Full version: EU-parlamentsvalet
Sidor: 1, 2
Piccante
Kommer ni rösta den 25 maj i EUP-valet? Efter kyrkovalet är det valet med lägst uppslutning. Varför tror ni att så många svenskar inte bryr sig?
gunsta
Självklart - tackar min lyckliga stjärna att jag bor i Sverige och kan och får rösta i hemliga val.
Trampendal
Klart jag röstar. Varför så många avstår vet jag inte. Slöhet?
Huggorm
Självklart skall jag rösta, jag tar alla tillfällen att få påverka. Önskar vi hade haft direktdemokrati som i Schweiz, då hade man fått rösta flera gånger om året olika frågor
*Stintan*
Absolut ska jag rösta.
Nenna på Aspö
Självklart röstar jag! Jag brukar, med en rejäl nypa ironi, hävda att man inte har rätt att gnälla över korkade politiker om man inte åtminstone ansträngt sig så pass att man själv röstat på någon som är bra.
malarmaster
givetvis går jag och röstar,europa är jätteviktigt för Sverige.
anledning att många skiter i det?
okunskap,man förstår inte hur eu funkar,man förstår inte heller sambandet med handel-jobb.
(ökad handel=mer jobb i Sverige).
i dessa dagar med nya krigshot i europa (Ukraina) belyses ju verkligen hur viktigt det är med samarbete och att knyta ihop länderna under demokratins gemensamma fana.
ensam är inte stark i en globaliserad värld,tvärtom.
partier som vill gå ur eu är bakåtsträvare och definitivt inte att lita på.
EU-parlamentet är ju nu viktigare än någonsin,inte längre bara rådgivande utan lagstiftande,dvs de beslut som nu tas där har möjlighet att bli verklighet.
det innebär att varje parlamentsledamot blir viktig.
i dagsläget är det det liberala blocket som är vågmästare i parlamentet.
för mig innebär det ett friare europa med mer demokrati i förlängningen.
gå och rösta,studera partiernas visioner och plocka ut dina kandidater.
om du är osäker, Rösta på tanten,hon är alltid ett säkert kort! ulf
gnon49
Tycker det är lite svårt. Vilka partier eller grupperingar som gör bäst ifrån sig i EU. Tror att svensk inrikespolitik skiljer sig mycket från vad som avhandlas i Bryssel. Sverige har ju några färgstarka politiker där nere, men tycker själv att dom flesta nog inte gör skäl för lönen. Men jag Kan ha fel och nu är vi ju med i unionen på vinst och förlust.
Huggorm
För min del är det aktuellt med någon kandidat som vill arbeta för minskad makt för EU och mera självbestämmande för medlemsländerna.
Eva i Skåne
CITAT (gunsta @ 12-04-2014, 22:36) *
Självklart - tackar min lyckliga stjärna att jag bor i Sverige och kan och får rösta i hemliga val.

tummenupp.gif

Absolut att jag röstar! Om man inte tar den chansen får man tiga stilla med sitt missnöje sedan
Natur liv
Jag har alltid röstat i alla val, men det här valet är det första där jag (ännu) inte har hittat något att rösta på. Det räcker ju inte alltid med rösträtt, det måste finnas något att rösta på också. Men det finns ju några veckor kvar att fundera på ...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi tycker också att det är mycket svårt denna gång. Läser man genom alla namn så hittar man inga, kanske "tanten"
Piccante
CITAT (gnon49 @ 13-04-2014, 11:52) *
Tycker det är lite svårt. Vilka partier eller grupperingar som gör bäst ifrån sig i EU. Tror att svensk inrikespolitik skiljer sig mycket från vad som avhandlas i Bryssel. Sverige har ju några färgstarka politiker där nere, men tycker själv att dom flesta nog inte gör skäl för lönen. Men jag Kan ha fel och nu är vi ju med i unionen på vinst och förlust.

Absolut är det så men det vill inte partierna låtsas om. Eftersom intresset är lågt i Sverige så vill ju partierna gärna ge bilden av att rösta på oss som ni brukar så driver vi samma politik i EU som hemma. I EU går ju mkt djupare spricka mellan konservativa och liberaler än i Sverige. I EU finns konservativa som kommissionären Borg från Malta som vill ha totalförbud mot aborter mm. M och KD sitter i konservativa grupperingar där medan FP sitter i liberala gruppen.

Vad tanten beträffar så tycker jag hon borde gå i pension.
theseraphim
Det viktigaste är inte vad man röstar på utan att man röstar.
Tapio
CITAT (theseraphim @ 13-04-2014, 20:05) *

Halaj!

precis!

//T
Piccante
CITAT (theseraphim @ 13-04-2014, 20:05) *

Hur tänker du då?
Huggorm
Hur passar SD in i det resonemanget?
malarmaster
givetvis är det viktigt att man vet vad man röstar på,vilken politik man vill skall föras.
rösta blankt eller inte rösta alls är ju lika illa då ingetdera ger något resultat.
resonemanget att eftersom jag inget vet eller jag gillar inte eu så jag röstar inte ger ju större tyngd åt de röster som verkligen läggs.och om man nu ogillar eu så bör man väl lägga sin röst på en kandidat som egentligen inte vill vara med?
i verkligheten är de partierna marginaliserade nere i Bryssel för varför skall man samarbeta med ett parti som egentligen inte vill samarbeta?
sedan bör man också titta på vad övriga europa röstar,bara för att t.ex v i Sverige vill lämna eu betyder inte att övriga vänsterpartier i europa vill det.oftast är det de som är ivrigaste förkämparna för ett enigt europa.
engelska högern vill lämna eu,labour kämpar för.
det gäller alltså att lyssna på lite debatter,läsa lite program och se några reportage från Bryssel.
tips är att gå in på kandidaternas hemsidor.
den som skiter i att rösta,so what? men gnäll inte på olika EU-beslut för du har ju inte tagit chansen att påverka. ulf
Piccante
Precis både gröna och vänstergruppen i EU är mer positiva till EU än V och MP i Sverige. De konservativa är EU-kritiska i Storbritannien.
theseraphim
CITAT (Piccante @ 13-04-2014, 22:15) *
Hur tänker du då?

Jag kan tex inte bestämma över vad andra ska rösta på och alla är fria att rösta på det de vill men viktigast är att man röstar överhuvudtaget.
Piccante
CITAT (theseraphim @ 13-04-2014, 23:19) *
Jag kan tex inte bestämma över vad andra ska rösta på och alla är fria att rösta på det de vill men viktigast är att man röstar överhuvudtaget.

Även om det innebär en röst på t.ex. SD eller ungerska Jobbik?
Piccante
Enligt denna tråden så kommer 81,25% rösta i EU-valet laugh.gif Tror inte det är riktigt representativt för landet som helhet, men vi får se i morgon.
Själv har jag förtidsröstat så jag kommer inte påverka statistiken i morgon utan min röst kommer räknas i efterhand när den når mitt distrikt.
malarmaster
CITAT (Piccante @ 13-04-2014, 23:31) *
Även om det innebär en röst på t.ex. SD eller ungerska Jobbik?

Det är det som kallas demokrati,att man får ha åsikter OCH utrycka dem
Sedan är det väl konstigt att partier som ytterst strävar efter diktatur får väljare?
Okunskap eller ren dumhet? Ulf
gunsta
CITAT (malarmaster @ 25-05-2014, 07:24) *
Det är det som kallas demokrati,att man får ha åsikter OCH utrycka dem
Sedan är det väl konstigt att partier som ytterst strävar efter diktatur får väljare?

tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 25-05-2014, 07:24) *

Nja, om man delar åsikter med partiet så är det väl inte så stort problem om de vill ha diktatur, antar jag.
Huggorm
Vallokalsundersökningen är presenterad och resultatet var spännande. Moderaterna har sjunkit som en sten och Fi blir valets största vinnare. Siffrorna är ju oerhört långt från förra riksdagsvalet i alla fall
*Stintan*
Det är nog svårt att jämföra det här valet med förra riksdagsvalet men litetror jag man kan se vart vindarna bär.

Men det är hemskt att dom högerextrema partierna i Europa går framåt.
malarmaster
och det är det som är viktigt,hur parlamentet ser ut i morgon.sveriges 20 ledamöter är ju bara en liten del .
De högerextrema har gått starkt framåt och kommer att skriva om parlamentets politik.
Såg också att miljöpartierna i europa gått tillbaks.Nu stundar säkert en mer bistrare invandringspolitik till EU.
Hur detta påverkar riksdagsvalet i höst återstår att se,trots protesterna som t.ex sd mött på sina möten så röstas det uppenbarligen ändå på dem.
Att fi snott röster från s är väl också troligt och hur s kommer att lägga upp sin strategi inför hösten kommer att bli intressant att se.
moderaterna fick en kalldusch,kommer säkert med nya utspel för att återta intiativet men de övriga allianspartierna klarade sig hyfsat.
Valrörelsen kör igång på allvar i morgon... Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 25-05-2014, 22:40) *
och det är det som är viktigt,hur parlamentet ser ut i morgon.sveriges 20 ledamöter är ju bara en liten del .
De högerextrema har gått starkt framåt och kommer att skriva om parlamentets politik.
Såg också att miljöpartierna i europa gått tillbaks.Nu stundar säkert en mer bistrare invandringspolitik till EU.
Hur detta påverkar riksdagsvalet i höst återstår att se,trots protesterna som t.ex sd mött på sina möten så röstas det uppenbarligen ändå på dem.
Att fi snott röster från s är väl också troligt och hur s kommer att lägga upp sin strategi inför hösten kommer att bli intressant att se.
moderaterna fick en kalldusch,kommer säkert med nya utspel för att återta intiativet men de övriga allianspartierna klarade sig hyfsat.
Valrörelsen kör igång på allvar i morgon... Ulf

Hmm om Fi snott röster från S så borde väl inte S fått 110 000 fler röster i detta val än förra gången.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 25-05-2014, 23:45) *
Hmm om Fi snott röster från S så borde väl inte S fått 110 000 fler röster i detta val än förra gången.

tror nog att det blivit en flytt över till sossarna från moderaterna och från sossarna till fi och mp.
Och sossarna ökade väl bara marginellt med några tiondelar? Kan det verkligen vara 110000 röster?
tror också utan att ha kollat att moderaternas väljare stannat hemma i viss mån,en viss flytt till de övriga allianspartierna har nog också skett men visst kommer Reinfeldt och co att få ändra strategi inför riksdagsvalet.
spår redan nu stora populistiska utspel... ulf
malarmaster
Stintan,folkpartiet fick 10% och 350000 röster.1% motsvarar alltså c.a 35000 röster.
eftersom s bara ökade marginellt så kan inte 110000 röster stämma. Ulf
Piccante
CITAT (malarmaster @ 26-05-2014, 08:25) *
Stintan,folkpartiet fick 10% och 350000 röster.1% motsvarar alltså c.a 35000 röster.
eftersom s bara ökade marginellt så kan inte 110000 röster stämma. Ulf

S ökade i antal röster eftersom fler röstade detta valet men minskade i andel -0,2% av de avlagda rösterna. Väljarströmmar går i båda riktningar och det ska bli spännande att se de fördjupade analyserna senare. S tappade säkert även till SD med tanke på SD-stödet inom LO.
malarmaster
CITAT (Piccante @ 26-05-2014, 09:03) *
S ökade i antal röster eftersom fler röstade detta valet men minskade i andel -0,2% av de avlagda rösterna. Väljarströmmar går i båda riktningar och det ska bli spännande att se de fördjupade analyserna senare. S tappade säkert även till SD med tanke på SD-stödet inom LO.

Men troligen gick f.d soffliggare och röstade denna gång,någonstans har ju fi och sd tagit sina röster.
moderaterna har nog tappat till olika partier men håller med. Skall bli mycket intressant att ta del av uppföljningen.Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 26-05-2014, 07:57) *
tror nog att det blivit en flytt över till sossarna från moderaterna och från sossarna till fi och mp.
Och sossarna ökade väl bara marginellt med några tiondelar? Kan det verkligen vara 110000 röster?
tror också utan att ha kollat att moderaternas väljare stannat hemma i viss mån,en viss flytt till de övriga allianspartierna har nog också skett men visst kommer Reinfeldt och co att få ändra strategi inför riksdagsvalet.
spår redan nu stora populistiska utspel... ulf

110 000 var läget sa dom när jag skrev det men idag hade S gått ner från 24,7 till 24,4% så något färre röster är det väl. Är förtidsrösterna räknade förresten?
Pirum
Alla förtidsröster är väl inte räknade än, men andelarna som röstat på olika partier ligger nog ganska fast nu.

Det som är intressant är personvalet, speciellt för de mindre partierna kanske. Är det någon topp- eller andrakandidat som får stryka på foten månne, förbikryssad av någon längre ner på listan?

Kanske Fredrik Federley klättar till topps i C? Vore onekligen intressant, eftersom det är "gamla" centertankar som får erkännande som det som "räddade" C i det här valet, medan Federley ofta står för den storstadscenter som nästan utplånat partiet.

Personligen hoppas jag att någon kryssar sig förbi Bildt och Adaktusson, men det är väl inte att tro på kanske.
malcolm
Jag såg valvakan igår och det jag tyckte var lite skrämmande var att SD aldrig fick kommentera något, man få väl tycka vad men vill om deras politik men skall det nu vara demokrati så skall det
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 26-05-2014, 14:44) *
Jag såg valvakan igår och det jag tyckte var lite skrämmande var att SD aldrig fick kommentera något, man få väl tycka vad men vill om deras politik men skall det nu vara demokrati så skall det

Nog tyckte jag att jag hörde Jimmy Åkesson och även deras första namn på listan.

Här kan man se lite vilka åsikter de högerextrema partierna i Europa gick till val på och som folk röstade på. Det om något är skrämmande!

http://nyheter24.se/maktkamp24/769527-16-v...orde-kanna-till

Trampendal

Jodå, deras kandidat Kristina Winberg fick visst uttala sig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Trampendal @ 26-05-2014, 22:37) *
Jodå, deras kandidat Kristina Winberg fick visst uttala sig.

Jag hörde henne också på TV
jaj-51

Jag reagerade också på SVT, kändes pinsamt dålig.

Blev väl lite svårt att negligera när valresultatet kom för SD
malarmaster
... och ju mer de andra partierna neglirerar sd desto mer stöd får de.
Att vända ryggen mot dem kan tyckas vara ett sätt men varje gång får de nya anhängare...

Nu stundar nya tider i europa,man kan inte negligera de partier som nu skördar stora framgångar i Frankrike,England,Danmark.
Det är dags för de partier med regeringsmakt att redogöra för vad man vill göra åt situationen med arbetslöshet och hopplöshet.Det är nämligen det som föder dessa partier med nya väljare.
för europas del måste man också sätta sig ner och börja diskutera hur man skall få tillväxt i EU-området igen.
För svensk del måste man ta itu med växande underskott ute i kommunerna pga invandring,staten måste ta fullt ansvar.Kommunens pengar behövs till skola och äldrevård,inte försörjningsbidrag till utifrån kommande "nya" svenskar.Hela integrationspolitiken måste revideras.
Inget parti vill diskutera dessa frågor. Enligt min mening (baserat på kommunal nivå här i Kronoberg samt situationen i våra storstadsregioner) har vi slagit i taket när det gäller bostadssituationen,arbetsmarknadssituationen samt ekonomin i de flesta kommuner.
I min kommun fick sd 17,9 % i EU-valet,siffror som mycket väl kan stå sig i kommunvalet.
Ett nytt parti ställer också upp i kommunalvalet,svenskarnas parti sp,ett rent nazistparti.
Med arbetslöshet,inga visioner från de stora partierna,inga åtgärder mot olika problem utan bara käbbel om småsaker tro fan att desperata väljare prövar något annat. Ulf
gunsta
CITAT (malarmaster @ 27-05-2014, 10:05) *
Att vända ryggen mot dem kan tyckas vara ett sätt men varje gång får de nya anhängare...
......

tummenupp.gif SD ska bemötas med motargument - inte med visselpipor.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 27-05-2014, 10:05) *

Nu stundar nya tider i europa,man kan inte negligera de partier som nu skördar stora framgångar i Frankrike,England,Danmark.
Det är dags för de partier med regeringsmakt att redogöra för vad man vill göra åt situationen med arbetslöshet och hopplöshet.Det är nämligen det som föder dessa partier med nya väljare.
för europas del måste man också sätta sig ner och börja diskutera hur man skall få tillväxt i EU-området igen.
För svensk del måste man ta itu med växande underskott ute i kommunerna pga invandring,staten måste ta fullt ansvar.Kommunens pengar behövs till skola och äldrevård,inte försörjningsbidrag till utifrån kommande "nya" svenskar.Hela integrationspolitiken måste revideras.
Inget parti vill diskutera dessa frågor. Enligt min mening (baserat på kommunal nivå här i Kronoberg samt situationen i våra storstadsregioner) har vi slagit i taket när det gäller bostadssituationen,arbetsmarknadssituationen samt ekonomin i de flesta kommuner.
I min kommun fick sd 17,9 % i EU-valet,siffror som mycket väl kan stå sig i kommunvalet.
Ett nytt parti ställer också upp i kommunalvalet,svenskarnas parti sp,ett rent nazistparti.
Med arbetslöshet,inga visioner från de stora partierna,inga åtgärder mot olika problem utan bara käbbel om småsaker tro fan att desperata väljare prövar något annat. Ulf

Så bor du väl i ett av Sveriges största gnällbälten också. Ibland bedrar snålheten visdomen. Tror det tydligt visar att många vill att vi ska gå ur EU.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 27-05-2014, 10:43) *
Så bor du väl i ett av Sveriges största gnällbälten också. Ibland bedrar snålheten visdomen. Tror det tydligt visar att många vill att vi ska gå ur EU.

tror inte det har med EU att göra utan om att invandrartätheten nu börjar märkas på flera sätt.
I min kommun som har mottagning driven av migrationsverket är centralorten märkbart influerad av invandrare.
Det finns inga bostäder att tillgå vilket gör att de företag som söker folk inte kan erbjuda bostad för utifrån kommande sökande.Arbetslösheten är hög,de flesta tillhör invandrargrupperna.
Detta sammantaget gör att många reagerar och tycker att det kommer för många.
Grannkommunerna har ungefär samma problem.
Att småland skulle tillhöra gnällbältet? Är inte det Östergötland/Närke?
Men visst skördade sd stora framgångar i södra Sverige,skåne och blekinge hade höga röstsiffror men nu är sd etablerat i hela Sverige,tidigare vita fläckar t.ex norrland har nu sympatisörer.Sd har blivit ett parti som blivit mer accepterat bland väljarna. Ulf
Rebecca
CITAT (malarmaster @ 27-05-2014, 11:56) *
tror inte det har med EU att göra utan om att invandrartätheten nu börjar märkas på flera sätt.
I min kommun som har mottagning driven av migrationsverket är centralorten märkbart influerad av invandrare.
Det finns inga bostäder att tillgå vilket gör att de företag som söker folk inte kan erbjuda bostad för utifrån kommande sökande.

Du menar alltså att bostadsbristen är till följd av invandringen? Inte att det byggs för lite bostäder åt de stora årskullar som nu kommer ut på bostadsmarknaden och inte har råd att köpa en dyr bostadsrätt då?

slap.gif

Det är för övrigt just den mentaliteten som gör att SD skördar stora framgångar. "Invandrarna tar våra jobb och bostäder". Skrämmande.
hattstugan

Tror att det är dags att Svenskarna läser lite historia!
Titta på hur Europa såg ut för snart 100 år sedan när Nazisterna kom till makten i Tyskland!
Finns tyvärr många paraleller med idag!
*Stintan*
Så invandrarna bor på gatan då? Det är ju inte invandrarnas fel att det inte finns bostäder tillräckligt. Eller menar du att kommunen och privata fastighetsbolag ska låta lägenheter stå tomma och vänta på att någon arbetsgivare eventuellt kan komma behöva anställa någon utifrån kommande som behöver bostad? "märkbart influerad av invandrare" hur menar du då? Är det OK med invandrare bara så länge dom inte syns och hörs och märks? Vi lever i en värld av förändring, inget är statiskt så varför inte leva med och lära av det nya. Folk som fastnat i hur det en gång var har glömt att gå vidare i livet.

Nja det verkar som om det verkliga gnällbältet flyttat söderut.
malarmaster
CITAT (Rebecca @ 27-05-2014, 12:23) *
Du menar alltså att bostadsbristen är till följd av invandringen? Inte att det byggs för lite bostäder åt de stora årskullar som nu kommer ut på bostadsmarknaden och inte har råd att köpa en dyr bostadsrätt då?

slap.gif

Det är för övrigt just den mentaliteten som gör att SD skördar stora framgångar. "Invandrarna tar våra jobb och bostäder". Skrämmande.

det byggs för lite och det beror på att det kostar för mycket pga olika regelverk.
Att bygga hyresrätter är inte lönsamt då du inte kan sätta en realistisk hyra.
Och att det är bostadsbrist i bla min kommun,Ja det är till följd av invandring kombinerat med dåligt byggande.
Det som byggs förutom villor är just bostadsrätter,där går det att finansiera om du bara får köpare till lägenheterna.
Och stick nu inte huvudet i sanden,se verkligheten och problemen.
Det är det som de flesta partier vägrar göra,de vill inte se hur det ser ut i kommunerna,de vill inte ta debatten med sd för de vet att sd har en poäng.
Att vanligt folk debatterar detta i lunchrum och hemma är ju verkligheten,man vill ha en debatt.Och det är denna debatt som avspeglar sig i sd:s röstsiffror.
Funkar integrationen tycker du? Jag ser det från insidan,ser bostadsproblemet,ser utgifterna som pådyvlas oss från staten men ser inte att man överhuvudtaget diskuterar detta varken i regering eller i oppositionspartierna.
Det får bara rulla på.
Jag är inte ute efter att stoppa invandring av flyktingar men att som nu börja stuva in dem på campingplatser eller ha överbefolkade lägenheter bara för att få dem under tak är vansinnigt.
Och arbete? Du fyller ju på arbetsmarknaden med inte bara de svenska årskullar som avslutat sina studier utan också 50-60000 som kommer utifrån och skall ha ett jobb.
Då får man baske mig ha en bra plan för företagsamhet för att få rejäl tillväxt med nya jobb årligen. Ulf
malarmaster
CITAT (hattstugan @ 27-05-2014, 12:29) *
Tror att det är dags att Svenskarna läser lite historia!
Titta på hur Europa såg ut för snart 100 år sedan när Nazisterna kom till makten i Tyskland!
Finns tyvärr många paraleller med idag!

Att nazisterna kom till makten berodde på den politik som fördes av vinnarmakterna i första världskriget.
England,Frankrike och i viss mån USA. Man satte restriktioner på tyskland vilket gjorde att de inte kunde bygga upp landet igen.Det i kombination av svag politisk ledning,en världsdepression på 30-talet ledde till en massarbetslöshet,hyperinflation och politisk instabilitet.Det gav grogrund för politiska extrempartier både på vänster och högerkanten.
Nazismen och andra världskriget var till stor del bara en följd av första världskriget och den misslyckade politik som pådyvlades tyskland av segrarna.
Visst finns det paraleller med detta även idag,massarbetslöshet,politisk handlingsförlamning,uteblivna reformer på olika områden i många av EU:s medlemsländer ger instabilitet.Det ger också grogrund för rasism och kriminalitet.
Ulf
*Stintan*
Malarmaster du gillar atttlsa om hur det var och hur det är i verkligheten men det kommer sällan något om vad man kan göra åt det. Man kan inte sitta och skylla på och bara konstatera att verkligheten ser ut såhär när mycket behöver ändras på. Nog sjutton går det att bygga billigare hyresrätter t.ex. kanske behövs det lite förenklade byggnormer och det kan ju inte vara omöjligt att fixa om viljan finns. Bygga och restaurera ger arbetstillfällen. Satsningar på infrastrukturen ger arbetstillfällen. Bort med bemanningsföretagen så folk kan ges riktiga jobb. Det finns mycket som går att ändra.

De nazistiska strömningarna beror på missnöje då som nu och det kan bli riktigt läskigt om inte politikerna tar tag i problemen på allvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon