Hej igen! Hur många timmar sol morgon/fm och em/kväll? Om solen bara bort 2-3 timmar mitt på dan kan det mesta växa. Förutom det som vill ha skugga. Varför krukodling? (nytt hus, inte fått ordning på tomten??) Krukor är alltid mer svårskötta än i rabatt, med avseende på vattning, näring, övervintring etc.
Men, till saken. De allra flesta ett-åringar vill ha mycket sol, för att riktigt må bra. Perenner som klarar skugga är mer vanliga.
Väggar förslag: bambu (sort efter höjdönskemål), klätterhortensia, kaprifol, pipranka eller clematis summersnow på spalje. Humle, av typen "Aureus", kan ev gå (svår i kruka).
Hortensior blir mycket vackra, vill ha sur jord i krukan.
För vacker långvarig blomstring köp fuchsia!!!! Finns i 100-tals varianter, trivs ganska svalt, regnigt, ljust men inte i direkt sol. Vill ha fuktigt, men inget fat utomhus, utan bra dränering.
Jag har haft tobaksblomma lime/vit i skugga. Doften av den vita!! Blommar betydligt mer sparsamt än i solen, men blommar...
Marktäckare för skugga; rosenplister lyser upp! ,Hasselörtens blad... Penningörtens gula rankor är snyggast i kruka och i skugga. Mörk revsuga kan ge kontrast.
Nästan alla ovan (ej tobak) är fleråriga. Gräv ner m/u kruka i landet.
Vissa pelargonsorter (spec sådana m ljusa , bleka blad) trivs bra i halvskugga, gärna under takutsprång.
Sedan vet jag inget mer... Helena
|