Hej igen!
Det här är en elak jäkla sjukdom på häggmispeln. Det var ju två år sedan jag startade tråden och jag kan sammanfatta vad som har hänt sedan dess.
Jag nämnde att jag använde den här numera förbjudna bekämpningsmedlet Topas. Det medlet gav resultat.....tillfälligt. Rosten/svampen kom tillbaka varje gång efter några veckor. Tyvärr så spred den sig sedan till grannarnas häckar (bor i radhus och de har häggmistel, därför valde jag sorten vid inflyttning).
Förra året försvann rosten från mig och från grannarna. Kanske p g a en tuff vinter (bor i Norrbotten). Däremot verkade mina buskar inte må bra. De slutade växa tidigt och var/är väldigt klena. Jag har inte gödslat häcken då det avrådes av många p g a svampen.
Hur som helst. I år var jag övertygad om att vändningen skulle komma. Jag la på ordentligt med ny plantjord (var rädd att jag var snål med djupet när jag planterade), ovanpå det la jag på kogödsel. Nu jäklar ska de väl repa sig efter 4-5 års missväxt.
Vad upptäcker jag nu? Givetvis kommer verkar sjukdomen komma tillbaka. Ska skriva till Odla med P1. Handlarna häromkring ser ut som frågetecken när jag tar upp ämnet. Jag kommer att ta bort varenda jävla angripet blad under sommaren. Blir det för mycket kommer jag att dra upp plantorna med rötterna och sedan börja om nästa vår.
|