Man behöver inte vattna på karbiden, det räcker med den fukt som finns i jorden. När karbidbitarna reagerar blir de till vitt "smul" och det var sånt vitt smul som kom upp i de nygrävda högarna. Därför förstår jag att sorkarna inte dog, de bara grävde för. På några ställen provade jag att hälla på en skvätt vatten, kokande för bäst effekt och det bolmade kraftigt en kort stund. Så fort jag kunde täppte jag till hålet så gasen skulle sprida sig i gångarna, men systemen är ju gigantiska och jag tror att sorkarna bara kröp åt sidan.
Fällorna är som en saxfälla med fjäder. Sorken går emot en platta och fällan slår igen, man kan beta den med morot också för att säkrare locka dit sorken. Problemet är passformen till gången, det blir en del grävande. Jag ska satsa på de där "plaströren" som visades i annan tråd nu nyss, verkar smidigare att använda.
Det är trevligt med vilda djur i sin närhet, men när det blir till skadedjur kan man inte ha det så. Ingen skulle ju låta råttor gnaga sönder ens hus bara för att "man får räkna med lite vilda djur". Jag tycker det är helt OK med några ormar, lite myror, några småsork i förrådet, fåglar som bygger bo under takpappen på huset och sånt, men när det blir frågan om skadedjur som fullständigt ödelägger ens egendom - då går det inte.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|