CITAT (*Stintan* @ 27-05-2014, 16:54)

Bygger man billigare, det går iallafall har jag hört byggnadsfirmor säga det men det kräver justeringar i byggnormen, så går det såklart att finansiera. Hur klarar privata fastighetsägare sig annars? Varför är du så negativ till allt? Du kan väl ändå inte mena att du tycker det är ok med lönedumpning? ROT-avdragen ger inga lägenheter.
Det byggs ytterst få hyresrätter med privata ägare.
Oftast är det kommunalägda bolag som säljer äldre fastigheter för att få råd att investera i nyproduktion.
Jag är inte negativ men då jag själv är i byggbranschen vet jag hur det funkar.
Visst går det att reformera byggnormen,jag skulle gärna se flera ändringar men de ändringarna skulle snarast göra det dyrare att bygga.
ROT ger inga nyproduktionsjobb,det är sant men ROT-sektorn ger jobb åt byggjobbare och utan den hade tusentals inom byggbranschen gått arbetslösa.
Nej,jag menar inte att man skall lönedumpa men Sverige behöver anpassa sina kostnader till omvärlden.
Man kan börja genom att sänka arbetsgivaravgifterna.Börja med de cirka 10 % som är en ren löneskatt.Ett annat är att sänka byggmomsen på arbete och material till den nivå som gällde innan -90.(när s höjde den och orsakade en byggkris)
Alternativet är att göra det svårare (dvs minska rörligheten inom EU) för utländska företag i Sverige.
Ungefär som Löfven snackar om.Att det strider mot EU-reglerna är ju ett problem men vitsen med EU var just fri rörlighet för varor och tjänster.
Problemet med att sänka t.ex arbetsgivaravgifter är att inkomsterna till staten sjunker och det är en dyr åtgärd.
Men det går inte att bortse ifrån att Sverige är dyrast i EU på lönekostnadssidan.Givetvis är det då svårare för svenska byggare att konkurrera med utländska firmor med lägre kostnader.Att svenska byggjobbare oftast är välutbildade inom respektive yrke väger ju upp en del på kvalitetssidan men kostnaden för huset finns ändå i slutänden. Som du ser finns åtgärder att tänka över,det handlar om företagsklimat,något som alliansen vet lite om (man kunde gjort mycket mer) men vänstersidan inget om.
Dessa frågor debatteras inte heller av de stora partierna varken här i Sverige eller i EU.
Det är bl.a därför vi har så stor arbetslöshet,man kör på och struntar i att våra företag flyttar. Ulf