Normalt tittar jag inte på spektaklet då det inte är min typ av musik. Men fastnade för Hollands bidrag,precis min typ av musik.Svenska Sanna imponerade.En av Sveriges bästa röster och låten växte , en tredjeplats är inte heller fy skam.En förstaplats hade blivit problematisk,det kostar mycket licenspengar att arrangera tävlingen igen så snart efter förra segern. Österrike? Bra röst men kass låt.Tror för egen del att många röster kommer från de som röstat på hen i första hand och inte på låten. Gillade inte heller buropen under Rysslands framförande.Eurovision är INTE ett politiskt forum även om årets tävling delvis präglats av det. Hängde också upp mig på att Rysslands toppoäng (8,10,12) gick till deras satelittstater så om det verkligen speglade ryssarnas röstning är jag tveksam inför. Något jag reflekterade på var den låga sångstandarden,av 23 artister tror jag inte ens en tredjedel hade klarat uttagningen till Idol eller X-factor. Klarar inte höga toner,sjunger inte rent och en del missade timingen. De bästa sångmässigt var Sanna och några till,däribland Conchita.klara fina röster som behärskar hela omfånget. Men grattis Österrike till den första segern sedan 1966. Och måhända ger sångens budskap lite eko hos europas trångsynta. Ulf
|