Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tång, som gödsel?
          Susanna
          Inlägg 01-01-2005, 14:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Hej!

Jag undrar om någon använt tång från havet som gödning? Läste
          i en trädgårdsbok att det är ett suveränt gödselmedel och att om man bor vid havet ska man samla så mycket som man orkar.

Här är hela stranden full av tång men jag känner mig lite tveksam. Luktar det inte hemskt mycket och är inte salthalten för hög? Jag är tacksam för att ta del av alla era erfarenheter!

Susanna
          Stockholm och Skåne

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 02-01-2005, 16:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Susanna @ 02-01-2005, 14:29)
          Min man för nog nippran när jag berättar att jag vill hämta tång på stranden...inte så kul för bilen kanske!

smile.gif
          Det är just problemet att samla ihop och transportera som gjort att jag hittills har avhållit mig från att använda tång i större utsträckning. På stranden är den fuktig uppsvälld och jättetung, så det är ett slit. Har den sedan legat och torkat hemma så är det inte mycket kvar.....

Vad gäller näringsinnehåll vid olika årstider så är det en intressant fråga. Jag skulle jag nog försöka prata med någon gammal bonde i trakten om vad som är bäst.

Jag tror nog annars att detta är en bra årstid för att ta upp tång. Om du vill vara riktigt säker på att den inte har för hög salthalt så låt den ligga i en hög för sig själv och laka ur till våren. Vissa växter kan ju vara känsligare än andra. Dessutom är det bra att blanda i tång i trädgårdskomposten.

Det fina med tången är att den förutom kväve och kalium också innehåller en massa spårämnen som växterna behöver i små mängder och som löses ut väldigt långsamt. Jag antar att det framför allt är blåstången som är rik på detta.

Gör du en sökning på Google så hittar du ganska mycket information om blåstång och även bilder. Här till exempel:

http://www2.nrm.se/kbo/krypt/fucves.html.se

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon