Nässlor och hundkex trivs på många ställen på den lilla gården känns de som, århundraden av hushållsavfall och djurhållning gör säkert sitt till, gräver man för nya planteringar får man nästan alltid upp något spännande.
Så det är inga problem att sätta även staketdruvor ( som ska vilja ha sur jord ) i fet jord med högt ph? Jag har varit lite försiktig med det innan. Jag är inte den som orkar hålla på och dalta för mycket med växter och byta ut massa jord. Dom får växa i vad det finns och kanske lite bark från vedboden eller lite kompost om jag är snäll mot dom.
Klätterrosor var ju ett väldigt trevligt förslag. Finns det någon storvuxen gärna gulblommig sort som skulle göra sig bra mot urblekt falurött?
Kul med en vitblommig klematis, jag är mest van vid dom gamla tråkiga blåa hemmavid som knappt växer. Den verkar starkvuxen och fin. Växer den högt? Det vore fint. Kan den klättra på en gammal brädvägg med mellanrum mellan brädorna eller behövs spalje hela vägen?
Tusen tack för tipsen, trevligt med lite hjälp! Jag ska shoppa loss lite i helgen så får vi se vad det blir.
|