CITAT (eskil43 @ 27-05-2014, 21:12)

Det är inte mycket som är rätt i sådan planterings förfarande! För det första,rosor är inga växter som triv i organiska jordar (kompost eller så kallede rosjordar i säck). Att ha en droppslang är nästan alltid en garanti för en aldeles för rik vattning vid fel tillfälle, rosorna är inga 'vattenväxter'. Att vattna rätt är viktigt, men aldrig för mycket, dvs. max 20-25 mm per gång när det behövs. Hälsningar Eskil43
Förklara gärna närmare vad det är du anser att jag gjort fel och vad du föreslår att jag ska göra annorlunda?
Jag följde planteringsråden jag fick när jag köpte plantorna från Flora Linnea. Har från början väldigt genomsläpplig sandjord som inte håller särskilt mycket vätska eller näring, så jag grävde ur och blandade upp med jord från en befintlig trädgårdskompost för att förbättra strukturen.
Och droppslangen har inte legat på konstant (kanske uttryckte mig otydligt där), utan ett par timmar då och då vid behov, varannan dag som oftast (förra sommaren var väldigt torr här på västkusten).
Och som Kerstin nämner har jag fått informationen att Blanc Double de Coubert ska vara en väldigt tålig ros, det var därför valet föll på just denna (finns en lång tråd där jag efterfrågade tips
här).