CITAT (eskil43 @ 13-05-2014, 21:50)

Hej igen! Jag har visserlin bara produserat några miljoner växter på friland och nästan lika mycket i container,även trädstorlekar upp till 20-25,så jag har en viss insikt i vad jag pratar.Om jag skulle vattnat mina växter efter dom råden som man sprider i dag i plantskolan, så skulle jag fått lägga av med odling sen årtionden tillbaka.Det är en mycket liten del av växter som planteras i domm storlekar som Du pratar om, men rådet att vattna för allmenheten ligger tyvärr på dessa nivåer i dag.Att växterna etablerar sig välligt dåligt i dag har mycket att göra med dålig rådgivning,mycket dålig ytbildning av trädgådsmästare och extrem dålig handhavande av växtmaterialet när dessa har lämnat planskolan.90% av vårplanterade växter som misslyckas dör på grund av överbevattning, eller får en mycket dålig ytveckling många år framåt i tiden. Hälsningar Eskil43
I större kommuner är det snarare mer regel än undantag att man planterar så stora storlekar, 20-25 hör till de mindre storlekarna, och 14-16, 18-20 planteras i regel bara på bostadsgårdar. I privata sammanhang sker det aldrig. Plantskolor behöver inte vattna växterna i de volymerna jag beskrivit tidigare eftersom de sällan når den stress som träden gör när de hamnar i staden eftersom de vattnas de regelbundet med droppbevattning. Hanteringen från plantskola till ny planteringsplats i staden är som du säger en viktig felkälla eftersom det ibland tar alldeles för lång tid innan de kommer ned i jord. I kommunala sammanhang höstplanteras träden i regel med undantag för sent invintrande arter. Det finns ingen som ger allmänheten rådet att de ska vattna sina växter 140 l per vecka. Råden Stockholm stad ger exempelvis gäller heller inte för plantskolan, utan vad ansvarig skötselentreprenör ska utföra efter plantering. Jag kan hålla med om att etableringen av träd i städerna kan vara förskräckligt dålig men där är det snarare vattenbrist som är problemet genom ett undermåligt skötselprogram. Göteborg har haft mycket goda resultat när de vattnat uppåt 300 l, trots att det är en nederbördsrik del av landet. De träd som misslyckats har felsökts och där har det visat sig att bevattningsprogrammet har frångåtts. Plantskoleväxter har nästan alltid problem med vattenbrist eftersom de hela tiden fått mycket vatten och näring och aldrig utsatts för stress i plantskolan. Där växer de i en idealisk situation som i princip aldrig existerar i naturen. De utvecklar snabbt stor ovanjordisk del och få rötter och växter med högt kväveinnehåll tenderar att bryta fler knoppar på våren vilket accentuerar vattenstressen. Problematiken brukar bli större ju större storlekar vi talar om. Är växtbäddarna korrekt utförda går dem i princip inte att överbevattna eftersom det finns fungerande dränering i botten och så fort minsta del av rotklumpen torkar blir det stressat. De där 90% vårplanterade växterna som dör på grund av överbevattning, är det statistik du grundar på kommunala planteringar eller privata planteringar? skulle vara intressant att veta.
Redigerat av IKS: 13-05-2014, 21:19