Här kommer en första skiss på min soliga söderrabatt, vad tror ni om detta? Några uppenbara galenheter?

Det är sol i rabatten från ca 10 till 18, jag har lerjord men ska gräva ner ordentligt med planteringsjord innan jag planterar. Det är inte jätteblåsigt på platsen, men inte helt lä heller förstås (bor ju ändå i Göteborg

).
http://uglyelephant.se/perennrabatt.jpgHuset är rött, så jag har valt svala färger för att det inte ska bli hysteriskt i färgskalan. Undantaget är aklejan, som jag har frösått och inte riktigt vet vad det kommer bli för färg på. "Pastellakjela" heter den, så även om den inte är blå/lila/rosa så är den nog inte skrikig i färgen. Frågan är, kommer den att drunkna bakom jättevallmon? Vallmon blir 60cm hög och aklejan 70. Det är fönster längs med hela väggen, så jag kan inte ha jättehöga växter längst bak. Bolltisteln ska bli 100-120cm, vilket nog är max höjd.
Jag har försökt tänka att formen på växterna ska variera så att de inte ska smälta in i varandra helt och hållet när det inte blommar. Som ni ser är rabatten lite galen med rabarber mitt i, men jag har tänkt att om jag sätter mossflox närmast rabarbern, som är låg och hinner blomma innan rabarbern blir stor, kan det funka. Vad tror ni? Alternativet är att göra en matta av låga vårlökar där.
Till höger har jag försökt markera var krusbären "hänger över", alltså där det är bar jord och man kan plantera växter, men några krusbärsgrenar hänger över. Jag har också placerat ut trampstenar så att jag ska kunna kliva in i rabatten utan att trampa sönder allting.
Framför krusbären står ett rosträd (nån slags vresros tror jag - ljusrosa blommor), det är en hög stam (>1m) som man kan plantera tätt intill. Nära grannen till öster vill jag gärna ha växter som kväver ogräs, därför har jag valt att placera höstanemon och nävor där, som jag har förstått ska vara bra på att breda ut sig. Det kommer nämligen in kirskål från grannen som jag får rensa bort, morr...

Har nu satt ner en rotspärr längs större delen av staketet, hoppas det ska hjälpa.
Alla tankar, idéer och tips är välkomna!
Redigerat av anna.: 17-04-2014, 10:53