CITAT (Susanna @ 02-01-2005, 14:29)
Min man för nog nippran när jag berättar att jag vill hämta tång på stranden...inte så kul för bilen kanske!
Det är just problemet att samla ihop och transportera som gjort att jag hittills har avhållit mig från att använda tång i större utsträckning. På stranden är den fuktig uppsvälld och jättetung, så det är ett slit. Har den sedan legat och torkat hemma så är det inte mycket kvar.....
Vad gäller näringsinnehåll vid olika årstider så är det en intressant fråga. Jag skulle jag nog försöka prata med någon gammal bonde i trakten om vad som är bäst.
Jag tror nog annars att detta är en bra årstid för att ta upp tång. Om du vill vara riktigt säker på att den inte har för hög salthalt så låt den ligga i en hög för sig själv och laka ur till våren. Vissa växter kan ju vara känsligare än andra. Dessutom är det bra att blanda i tång i trädgårdskomposten.
Det fina med tången är att den förutom kväve och kalium också innehåller en massa spårämnen som växterna behöver i små mängder och som löses ut väldigt långsamt. Jag antar att det framför allt är blåstången som är rik på detta.
Gör du en sökning på Google så hittar du ganska mycket information om blåstång och även bilder. Här till exempel:
http://www2.nrm.se/kbo/krypt/fucves.html.se