Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Altan norrläge, Behöver hjälp att välja växter
          Paulis0820
          Inlägg 28-05-2014, 20:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 80 050

Vi har precis byggt en altan vid entrén till vårt hus och nu funderar jag på vilka växter som skulle kunna trivas där. Det är sol på morgonen/fm och sen em/kväll, nord-nord/väst. Jag vill plantera i krukor. Funderar på snöflinga, lobelia, murgröna, funkia, revsuga, flitiga Lisa som sägs trivas i skuggigare lägen. Skulle vilja ha tips på fler växter som skulle kunna planteras! Tror ni att salvia och pelargon skulle funka? Margerit? Tack på förhand😊

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          hs04290
          Inlägg 30-05-2014, 10:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 25 999

Hej igen!
          Hur många timmar sol morgon/fm och em/kväll? Om solen bara bort 2-3 timmar mitt på dan kan det mesta växa. Förutom det som vill ha skugga.
          Varför krukodling? (nytt hus, inte fått ordning på tomten??) Krukor är alltid mer svårskötta än i rabatt, med avseende på vattning, näring, övervintring etc.

Men, till saken.
          De allra flesta ett-åringar vill ha mycket sol, för att riktigt må bra. Perenner som klarar skugga är mer vanliga.

Väggar förslag: bambu (sort efter höjdönskemål), klätterhortensia, kaprifol, pipranka eller clematis summersnow på spalje. Humle, av typen "Aureus", kan ev gå (svår i kruka).

Hortensior blir mycket vackra, vill ha sur jord i krukan.

För vacker långvarig blomstring köp fuchsia!!!! Finns i 100-tals varianter, trivs ganska svalt, regnigt, ljust men inte i direkt sol. Vill ha fuktigt, men inget fat utomhus, utan bra dränering.

Jag har haft tobaksblomma lime/vit i skugga. Doften av den vita!! Blommar betydligt mer sparsamt än i solen, men blommar...

Marktäckare för skugga; rosenplister lyser upp! ,Hasselörtens blad... Penningörtens gula rankor är snyggast i kruka och i skugga. Mörk revsuga kan ge kontrast.

Nästan alla ovan (ej tobak) är fleråriga. Gräv ner m/u kruka i landet.

Vissa pelargonsorter (spec sådana m ljusa , bleka blad) trivs bra i halvskugga, gärna under takutsprång.

Sedan vet jag inget mer...
          Helena

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 03:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon