CITAT (*Stintan* @ 01-06-2014, 11:12)

Varför klagar du på arbetsgivaravgiften om det nu är så att vi har högsta sysselsättningsgraden i Europa?
Återigen konstaterar jag att det är omöjligt att diskutera med besserwissrar som bara slänger ur sig påståenden utan att redovisa någon som helst källa.
det finns massor av källor,den bästa är SCB,ekonomifakta. Just om arbetsgivaravgifter,löner m.m både i Sverige och eu finns det massor med tidningsartiklar om .Sysselsättningsgrad och arbetslöshet har debatterats flitigt i massmedia inför EU-valet så det förstår jag faktiskt inte varför jag skall lämna källa.
Vill man diskutera politik förutsätter jag att man hängt med i debatten,kollat statistik mm.
Arbetsgivaravgiften slår hårt på vår exportindustri då vi får ett högt kostnadsläge i Sverige.
Därför har vi också förlorat i stort hela vår tidigare stora industri,kvar finns basindustri och hightech företag. Den sektor som växt i Sverige är tjänstesektorn (handel,bygg m.m) som hållit vår inhemska marknad uppe.
Det har bara gått tack vare sänkta skatter,ROT/RUT .I alla övriga sektorer har sysselsättningen minskat.
Basindustri har idag svårt att sälja,imte bara pga lönekostnader,höga energikostnader utan också pga hög krona,paradoxalt en effekt av alliansens bra skötta ekonomi.
För exportindustrin hade det varit bättre att kronan varit värd mindre.
Sossarna brukade lösa det genom devalvering men det var innan EU.
Kalla mig gärna besserwisser om du tycker det är roligt,själv kallar jag det påläst. Ulf