Hej hopp,
Jag brukar handla märgben :-) gärna över disk ifrån gårdsodlat kött men även vanliga märgben går bra. Ox gärna då det ger mest smak.
Morötter, lök och persiljerötter, palsternackor och så bena ner i en kastrull. Sjudes i cirka 8 - 12 timmar, sila ifårn buljongen och så i med nytt vatten. Oftast får man minst två omgångar buljong utav en 'kastrull'med ben och grönsaker. Fryses i 2 dl förpackningar. Räcker oftast med en sådan fp åt gången :-) när man lagar mat. Om man tycker att ens buljong smakar för lite ( vilke tär en omöjlighet om man får tag i bra ben och speciellt märgben)kan man reducera den d v s sjuda den och dunsta av vatten, p s s får man också en mera koncentrerad buljong. Fransmännen brukar sjuda av allt vatten så man får en 'glace' på botten i kastrullen, DET är riktig buljongtärning det. Man kan rosta grönsakerna lätt i ugnen om man vill innan, speciellt ganska hårdrostad lök d v s mörkbrun ger fin färg och smak till buljong ( även löksoppa - det är ju så man gör enligt franska kokboken - torrostar skivad lök)
Salt - jag brukar salta men sparsamt, dels för att buljongärningarna av idag består mestadels av på tok för mkt salt ( och härdat fett med urgghh) så kan man styra salthalten själv å ett bättre och hälsosammare sätt. Ofta saltar vi direkt p maten efteråt.....
Om man vill kan man variera detta i all oändlighet. t ex libstickeblad och lök och morötter ger en himla god grönsaksbuljong, det är ju inte för inte den kalals/kalaldes Maggikraut(Maggikrydda) d v s Maggi är ju ett buljongtärningsmärke i Tyskland. Vips har man sin egen grönsaksbuljong. Förresten när jag ändå är inne i åsikternas land - köpebuljongtärning av grönsaksstuk är det mest salt och morotssmak i. Har ju kommit andra med annan smak iofs men det är ju inte så svårt att göra själv faktiskt.
Sedan gör jag andra 'såsstarter' som fryses ner - och som tillsats av 1 - 2 dl per maträtt ger konsistens och smak. Och jag har nog bara börjat att 'skrapa' på ytan av allt smart och gott man kan hitta på själv. För mycket jobb? Jaaa- många tycke rnog det, men titta bara på ingredienserna i dessa aromat och kryddblandningar och buljongtärning. Visste Du t ex att många som lider av huvudvärk har blivit mycket bättre sedan de minskat/eliminerat mängden glutamat i sin diet? Jag tror att ivern att spara tid är av ondo på lång sikt.....och buljongtärning är bara en liten del av denna inställning :-) detta är kanske inte rätt forum för sådana tankar men hela tanken med att 'odla' och odla eget och använda det är också en av grundtankarna i det......
Funderar Ingrid
|