna krusbärsbuskar av okänd sort, de är ca 1 meter höga och 1.5 m breda och gav tillsammans nästan 25 liter bär förra året. Har nu köpt en röd Hinnonmäki som jag har höga förväntningar på.

Håller med om att krusbär annars är underskattat, men tror det beror på folks bekvämlighet. Det gör ont att plocka krusbären, man går inte helskinnad ur en sådan övning. Det går inte bara raspa av bären som med. t.ex. vinbär, man får plocka krusbären ett o ett och man sticker sig likt förbannat. Men belöningen är stor så det får man ta. Själv plockar jag dem helst innan de är för mogna, tycker de ska ha en tydlig syrlighet, annars blir de lätt för söta.

"Blott Sverige svenska krusbär har" - Carl Jonas Love Almqvist, 1838
astrantia
Krusbär är så underbart goda - man kan ju äta dem som godis!

Jag har också goda erfarenheter av Hinnonmäki, speciellt den röda. Friska buskar som ger stora, goda och saftiga bär.

Jag vill inte kapa tråden, men vill ändå passa på att fråga om någon av er provat på att spaljera krusbär. Är lite sugen på att testa pga platsbrist men vet inte riktigt hur det funkar.
Hasse_h
Har inga erfarenheter av att spaljera krusbär, men har sett att det säljs spaljerade på välsorterade plantskolor. Finns ju också uppstammade som kanske kan vara ett alternativ för den lilla trädgården.
Eva i Skåne
Krusbär är supergott. Jag har ett par gamla halvdåliga buskar av okänd sort, men dom ger inte särskilt mycket, jag brukar hinna äta upp bären när jag plockar från buske till mun smile.gif
Nu gör ni mig sugen på att köpa ett par nya buskar rolleyes.gif
Hasse_h
CITAT (Eva i Skåne @ 17-04-2014, 10:21) *
Jag har ett par gamla halvdåliga buskar av okänd sort, men dom ger inte särskilt mycket, jag brukar hinna äta upp bären när jag plockar från buske till mun smile.gif

Har du testat att gallra och klippa ner och gödsla? Jag flyttade ett par trötta krusbär en gång som stod helt fel i skuggan av en stor ek, klippte då ner dem helt till 30 cm och gav dem lite kogödsel i den nya gropen sedan så... jisses vad de växte. Ett par år senare hade vi massor av goda fina krusbär.
Eva i Skåne
Kanske det är idé Hasse. Dom har stått i skugga av ett plommonträd (som visserligen dött) men skulle kanske leva upp på en ny plats med mer näring.
Är det bäst att vänta till hösten, tror du?
Hasse_h
Är ingen expert på något sätt, men jag hade väntat till efter bärsäsongen (aug/sep) så den får etablera sig i lugn o ro på den nya platsen och skjuta nya fina skott till nästa vår.
johan1983
Någon som provat martlet?
johan1983
CITAT (Hasse_h @ 17-04-2014, 08:58) *
Jag har haft Hinnonmäki, både den gröna och den röda varianten. De har alltid vuxit kraftigt och blivit 1.5 meter höga på några få år. Gav dem några nävar kogödsel i planteringsgropen vilket uppenbarligen fick fart på dem. Fick ganska direkt stora skördar i proportion till plantans storlek. Inga spår av sjukdomar heller. Inga problem alls där. Så jag rekommenderar absolut Hinnonmäki.

Där vi bor nu har vi två gröna krusbärsbuskar av okänd sort, de är ca 1 meter höga och 1.5 m breda och gav tillsammans nästan 25 liter bär förra året. Har nu köpt en röd Hinnonmäki som jag har höga förväntningar på.

Håller med om att krusbär annars är underskattat, men tror det beror på folks bekvämlighet. Det gör ont att plocka krusbären, man går inte helskinnad ur en sådan övning. Det går inte bara raspa av bären som med. t.ex. vinbär, man får plocka krusbären ett o ett och man sticker sig likt förbannat. Men belöningen är stor så det får man ta. Själv plockar jag dem helst innan de är för mogna, tycker de ska ha en tydlig syrlighet, annars blir de lätt för söta.

"Blott Sverige svenska krusbär har" - Carl Jonas Love Almqvist, 1838

25 liter bär?
Det är ju inte dåligt.

Mina hinnonmäki och invicta krusbärsbuskar har inte vuxit en centimeter på två år och då bor jag ändå i zon 1.
Vi snackar väl 20-30 små skrämda bär på varje buske, så små så att dom knappt syns, röd vinbärsstorlek.
Mina är satta i ren naturgödsel och extragödslade med hönsgödsel och benmjöl.

Det var rätt dikt

CITAT (astrantia @ 17-04-2014, 09:57) *
Krusbär är så underbart goda - man kan ju äta dem som godis!

Jag har också goda erfarenheter av Hinnonmäki, speciellt den röda. Friska buskar som ger stora, goda och saftiga bär.

Jag vill inte kapa tråden, men vill ändå passa på att fråga om någon av er provat på att spaljera krusbär. Är lite sugen på att testa pga platsbrist men vet inte riktigt hur det funkar.

Kapa på, det är det diskussioner är till för.

Hur menar du med spaljera?

Jag själv har varit tvungen att binda upp min Tatjana eftersom grenarna annars släpar i marken, jag använde ett buskstöd.

Är det spaljering nog eller är det den här modellen som du avser där man klipper av grenar, sparar ett fåtal och tvingar dom in på horisontella pinnar?
http://tradgardslotten.files.wordpress.com.../spaljering.png

CITAT (Eva i Skåne @ 17-04-2014, 10:21) *
Krusbär är supergott. Jag har ett par gamla halvdåliga buskar av okänd sort, men dom ger inte särskilt mycket, jag brukar hinna äta upp bären när jag plockar från buske till mun smile.gif

Det påminner mig om min situation. Det finns bär att stå och äta men inte tiotalet kilo att spara :-)
astrantia
Ja, det är sådan spaljering jag tänker mig, att bara spara en eller ett par grenar som binds upp längs spalje eller mot vägg. Helst i en så enkel form som möjligt, bara en enda kordong (som jag tror att det heter) eller i nån solfjäderform. Men jag vet inte vad som funkar bäst med krusbär.

Min tanke är att i så fall göra en väldigt smal spaljehäck med krusbär och kanske vinbär.
Har sett bilder på hur det kan se ut (med vinbär, inte krusbär) men inga riktigt bra beskrivningar av hur man gör.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (johan1983 @ 19-04-2014, 10:15) *
25 liter bär?
Det är ju inte dåligt.

Mina hinnonmäki och invicta krusbärsbuskar har inte vuxit en centimeter på två år och då bor jag ändå i zon 1.
Vi snackar väl 20-30 små skrämda bär på varje buske, så små så att dom knappt syns, röd vinbärsstorlek.
Mina är satta i ren naturgödsel och extragödslade med hönsgödsel och benmjöl.

Det var rätt dikt
Kapa på, det är det diskussioner är till för.

Hur menar du med spaljera?

Jag själv har varit tvungen att binda upp min Tatjana eftersom grenarna annars släpar i marken, jag använde ett buskstöd.

Är det spaljering nog eller är det den här modellen som du avser där man klipper av grenar, sparar ett fåtal och tvingar dom in på horisontella pinnar?
http://tradgardslotten.files.wordpress.com.../spaljering.png
Det påminner mig om min situation. Det finns bär att stå och äta men inte tiotalet kilo att spara :-)

Du vet väl om att en massa gödsel bränner sönder rötterna och med dåliga rötter växer inte buskarna alls! Hönsgödsel kan bränna rätt bra och ren gödsel i planteringsgropen brukar inte vara nån höjdare. Det är mycket viktigare med vatten till krusbär än gödsel + det är viktigt lösa upp ev. rotsnurr. Det är inte förren plantan etablerat sig och börjat växa som den brukar behöva gödsling och krusbär behöver inga jättemängder, men vattning är viktig ifall man vill ha stora bär.
johan1983
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-04-2014, 11:24) *
Du vet väl om att en massa gödsel bränner sönder rötterna och med dåliga rötter växer inte buskarna alls! Hönsgödsel kan bränna rätt bra och ren gödsel i planteringsgropen brukar inte vara nån höjdare. Det är mycket viktigare med vatten till krusbär än gödsel + det är viktigt lösa upp ev. rotsnurr. Det är inte förren plantan etablerat sig och börjat växa som den brukar behöva gödsling och krusbär behöver inga jättemängder, men vattning är viktig ifall man vill ha stora bär.

Var inte orolig för det. Det gödsel jag använder (Naturgödsel från k-rauta) är inte så starkt så att det kan bränna några rötter.
Jag tar bara en handfull hönsgödsel och blandar upp i planteringsgropen, jag planterar inte i ren hönsgödsel.

Jag vattnade krusbärsplantorna ett par gånger i veckan, ändå inga större bär. Kanske det behövs varje dag?
Scout
Har en Tatjana och en Hinnonmäki röd.

Hinnonmäki röd har gett mig rätt små bär. Ganska besviken på den faktiskt.
Tatjana har gett klart större bär, som jag tycke är sötare och godare.

Det finns bara en handfull sorter som hittas på de vanliga trädgårdskedjorna, vilket jag tycker är ett rätt tråkigt utbud. Jag skulle vilja hitta en sort som ger enorma bär, stora som plommon helst. Vilken sort ger i särklass störst bär?
niggle
Jag har Invicta på stam. Den ger sedan 5 säsonger massor av friska och fina bär.
Krusbär är helt underskattat. Mina kräsna ungar tittar misstänksamt på sylten jag gör och avböjer artigt.
För egen del tycker jag att just hemgjord krusbärssylt är den godaste sylten.
Dock tycker jag det godast att plocka bären kring midsommar och antingen koka sylt, eller frysa in dem. Lite senare blir de visserligen sötare, men får alldeles för tjockt skal.
Jag brukar avsluta middagen med att ta en matsked egen sylt och lägga i mjölkglaset med en mjölkskvätt, som jag raskt slafsar i mig.
johan1983
CITAT (Scout @ 22-04-2014, 12:47) *
Har en Tatjana och en Hinnonmäki röd.

Hinnonmäki röd har gett mig rätt små bär. Ganska besviken på den faktiskt.
Tatjana har gett klart större bär, som jag tycke är sötare och godare.

Det finns bara en handfull sorter som hittas på de vanliga trädgårdskedjorna, vilket jag tycker är ett rätt tråkigt utbud. Jag skulle vilja hitta en sort som ger enorma bär, stora som plommon helst. Vilken sort ger i särklass störst bär?

Jag kan inte besvara din fråga, men vi är överens :-)

Hittills så är Tatjana den som jag har stött på som har gett störst bär.

Sedan är väl inte direkt krusbär de som ger störst bär i allmänhet

Här är lite siffror. Det är vinnarna från en krusbärsfestival.
Så vi kan anta att dessa är enstaka giganter.

CITAT
Vinnare i de olika färgklasserna

Gula bär
Ingrid Holmqvist 9,0 gram
Ulf Mårtensson 7,9 gram
Eja Nilsson 6,8 gram

Röda bär
Sven-Börje Feldt 15,7 gram
Ronnie Karlsson 11,6 gram
Marita Andersson 11,2 gram

Gröna bär
Sven-Börje Feldt 17,4 gram
Sigurd Pankartz 13,3 gram
Karin von Schenck 10,8 gram

Vita bär
Jörgen Brandin 4,4 gram
Håkan Damm 1, 0 gram

http://www.skillinge.com/krusbar.html
Eva i Skåne
CITAT (niggle @ 22-04-2014, 22:01) *
Jag har Invicta på stam. Den ger sedan 5 säsonger massor av friska och fina bär.
Krusbär är helt underskattat. Mina kräsna ungar tittar misstänksamt på sylten jag gör och avböjer artigt.
För egen del tycker jag att just hemgjord krusbärssylt är den godaste sylten.
Dock tycker jag det godast att plocka bären kring midsommar och antingen koka sylt, eller frysa in dem. Lite senare blir de visserligen sötare, men får alldeles för tjockt skal.
Jag brukar avsluta middagen med att ta en matsked egen sylt och lägga i mjölkglaset med en mjölkskvätt, som jag raskt slafsar i mig.

Kan bara instämma i att krusbärssylt är gott. Bara man kokar innan dom blivit för mogna för att undvika sega skal
Nåt jag varmt kan rekommendera är annars att göra gele av krusbär. Den slår vinbärsgele med hästlängder
johan1983
Vad sägs om den här då? nuke.gif

johan1983
Inga kommentarer om de jättestora krusbären?

Själv undrar jag vilken sort det är och hur man får dom så stora :-)

Den svenska föreningen har postat lite tips på hur man får upp krusbären i storlek
http://www.skillinge.com/Krusbar/ordling.html

Mina reflektioner är att det är självklarheter som nämns i artikeln.
Det borde väl inte ge några jättebär att skära ner busken med 1/6 om året? det är ju bara rent underhåll.

Jag vill ha lite mer -hemliga recept-, såsom "För en bra skörd behöver du 2 dl benmjöl, 1 dl blodmjöl och 3 dl hönsgödsel på våren, då dignar dom med stora bär"
astrantia
CITAT (johan1983 @ 26-04-2014, 01:37) *
Inga kommentarer om de jättestora krusbären?

Själv undrar jag vilken sort det är och hur man får dom så stora :-)

Den svenska föreningen har postat lite tips på hur man får upp krusbären i storlek
http://www.skillinge.com/Krusbar/ordling.html

Mina reflektioner är att det är självklarheter som nämns i artikeln.
Det borde väl inte ge några jättebär att skära ner busken med 1/6 om året? det är ju bara rent underhåll.

Jag vill ha lite mer -hemliga recept-, såsom "För en bra skörd behöver du 2 dl benmjöl, 1 dl blodmjöl och 3 dl hönsgödsel på våren, då dignar dom med stora bär"

Jag förstår inte riktigt poängen med så stora bär. Blir de godare? Eller är det nån sport att få så stora som möjligt?
astrantia
Ok, det är visst en sport smile.gif
http://www.dailymail.co.uk/news/article-24...vin-Archer.html

Mannen på din bild johan1983 hade det gamla världsrekordet men blev fjol slagen av sin ärkerival.

Jag tror inte att de är så sugna på att dela med sig av sina hemligheter men ett knep verkar vara att ta bort de flesta bären för att få dem som är kvar att bli så stora som möjligt.

Rekordbäret verkar vara av en sort som heter Millenium och det förra rekordet var en Woodpecker.
johan1983
Det går att tävla i allt :-)

Jag tror kanske att om jag hade kartgallrat min Tatjana så hade jag nog kunnat komma upp i större bär. Fast för mig är bär stora som större vindruvor helt lagom.
De bären passar mig som handen i handsken med smak och storlek.

Jag känner inte att mina minimala hinnonmäki är så roliga att plocka när dom är stora som röda vinbär och river som en ilsken katt.

Tatjana är taggfri och trevlig.
niggle
Förekomsten av photoshop gör mig alltid misstänksam.......

Hur som helst! Jag blev glad att någon mer än jag gillar dessa suringar.
Det är något särskilt med dessa bär. Alldeles egen smak, kan i regel inte köpas på ICA, dagens ungdom har ingen aning om vad det är för något, ilsket taggiga och svåråtkomliga.
Men lättodlade, gammaldags. Ja, känns lite 1800-tal.
Gooseberry på engelska.
johan1983
Man kan ju sätta exempelvis Tatjana som jag har propagerat för. Taggfritt och lättplockat.

Men ungdomar idag har nog inget större intresse för frukt och bär i allmänhet.

Dom köper ett äpple för tio kronor i någon dyr kiosk och tycker att dom har fått i sig vitaminer.

Ica Maxi och Willys brukar sälja vinbär. 150 gram tror jag att det är och man får betala 39 eller 49.
Jag brukar tänka på det när jag tittar på mina vinbärsbuskar som kanske ger femton kilo per buske. Då inser man att kilopriset är högt och att bären på busken är värda 4900 kronor per buske.

Då inser man att ens bär är rätt exklusiva ändå, kanske det skulle kunna fungera på ungdomarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon