Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur ofta ska man vattna?
          insu
          Inlägg 24-07-2004, 23:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 2 663

Hur ofta ska man vattna sina växter egentligen? Jag vet att det beror på växten men hur vet man...

Sedan undrar jag om hur viktigt det egentligen är att ha en kruka med ett hål i botten eller är det lika bra med utan?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          David Malmö
          Inlägg 18-04-2014, 11:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 25 086

Jag gjorde en genomsköljning av min ganska stora Kentia och lilla Jatropha (som jag haft 3-4 år men som hade tydligt med gödningsrester på insidan av krukans ovankant) ungefär enligt länkarna ovan: Jag torkade bort vit beläggning på krukans insida upptill, vattnade sedan med rent vatten så att det rann ut rejält ur dräneringshålet (och hade lagt nåt skräp under så att den inte blir stående i detta vatten), väntade 5-10 minuter, vattnade sen lika rejält igen fast nu med gödning i. Vattnet som kom ut första omgången var mer grönt än brunt så det kan nog varit en del gammal gödning i det. Behövde inte ens gå till badkaret, använde bara en lite större kruka tillfälligt (annars kan man ju ta en spann), inte mkt svårare än en vanlig vattning. Jag bytte topplagret på båda för en månad sen annars vore det läge för även det nu.

Innan jag gjorde det så gjorde jag en sista variant av kalibrering av min Nelson fuktmätare i Kentiapalmens ganska djupa innerkruka: Jag tejpade fast en liten bit hushållspapper (vanligt papper blev inte tydligt nog) på en spetsig träpinne, körde ner den nästan i botten (där mätaren ännu nätt o jämnt slår i botten i en del av krukan), vred, väntade en minut - det blev fuktigt ungefär lika mkt som om jag gör samma sak i nyköpt jord, dvs jorden var lite fuktig men borde vara ok att vattna. Så Nelson överdriver litegrann där.

De som producerar denna fuktmätare har säkert i första hand tänkt på vad som är billigt för dem (precisionsfuktmätare använder inte denna princip men de kostar flera tusen), men jag tycker att den trots sina brister är det bästa hjälpmedlet för att mäta fukt. Idag innan sköljningen visade den äntligen inte över ca 8 (dvs som nyköpt jord) i botten (förutom en liten del av krukan som jag har anledning tro det inte finns så mkt rötter i), och då var jorden helt torr 5 cm i toppen, och så sent som i går kväll var det alltså lite i fuktigaste laget för ny vattning (med förbehåll för hur mkt upplagrad näring kan ha påverkat men den ska väl vara bortsköljd nu). Men det är alltså nära nog omöjligt att utan fuktmätare vattna vid ett bra tillfälle, jag vill ju inte vänta längre heller, det var som sagt torrt 5 cm ner (10 cm ner i den ände där nog inga rötter finns eftersom en liten del av palmen som stod där dog för ett år sen, jag skrapade bort resterna jag kom åt för en månad sen).

Alexander, jag känner mig aldrig helt säker på nånting (är "förvirrad på ett högre plan" nu när jag läst på en del) och när det gäller min Kentiapalm funderade jag återigen på om jag ska plantera om den. Jag minns inte exakt när jag köpte den men det var för 10 år sen +/- 5 år på IKEA och den var så stor som de brukar vara dvs säkert redan flera år gammal. Den är 1½ m hög inkl kruka och ser helt ok ut, jämfört med när jag köpte den är den lite högre, mkt vidare, och alla stjälkar och plymer är betydligt kraftigare, den har både bruna och gula toppar på flera plymer men mest på de äldre, det kommer nya plymer varje år men den fäller då en gammal, det jag främst önskar mig av bättre skötsel är dels att den ska behålla gamla plymer när nya kommer så att den blir ännu fylligare, dels att den ska bli högre. I botten ser man rötter men den är nog inte helt "potbound" för man stöter på mest jord när man kör ner probar och sugrör. Jag har bytt kruka högst en gång och visste då nog knappast vad jag gjorde. Men det finns alltför många som varnar för att omplantera Kentia, t ex denna man som tycker det är en riktigt dålig idé och han har 30 års erfarenhet av att sköta växter, forskning och skriva böcker. Han skriver bl a "It is exceedingly rare that a mature Kentia needs repotting, so your Kentia repotting may not be necessary or even wise." och att rötter som syns på undersidan inte är ett problem (det är jämförbart med att man ser delar av rötter på träd i naturen, inget som trädet inte klara hantera själv), och han beskriver hur palmer skadas när deras rötter utsätts för luft (en annan sajt säger att kalldrag är farligt när man planterar om men det kan man ju undvika). Om jag jämför med storleken på krukan på bilder av Kentias av liknande storlek på nätet ser det inte ut som att den är väldigt liten. Storleken är inte det jag funderar mest på utan mer att jag vill se till att den har lämplig jord, se hur mkt rötter där är, rensa ut rester av den del som dog ännu bättre. Å andra sidan har jag läst att Kentias accepterar de flesta sorters jord och att det är viktigt att inte ändra jordtypen vid omplantering. Jag tänkte bl a på om den kanske dränerar lite för dåligt, så att det blir svårt för mej att vattna vid rätt tidpunkt. Men det gick ju till slut, och förhoppningsvis lättare framöver. Min huvudplan är att fundera nästa vår igen hur jag ska göra. Vänta minst en månad iallafall och se hur den mår. Här är förresten en intressant diskussion om omplantering som jag nog kommer att läsa igen nästa vår, OM jag omplanterar då så kommer jag nog att vara noga med att inte reda ut eller kapa rötter, bara ge den lite mer jord under o runt om. Och fundera på hur man bäst skyddar den medan rötterna är framme, och vara snabb.

Här är förresten mitt eget lilla tips om hur man kan tömma vatten från fatet på en stor växt: Jag köpte denna vattenflaska med "snabel" på Stadium för 15 kr (snabeln är nog vikt på bilden för den är ca 50% längre) som man kan suga upp vattnet med så slipper man lyfta krukan som ju är extra tung när den är nyvattnad:

Tillägg - en tanke: Att skölja genom jorden borde ju även göra att det blir mindre kinkigt att välja gödningsmedel, så länge som det innehåller rätt näringsämnen? En del säger att man ska ha speciell palmnäring, en del inte, och andra säger att magnesium är viktigast, andra att järn viktigast, andra att det är viktigast att de avsöndras långsamt, andra att förhållandet Kväve/Fosfat/Kalium är viktigt.. Vanlig Blomstra innehåller allt det där. Och för växter som dricker mycket inbillar jag mig att halva näringsmängden kan räcka. Blev livet just lite enklare?

Redigerat av David Malmö: 18-04-2014, 12:49

Citera

Inlägg i den här tråden
          insu   Hur ofta ska man vattna?   24-07-2004, 23:44
          Fenja   Hej och välkommen hit! Det är omöjligt att ge ...   25-07-2004, 00:21
          Ulrika på balkongen   Här på mitt jobb har vi en firma som sköter om blo...   26-07-2004, 08:05
          GoSatta   då skulle jag tro att hon har självvattnade krukor...   26-07-2004, 08:58
          ÅsaF   Jag brukar i princip vattna mina krukväxter 2 ggr ...   26-07-2004, 21:04
          insu   Ok... Då vet jag... Vattna en gång i veckan lr när...   28-07-2004, 10:05
          insu   Vad är det där med självvattnande specialkrukor?   28-07-2004, 10:07
          Fenja   IKEA till exempel har självvattnande krukor, du fy...   28-07-2004, 10:39
          GoSatta   är ju svårt å svara på hur ofta/mycket man ska vat...   28-07-2004, 11:28
          GoSatta   vart nått fel så det kom två inlägg.   28-07-2004, 11:30
          TeliaNet   det finns ett bra sätt om man ska på semester och ...   28-07-2004, 20:55
          insu   Sen finns det ju också sånna där rör som man stopp...   29-07-2004, 09:39
          GoSatta   dom där rören är ofta en del av en självvattnande ...   29-07-2004, 09:43
          insu   Ok... Ska testa med en sån där själv vattnande kru...   29-07-2004, 14:19
          David Malmö   Gammal tråd men varför starta en ny när det är rät...   31-03-2014, 11:44
          Alexander-VG-zon3   [*]Kentiapalm: Vattna rejält när översta 2-3cm to...   13-04-2014, 18:21
          David Malmö   Halvvetenskapliga hörnan här.. :rolleyes: Jag ha...   13-04-2014, 15:42
          David Malmö   Dels har jag läst på många ställen att palmer inte...   14-04-2014, 07:50
          Alexander-VG-zon3   Dels har jag läst på många ställen att palmer inte...   17-04-2014, 18:37
          David Malmö   Förresten, jag läste någon som avfärdade dessa bil...   14-04-2014, 15:38
          Bassam   Hej Det är viktigt att klockan har hål på botten f...   14-04-2014, 21:39
          David Malmö   Jag har även provat låta ny jord stå i en kruka (u...   17-04-2014, 08:12
          Bassam   Hej DEt är roligt att läsa man mer och mer, man b...   18-04-2014, 15:01
          David Malmö   Här lite mer åsikter om omplantering av palmer frå...   18-04-2014, 15:53
          Alexander-VG-zon3   Förstår inte HUR en omplantering kan vara skadligt...   18-04-2014, 19:05
          David Malmö   En till fundering/observation angående pålitlighet...   26-04-2014, 16:37

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon